Het over de grote plas populaire fenomeen van de Fantasy Sports, waarbij spelers in essentie een fantasieploeg samenstellen en die aan door actuele spelersstatistieken gedreven fantasiewedstrijden doen deelnemen, komt naar België via Spionkop. De start-up, die momenteel acceleratiesteun krijgt van Telenet en Idealabs, introduceert het succesvolle internetspelletje op maat van Belgische spelers.

Stel uw eigen droomteam van voetbalhelden op, en laat ze deelnemen aan wedstrijden gebaseerd op de sportactualiteit en ‘stats’ van ploegen en spelers : dat is het eenvoudige maar doeltreffende concept van fantasy football. En Spionkop, een bij de Antwerpse incubator Idealabs gevestigde start-up die momenteel acceleratiesteun krijgt van Telenets Kickstart-project, wil het nu naar België brengen.

“Er zijn 800.000 Belgen geïnteresseerd in voetbal”, zegt Octavian Susnea, medeoprichter van Sneakers Games, het piepjonge bedrijf achter het spel. “Uit de Amerikaanse praktijk van fantasy sports weten we dat een goed gemaakt fantasyspel daar tot 20 procent van kan aantrekken. Die conversion rate willen we, op termijn, ook in België halen. ”

In de Verenigde Staten zijn fantasy sports zo populair dat ze wekelijks 56,8 miljoen spelers in de VS en Canada aan hun computerscherm gekluisterd houden, en jaarlijks ruwweg 465 dollar (413 euro) per kop binnenhalen. De Fantasy Sports Trade Association, een koepelgroep van aanbieders in het veld, schat dat er zo jaarlijks al zo’n 15 miljard dollar (13,3 miljard euro) aan inkomsten worden binnengetrokken.

Het is een waarachtig fenomeen, dat als een ietwat nerdy niche zelfs in de populaire cultuur is terechtgekomen : de Amerikaanse tv-reeks The League (2009-2015) ging bijvoorbeeld zeven seizoenen lang over een groep spelers die hun eigen fantasieteam beheren.

Maar we leven hier natuurlijk niet in de Verenigde Staten. Een niet onbelangrijk deel van het concept achter Spionkop zit hem in het op Belgische maat brengen van het Amerikaanse fenomeen.

“Er bestaat hier nog geen cultuur van fantasy sports, dus er is nog een hele weg te gaan om spelers ervoor warm te krijgen”, zegt Susnea. “Ook de opbouw van het spel is anders : in tegenstelling tot hoe ze het in de V.S. doen, zijn er hier geen geldprijzen aan verbonden : winnaars kunnen bij gesponsorde wedstrijden hoogstens een voetbaltruitje krijgen.”

“We richten ons vooral op de emoties van het spel, op voetbalfanaten : wie kennis heeft over de actualiteit in de sport, bijvoorbeeld over blessures, heeft een voetje voor. En ook de sociale component is belangrijk : spelers gaan duels met elkaar aan, en kunnen scores met elkaar delen via social networking.”

56,8 MILJOEN

Fantasy sportliefhebbers per week in de VS en Canada

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content