Wie wil weten wat er online leeft in ons land, kan rond de jaarwisseling traditiegetrouw het trendrapport van het Gentse webbureau Wijs downloaden. Dit keer worden er een vijftigtal ict- en marketingspecialisten aan het woord gelaten, goed voor een interessante kaleidoscoop aan inzichten.
...

Wie wil weten wat er online leeft in ons land, kan rond de jaarwisseling traditiegetrouw het trendrapport van het Gentse webbureau Wijs downloaden. Dit keer worden er een vijftigtal ict- en marketingspecialisten aan het woord gelaten, goed voor een interessante kaleidoscoop aan inzichten. Opvallend in deze editie is het gebrek aan social. "Waar de meesten de voorbije jaren expliciet over sociale media en sociale netwerken praatten, is dat nu niet meer het geval", zegt ceo Bart De Waele van Wijs. "Sociale media zijn geen trend meer, maar een dagdagelijks onderdeel van ons leven." Wél zeer prominent aanwezig is data. Big data, realtime data, data-analyse, data-dashboards, data-driven marketing, de lijst is lang. "Veel experts zien het belang in van data", aldus nog De Waele, "en de mogelijkheden en gevaren ervan. Toch is het nog niet helemaal duidelijk wat we nu juist moeten gaan doen met al die informatie. Allicht is het daarom dat het onderwerp als trend naar voren wordt geschoven." Peter Hinssen doet data alvast af als 'the new oil', en stelt onomwonden dat de manier waarop bedrijven omgaan met informatie, zal bepalen of ze al dan niet succesvol worden/blijven. "Een bedrijf met 1.000 werknemers beschikt vandaag gemiddeld over 200 terabytes aan data, dubbel zoveel als Wal-Mart tien jaar geleden", schrijft specialist William Visterin, die vervolgt dat diezelfde retailer dankzij een doordachte ontleding van de eigen data ontdekte dat 1 procent van de nieuwe aangeworven werknemers criminelen waren. Criminelen die door Wal-Mart zelf waren doorgegeven aan de politie omdat ze spullen uit de supermarkt hadden gestolen. Overigens is 'big data' meer dan een corporate trend. Steeds meer start-ups zetten in op toepassingen voor gezondheidszorg, justitie, media, overheid en onderwijs. Zo ontwikkelt het Brusselse Agilos bijvoorbeeld een toepassing waarmee de anesthesie-data in het operatiekwartier geanalyseerd kan worden. Tableau gooit hoge ogen bij mediabedrijven die experimenteren met nieuwe manieren om data te integreren in hun artikels. "Lelijke infographics gaan hopelijk in de kast in 2013", zegt ook Hendrik Dacquin van de VRT-Medialab spin-off Small Town Heroes. "Datajournalistiek zal ook in België doorbreken. Front-end teams zullen samenwerken met journalisten en indrukwekkende 'cijfersoepjes' kunnen maken." Ook marketing wordt als gevolg van de datatrend een vak voor softwarespecialisten, programmeurs en testers, opperen verschillende specialisten in het rapport. Software laat toe om marketing niet meer vanuit de buik te beoefenen maar vanuit de data, en dan nog liefst in real-time, waardoor je een ultrakorte feedback-loop krijgt. Karl Gilis van AGConsult verwoordt het als volgt: ping-ping in plaats van bling-bling. "De nieuwe generatie marketeers focust vooral op het rendement van online uitgaven, het buikgevoel maakt plaats voor feiten en cijfers." Eén van de gevolgen is dat reclamecampagnes voortaan 'lean' moeten zijn, wat zoveel wil zeggen als dat de communicatie continu moet worden bijgestuurd in functie van de reactie van de consumenten. "Lean campaigning gaat over het continu prototypen, testen en optimaliseren", legt specialist Tom De Bruyne van Sue Amsterdam uit. "Geen grote campagnes in de lucht gooien, maar continu sleutelen aan media-uitingen, conversie-optimalisatie en contactstrategieën, met als nieuwe creatieve epicentrum van het bureau het analyticsteam." Ook mobiel zal in 2013 echt doorbreken, zo leert ons het trendrapport. Het aantal smartphones groeit exponentieel, en dankzij de agressieve strategie van Telenet zullen de prijzen om mobiel te surfen verder dalen. "Zo kan België eindelijk zijn achterstand op de buurlanden inhalen", zegt auteur Steven Van Belleghem. Of ook mobiele betalingen hun intrede zullen doen in ons land, valt nog af te wachten. Al heeft Mastercard wel aangekondigd dat het in 2013 Belgische betaalautomaten zal uitrusten met technologie waarmee je je chipkaart enkel langs de terminal hoeft te sweepen. Een enkeling verwacht dat Google Wallet het product van het jaar zou kunnen worden, dankzij het open Android-ecosysteem en de integratie met nfc-technologie. Hans Similon en Dorien Aerts van Mobile Vikings opperen dat digitaal en mobiel nog onlosmakelijker met elkaar zullen verbonden zijn als gevolg van het feit dat de telecommarkt steeds nadrukkelijker op de energie- en de elektriciteitsmarkt gaat lijken. "Het lijkt er op dat een trend uit Nederland komt overwaaien naar België", klinkt het. "Telecommunicatiemasten zullen straks allicht door één grote speler beheerd worden (de overheid?), en de verschillende providers kunnen er dan gebruik van maken. Het gevolg is dat er nog maar één netwerk gefinancierd en onderhouden moet worden (in plaats van de huidige drie), waardoor er meer aandacht kan gaan naar innovatie en naar lagere prijzen voor de consumenten." www.wijs.be Frederik Tibau