Het mag opvallend genoemd worden: ongeveer gelijktijdig stelden Research In Motion (RIM, de fabrikant van BlackBerry) en HTC (smartphones met het Windows Mobile besturingssysteem) een nieuw vlaggenschip voor dat meer op maat van een multimediale consument dan van een enterprise-klant gemaakt lijkt. De BlackBerry Bold is het eerste toestel van RIM dat de snelle hsdpa-standaard voor mobiel internet ondersteunt, maar heeft tegelijkertijd ook een ingebouwde gps-ontvanger, en multimediafuncties zoals een 2-megapixelcamera ...

Het mag opvallend genoemd worden: ongeveer gelijktijdig stelden Research In Motion (RIM, de fabrikant van BlackBerry) en HTC (smartphones met het Windows Mobile besturingssysteem) een nieuw vlaggenschip voor dat meer op maat van een multimediale consument dan van een enterprise-klant gemaakt lijkt. De BlackBerry Bold is het eerste toestel van RIM dat de snelle hsdpa-standaard voor mobiel internet ondersteunt, maar heeft tegelijkertijd ook een ingebouwde gps-ontvanger, en multimediafuncties zoals een 2-megapixelcamera voor het maken van foto's en filmpjes en software voor het afspelen en beheren van muziek- en videocollecties: niet iets waar je meteen de toegevoegde waarde van ziet voor businessdoeleinden. Hoewel de hoofddoelgroep nog altijd de 'business professional' is, ziet RIM ook in de zogeheten 'power user' een mogelijke koper: marketingtaal voor een consument die niet vies is van gadgets. Bij HTC is het de Touch Diamond die dit jaar de show moet stelen. Ook hier een ingebouwde gps en ondersteuning voor hsdpa én hsupa, en een camera (3 megapixel) voor het maken van foto's en video's. Maar wat het meest in het oog springt, is dat je via het aanraakscherm door een muziekcollectie kunt 'bladeren' waarbij je de hoesjes te zien krijgt ( think iPhone) en dat van een aantal populaire webapplicaties zoals YouTube en Google Maps standaard al mobiele versies voorgeïnstalleerd zijn. "We willen meer dan vroeger de consumentenmarkt bespelen. Die is toch goed voor 75 procent van de totale gsm-markt", zegt Marc Moons, country manager van HTC. "We willen de balans tussen consumentgerichte en zakelijke toestellen afstemmen op de reële marktsituatie." Overigens zal bijvoorbeeld de Touch Diamond ook perfect gebruikt kunnen worden in een bedrijfsomgeving. "Het hart is Windows Mobile 6.1 en dat leent zich nog steeds bij uitstek tot bedrijfstoepassingen zoals een verregaande integratie met Exchange of remote management", legt Moons uit. In België doet HTC het overigens goed. Zowel in de smartphones rankings van marktonderzoeker Gfk als Canalys staat HTC op nummer twee. Of de iPhone die positie zal kunnen bedreigen? "We hebben er geen schrik van. We bestaan nu 11 jaar en ons allereerste toestel was er al eentje met een touchscreen. De 'buzz' die de iPhone ook aan deze kant van de oceaan veroorzaakt heeft, heeft ons eigenlijk ook geholpen in de verkoop van onze soortgelijke toestellen met aanraakgevoelige technologie. En dat terwijl de iPhone hier nog altijd niet officieel verkrijgbaar is. Eerlijk gezegd: ik verwacht die Belgische lancering ook dit jaar nog niet." Kristof Van der Stadt