De financieel-economische crisis ligt stilaan achter ons. Ze zorgde voor een grondige hertekening van het economische landschap. Het is nu aan de cio om ict naar voren te schuiven als een waardevol strategisch element voor economische groei.

CIOnet bracht onlangs ongeveer 120 cio’s en it-managers op de been voor een seminarie rond het thema ‘IT Leadership in the New Economy’. Het evenement vormde het hoogtepunt van het vijfde werkjaar van de vereniging. In die vijf jaar hebben 461 Belgische cio’s en it-managers zich bij CIOnet aangesloten. Intussen heeft CIOnet ook activiteiten in Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Frankrijk. Alles samen groepeert CIOnet zowat tweeduizend cio’s. Met zeshonderd leden is de Britse tak vandaag de grootste. CIOnet bracht in Brussel een gemengd programma, met naast een ruime portie theorie ook twee praktijkgevallen.

Slimmer werken

Theoretisch inzicht kwam er onder meer van Ivan Van de Cloot van de economische denktank Itinera. “Technologie is essentieel om ons model van economische groei op lange termijn te laten aanhouden “, stelde hij. “We leven in turbulente tijden. Zonder tussenkomst van de overheid zou ons banksysteem vandaag niet meer bestaan. ” De vraag is daarbij hoe we opnieuw economische groei kunnen realiseren. Harder werken volstaat daarvoor niet. “We moeten vooral slimmer werken “, aldus Van de Cloot. “De productiemiddelen efficiënter inzetten, meer werk maken van innovatie. Op langere termijn kan ict daarbij een cruciale rol spelen. ” En daar wringt het schoentje. Er vindt in Europa nog altijd een stuk minder ict-innovatie plaats dan Japan en de Verenigde Staten. En uiteraard maken de huidige economische omstandigheden het er niet makkelijker op.

“Door de crisis ligt de nadruk van ict weer helemaal op het operationele vlak “, zegde Vlerick-professor Stijn Viaene. “Zonder operational excellence verliest de cio de geloofwaardigheid die hij tegenover de andere cxo’s had opgebouwd. ” Jerry Luftman, professor aan het Stevens Institute of Technology in New Jersey, kwam op CIOnet de resultaten van het onderzoek van de Society for Information Management voorstellen. Die organisatie bevraagt sinds 1980 ieder jaar een uitgebreid panel van cio’s in Europa, de Verenigde Staten en Azië. Dat zorgt voor een mooi zicht op de evolutie van de ict-sector en een vooruitblik op wat de cio’s in 2011 van plan zijn. “De crisis heeft aangetoond dat ict bijzonder veerkrachtig is “, stelde Luftman. “We zijn door een diep dal gegaan, maar keren nu beetje bij beetje terug naar het niveau van voor de recessie.”

Meer maturiteit

Het zal volgens Luftman echter nog een hele tijd duren voor we dat punt effectief bereiken. De recessie mag dan officieel voorbij zijn, de huidige economische toestand blijft bijzonder precair. Bovendien moet Europa erop letten dat de achterstand tegenover de Verenigde Staten en Azië niet nog verder toeneemt. Europese cio’s reserveren in 2011 maar 3 procent van hun budget voor opleiding en training. In Azië is dat 6,3 procent: meer dan het dubbele. Waar Europese bedrijven gemiddeld 3,59 procent van hun omzet aan ict uitgeven, is dat 5,8 procent in Azië. Luftman ziet wel een positieve evolutie in de maturiteit van de cio. “Vandaag blijft een cio gemiddeld 4,5 jaar op post. Tien jaar geleden was dat amper achttien maanden.”

Ondernemerschap primeert

Tijdens het seminar van CIOnet stonden ook twee praktijkgevallen op het programma. Patrick Vandenberghe, wereldwijd cio bij staalreus ArcelorMittal, kwam uitleggen hoe de crisis het bedrijf tot drastische kostenbesparingen dwong. In 2009 verlaagde ArcelorMittal zijn ict-kosten met liefst 35 procent. Toch bleef er ook in volle crisis ruimte voor ict-investeringen, op voorwaarde dat die de businesskosten hielpen verlagen. “Nu keren we stap voor stap terug naar de projecten die we voor de crisis hadden opgestart. Het zijn projecten die voor meerwaarde moeten zorgen. We hakken alles op in trajecten van maximum zes maanden. Zo kunnen we het geheel makkelijker beheren.”

Guy Dehond, de ceo van Inventive Designers, kwam uitleggen dat ict-innovatie ook in economisch moeilijke tijden een must blijft. Inventive Designers is het Antwerpse bedrijf achter de softwareproducten Scriptura, IntelliStamp, DTM en EverGreen. “Ik zie mezelf in de eerste plaats als een businessman die innoveert”, stelde Guy Dehond. “Er moet een goede balans zijn tussen creativiteit en management.” Toch krijgt het ondernemerschap daarbij de bovenhand. “Tegelijk moet een bedrijf zich ervan bewust zijn dat innovatie maar tijdelijk voor een concurrentieel voordeel zorgt”, vulde cto Klaas Bals aan. Innovatie heeft dus maar zin wanneer het om een volgehouden oefening gaat.

Awards

De adviesraad van CIOnet waardeerde het succesvolle traject van Inventive Designers door het bedrijf de CIOnet Innovation Award toe te kennen. Vorig jaar ging de eerste editie van de award naar Dries Buytaert, de bedenker van Drupal. Daarnaast viel ook Kurt De Ruwe in de prijzen. Volgens de leden van CIOnet was de presentatie van de cio van Bayer MaterialScience over het SAP-traject van het bedrijf de boeiendste uit het CIOnetprogramma van 2010. In maart organiseert CIOnet in Brussel voor het eerst een evenement voor alle Europese leden. De vereniging doet dat in samenwerking met Insead. Tijdens het tweedaagse programma zal CIOnet onder meer een Europese award voor ‘CIO van het jaar’ uitreiken.

Dries Van Damme

” Nu keren we stap voor stap terug naar de projecten die we voor de crisis hadden opgestart. Het zijn projecten die voor meerwaarde moeten zorgen. We hakken alles op in trajecten van maximum zes maanden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content