Het Japanse Dentsu is een van de grootste advertentie- en marketingbureaus ter wereld, met hoofdkwartier in Tokio. Opgericht meer dan een eeuw geleden stelt het vandaag ruim 6.300 mensen tewerk in 27 landen over heel de wereld. Dentsu werkt met meer dan 6.000 klanten die samen vorig jaar voor een omzet van 2 triljoen yen zorgden. De groep heeft een Europees hoofdkwartier in Londen en ondermeer ook een filiaal in Brussel dat de pan-Europese advertentiecampagnes verzorgt en over een eigen productiedivisie beschikt.
...

Het Japanse Dentsu is een van de grootste advertentie- en marketingbureaus ter wereld, met hoofdkwartier in Tokio. Opgericht meer dan een eeuw geleden stelt het vandaag ruim 6.300 mensen tewerk in 27 landen over heel de wereld. Dentsu werkt met meer dan 6.000 klanten die samen vorig jaar voor een omzet van 2 triljoen yen zorgden. De groep heeft een Europees hoofdkwartier in Londen en ondermeer ook een filiaal in Brussel dat de pan-Europese advertentiecampagnes verzorgt en over een eigen productiedivisie beschikt. "Hier in Brussel produceren wij met een honderdtal mensen verspreid over drie gebouwen luxueuze catalogi in meer dan twintig talen voor bekende namen als Toyota, Yamaha, Canon, Sony, Panasonic, Levi's en British Telecom", zegt Eric Hudebine, it-manager van Dentsu. "Door de hoge kwaliteit die van ons verwacht wordt, moeten wij over een zeer krachtig netwerk kunnen beschikken dat voldoende bandbreedte en stabiliteit heeft om constant grote hoeveelheden data te versluizen. Een gemiddeld beeld is bij ons 150 MB groot, maar als wij bijvoorbeeld grote posters moeten maken die de gevel van een gebouw moeten bedekken, dan halen die gemakkelijk 1 GB en meer!" Die steeds grotere bestanden lagen aan de basis van de netwerkupgrade die Dentsu heeft doorgevoerd. "Niet dat er iets mis was met ons vorig netwerk", zegt Hudebine, "maar we wilden van 100 Mbit naar 1 Gbit gaan omdat onze Apple Macs die we voor het ontwerp en de rendering gebruiken met snelheden van 1 Gbit werken. Schrik niet: 99 procent van alle computers hier zijn Macs, in totaal bijna 190. Hier en daar vind je wel een pc, en de rest zijn servers, in hoofdzaak Hewlett-Packard en Sun Microsystems. Op de Sun-machines draait Solaris, op de HP Red Hat Linux en Windows 2000. Het bijzondere is wel dat al die machines probleemloos met elkaar kunnen communiceren en bestanden uitwisselen - de centrale active directory weet zelfs niet of een bestand nu afkomstig is van een Mac of een PC, een totale transparantie dus." Hudebine schreef een aantal leveranciers aan en koos uiteindelijk voor HP ProCurve - "niet omdat ze als beste uit onze technische testen kwamen", geeft hij toe. "HP was prima, niet de top, maar zij hadden de juiste combinatie van technische kwaliteit en een redelijke prijs - en zij gaven ook een levenslange waarborg op hun apparatuur terwijl je bij andere leveranciers moet afwachten wat er gebeurt als je waarborg afloopt. Bovendien hebben zij mij zo-maar een volledig chassis met kaart en stroomvoorziening in reserve gegeven - en daardoor heb ik echte redundantie, als ik nu een probleem heb met mijn hub, kan ik alles onmiddellijk vervangen, binnen de tien minuten is iedereen weer aan het werk". Downtime is voor Hudebine echt geen optie, in de advertentiewereld wordt met zo'n korte deadlines gewerkt dat alles altijd beschikbaar moet zijn - en ook snel. Door compressie toe te passen op de servers haalt het netwerk nu zeer hoge snelheden, en dat is wel nodig met dergelijke grote bestanden. De totale opslagcapaciteit bij Dentsu is dan ook zo'n 20 TB met bijna een miljoen productiebestanden. Voor de installatie en de configuratie van de ProCurves (switches van de 5400- en 8200-reeksen) heeft Dentsu een beroep gedaan op Nexis, een HP-partner. Beveiliging was voor Dentsu ook een belangrijk criterium want het bedrijf krijgt vaak confidentiële gegevens binnen, beelden van nog niet gelanceerde automodellen bijvoorbeeld die gebruikt gaan worden voor advertentiecampagnes, en daar mag niets voortijdig van uitlekken natuurlijk. En met de ProCurves was dat geen probleem. "De keuze van HP ProCurve was ook ingegeven door het feit dat we over afzienbare tijd naar voice over ip zouden willen gaan", legt Eric Hudebine uit. "En dan worden snelheid en betrouwbaarheid van het netwerk nog belangrijker. Ik wil honderd procent kunnen vertrouwen op mijn netwerk, en dat is totnogtoe perfect gelopen met de nieuwe installatie. En aangezien het netwerk 200 gebruikers kan ondersteunen, kunnen we nog probleemloos groeien". Bovenop het netwerk draait ProCurve Manager Plus software voor analyse en monitoring om te vermijden dat onverwachte vertragingen de datastroom en dus ook de productie zouden doen stokken. De verschillende productiesites van Dentsu in Brussel zijn onderling verbonden via een draadloos netwerk van Bausch Datacom - "en dat sluit perfect aan op ons nieuw ProCurve-netwerk", bevestigt Hudebine. "Ook de interfacing van de nieuwe HP-switches met onze bestaande infrastructuur is rimpelloos verlopen, voor de oudere HP-servers hebben we enkel een firmware update moeten uitvoeren. Tegen het einde van dit jaar willen we wel een aantal van die servers vervangen, want sommige zijn intussen al zes jaar oud".Frans Godden