Zowat een jaar na de grootschalige introductie, stelde Microsoft onlangs versie R2 van de Office Communications Server 2007 voor. Het uiteindelijke doel? Het laten verdwijnen van de pbx.

Weliswaar met iets minder bombarie dan een jaar geleden – maar wel nog met een spectaculaire demosessie zoals het een Amerikaans it-bedrijf betaamt – stelde Microsoft Office Communications Server (OCS) 2007 R2 voor op de VoiceCon-beurs in Amsterdam. De nieuwe versie van de UC-software – vooralsnog in bèta – mikt nog meer op werken in teamverband (‘collaboration’) en legt de nadruk op mobility. Tegen februari moet de nieuwe versie helemaal klaar zijn. Tijdens de voorstelling vergeleek Eric Swift, senior director bij Microsoft, de huidige transformatie van de telefoonindustrie met de overgang van een tikmachine naar een volwaardige tekstverwerker. “Die overgang verliep ook in tussenfasen, en net als toen zal het de kracht van software zijn die voor de verandering zorgt”, klonk het. Swift toonde zich tevreden over de instap van Microsoft in de markt van unified communications en de keuze voor een duidelijke software-aanpak. Volgens Swift is zowat de helft van de ‘Fortune 500’ bedrijven ondertussen al licentiehouder van OCS. Hij verwees onder meer naar Shell, Volvo en Swisscom.

Conferencing is een trend

Volgens Carmen Du Bois van Microsoft Belux is het duidelijk dat unified communications op termijn een software-only verhaal wordt. “Binnen één à twee jaar komt er ongetwijfeld weer een volgende release die nog verder bouwt op hetzelfde elan. Op termijn willen we de pbx écht helemaal vervangen door software”, klinkt het. “Op Voicecon kon je zien dat ook Siemens en Cisco bijvoorbeeld alsmaar meer die weg inslaan. Maar momenteel positioneren we onze OCS-oplossing nog steeds in combinatie met een pbx”.

Microsoft doet dat aan de hand van partnerschappen met verschillende vendors. Maar met Nortel heeft Microsoft een nauwe band. “Het unieke is dat we niet enkel ‘partneren’ met hen als een vendor, maar dat we al vanaf de prille development-fase samenwerken.”

Als belangrijkste toepassingen voor de klanten schuift Carmen onder meer instant message en alles rond presence en identity naar voor. “Maar we merken toch dat vooral conferencing sterk opduikt, ongetwijfeld ingegeven door het ‘groene’ aspect en allicht ook door cost cutting“, geeft Carmen Du Bois nog mee.

[KVDS]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content