Om efficiënt bestellingen van bakkerswinkels en andere verkoop-punten te kunnen ‘picken’, zocht Bio Bakkerij De Trog uit Ieper een nieuwe vorm van automatisering op basis van smart glasses. Het leverde het bedrijf een Industrie Award van het vakblad Industrie Technisch & Management op.

Bio Bakkerij De Trog werd opgericht in de jaren ’70 in het centrum van Brugge met de ambitie om tegen de trend van industrialisering in, eerlijke en kwalitatief hoogstaande broodcreaties op de markt te brengen. In 2005 verhuisde De Trog naar een moderne en grote bakkerij in Ieper, maar het uitgangspunt – een artisanale productie – bleef behouden.

Om de juiste goederen bij de juiste klant te krijgen, werkt de bakkerij omwille van het ruime assortiment en het grote aantal klanten met een pickingsysteem met vaste posities per klant: een efficiënte methode, maar het bedrijf worstelde wel met een foutenmarge.

Verschillende andere pickingmethodes werden bekeken – mobiele terminals met scanners, voice picking en pick-to-light. Daarbij werd EATIT als externe consultant ingehaald. Het bedrijf van Dirk Matheussen, ooit nog ceo van Certipost, heeft uiteindelijk ook de toepassing met de smart glasses ontwikkeld die de pickers vandaag gebruiken om handenvrij en met een sterk gereduceerde kans op fouten hun werk te doen.

HANDENVRIJ WERKEN

Handenvrij werken was in deze context een absolute vereiste om een zekere efficiëntie te kunnen halen. De oplossing waar in eerste instantie aan gedacht werd, was eigenlijk een variant van pick-to-light. In de meest letterlijke toepassing van dit concept krijgt elke pickinglocatie een lichtje dat de picker aangeeft waar hij naar toe moet. Hier werd gekeken naar een systeem waarbij op elke locatie een schermpje geplaatst zou worden met informatie. Het probleem bij deze (bestaande) applicatie was de hoge investeringskost en de beperkte flexibiliteit, wanneer men op elke positie een scherm moet monteren.

Hieruit ontstond het idee om de pickers een scherm mee te geven en op elke positie een identificatiecode te bevestigen. Vorig jaar werd deze applicatie ook effectief gerealiseerd met een smartphone-app, geschreven in Java. De app krijgt informatie over de pickopdrachten van een softwaretoepassing in de cloud en geeft aan de picker de relevante informatie voor een bepaalde locatie zodra hij met de ingebouwde camera de ID-marker – een soort QR-code – van die locatie scant. Het aantal fouten kon in zeer korte tijd met zowat 2/3de teruggebracht worden. Alleen was het werken met de smartphones niet handenvrij waardoor een deel aan snelheid werd ingeboet. De oplossing hiervoor diende zich aan met de hype rond Google Glass, de bril die augmented reality toepassingen mogelijk maakt.

VUZIX SMART GLASSES

Google Glass mag dan wel het meest bekende product zijn in deze nieuwe technologie, het is zeker niet het enige. De keuze van Bio Bakkerij De Trog viel op de Vuzix M100, een smart glasses product gebaseerd op Android dat via Bluetooth met andere devices kan communiceren. Bij deze oplossing krijgt de gebruiker een klein schermpje dat op een bril bevestigd wordt. Het voordeel ervan is dat het ook op een veiligheidsbril gemonteerd kan worden.

Zodra een picker door zijn bril naar een bepaalde positie kijkt, scant de camera de ID Marker zodat de app kan achterhalen om welke positie het gaat. Op basis daarvan wordt een scherm gegenereerd dat op het glas van de bril gevisualiseerd wordt, zodat de picker de naam van de klant te zien krijgt en het aantal producten dat hij moet droppen op die locatie. De bril toont meteen ook de volgende locatie die de picker moet aandoen. Indien er anomalieën vastgesteld worden, kan de picker alsnog zijn smartphone nemen.

Het resultaat is een systeem met een zeer beperkte investeringskost omdat men qua infrastructuur alleen wifi of 3G nodig heeft en de labels met de ID Markers om eenmalig op elke positie aan te brengen. Het systeem zal nu trouwens verder gecommercialiseerd worden onder de naam ‘smartpick’.

Alfons Calders en Erwin Vanvuchelen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content