De Nul en Demeyere begonnen ooit als twee freelancers met hun eigen eenmanszaak en bogen zich bijvoorbeeld al over de social media van respectievelijk Netflix en Mobile Vikings. In 2016 richtten ze samen de vzw VLCM (voor social media managers in Vlaanderen, nvdr) op. Later kwam daar ook Punchline bij. "Chris en ik zijn absoluut complementair", zegt De Nul over die ervaring. "We geloven dat dit een voorwaarde is voor onze 'nieuwe' manier van werken. Voor de oprichting van Punchline gaven we elkaar dikwijls advies over de aanpak van een project. Ook al denken we vaak anders - we willen bijna altijd wel dezelfde richting uit."

Gespecialiseerde generalisten

Social media managers worden vaak verondersteld 'manusjes-van-alles' te zijn. Volgens het duo klopt die reputatie alvast. "We mogen allesbehalve onderschatten in welke mate sociale media allerhande afdelingen ondersteunt - van sales en customer care tot HR", vertelt Demeyere. "Er komt dusdanig veel bij kijken, waardoor je ook een en ander moet weten van andere disciplines zoals copywriting, HTML en beeldbewerking."

"Eigenlijk zijn we gespecialiseerde generalisten", springt De Nul haar medeoprichter bij. "Daarbuiten moeten we natuurlijk continu opvolgen wat er allemaal gebeurt en hoe het landschap evolueert. Daar kruipt flink wat tijd in."

"In kwaliteit kunnen en willen we absoluut niet schipperen", benadrukt Demeyere. "Misschien zijn we daardoor wel selectief in het aanvaarden van bepaalde opdrachten. Tegelijk is dat net onze grote sterkte: we willen uitsluitend werken voor bedrijven en merken waarin we zelf geloven."

Ondersteunende tools

Met die visie strikte het ondernemersduo al enkele mooie namen als klant, waaronder Europcar, AlphaCredit in Jaguar Land Rover. Niet slecht voor een bedrijfje van bijna vier man (waarvan twee vaste medewerkers, nvdr) dat volledig remotely werkt. "We runnen Punchline vanuit onze vaste thuisbasis", bevestigt De Nul. "Chris en Marie, onze medewerkers, werken vanuit hun eigen thuiskantoor en ik vanuit Frankrijk, waar ik momenteel woon. Tot vandaag hebben we daar eigenlijk amper nadelen van ondervonden. Het feit dat we puur KPI-gebaseerd werken en ieder zijn eigen projecten beheert, heeft daar waarschijnlijk veel mee te maken. Bovendien vertoeft het gros van onze klanten zélf in het buitenland en vinden zij het complex om de Benelux-markt te beheren."

"Sommige mensen schrikken wanneer we onze werkwijze uit de doeken doen", vertelt Demeyere. "Eigenlijk valt dat allemaal zeer goed mee: de sociale media wordt beheerd via oplossingen zoals Agorapulse. Communicatie vindt dan weer plaats via mail of Slack; tenslotte zijn de meeste meetings vervangbaar door een Skype-gesprek - fysieke bijeenkomsten zijn zelden nodig. Dankzij de juiste tools maken we het werkbaar. Het strafste van al is dat we daardoor zelfs efficiënter werken. Door dikwijls te communiceren via Facebook en Slack, kunnen we kort en krachtig zaken bespreken zonder elkaar in levende lijve te storen - wat bij een open plan office of een telefoongesprek wél het geval is."

"Om zo'n vlotte werkwijze te blijven garanderen, gebruiken we flink wat cloud- en collaboratietools", zegt De Nul. "Zo gebruiken we Wrike voor projectmanagement en Google Drive en Dropbox voor bestandsdeling."

"Zolang deze manier van samenwerken blijft werken, zullen we het zo ook doen", laat Demeyere nog weten. "Alle neuzen staan in dezelfde richting, waardoor we snel vooruit kunnen." De grootste willen ze echter niet worden, zegt De Nul: "We streven vooral naar de absolute top van kennis en uitvoering in sociale media, daar ligt onze ambitie."

Magali De Reu

"Sommige mensen schrikken wanneer we onze werkwijze uit de doeken doen"