Als je naar de Galaxystudios in Mol rijdt, waan je je echt helemaal op het platteland. Het is dan ook verbazingwekkend dat op dit godverlaten stuk grond, op de fundamenten van een oude kippenkwekerij, één van de modernste, hightech opnamestudio's ter wereld gevestigd is. "Wereldwijd zijn er slechts drie dergelijke studio's. 80 procent van onze klanten komen uit het buitenland," zegt oprichter en ceo Wilfried Van Baelen tijdens een bezoek van de ADM-vereniging. Donald Fagen, Scorpions, Simple Minds, Jef Neve, Hooverphonic, Deus, Toots Thielemans... ze hebben hier, in Mol, gezeten. "Zelfs in Londen, het mekka van...

Als je naar de Galaxystudios in Mol rijdt, waan je je echt helemaal op het platteland. Het is dan ook verbazingwekkend dat op dit godverlaten stuk grond, op de fundamenten van een oude kippenkwekerij, één van de modernste, hightech opnamestudio's ter wereld gevestigd is. "Wereldwijd zijn er slechts drie dergelijke studio's. 80 procent van onze klanten komen uit het buitenland," zegt oprichter en ceo Wilfried Van Baelen tijdens een bezoek van de ADM-vereniging. Donald Fagen, Scorpions, Simple Minds, Jef Neve, Hooverphonic, Deus, Toots Thielemans... ze hebben hier, in Mol, gezeten. "Zelfs in Londen, het mekka van de opnamestudio's hoor je toch nog altijd dat de airco opstaat." Volgens Van Baelen is dit de stilste opnamestudio van de planeet, een betonnen bunker van 1.500 ton op veren. Letterlijk. In de kruipkelder zie je ze kreunen. De ramen zijn 11 cm dik, er zit 8 ton rubber tussen de muren. Zowel Rammstein als Sigiswald Kuijken komen hier opnemen. Vorig jaar kwamen de geluidsjongens van Lucasfilms hier monteren voor de film 'Red tails'. De gebroeders Wilfried en Guy Van Baelen zitten trouwens zelf niet stil. Naast de opnamestudio en montagekamers wordt een speciale bioskoopzaal gebouwd. Kostprijs wordt niet vrijgegeven. Overigens heeft Telenet naar dit plattelandsstekje een glasvezel getrokken. Een masterfilm levert al snel 6 terabyte aan data op. Het unieke aan de Galaxystudios is ongetwijfeld de opnamekwaliteit én het Auro 3D-geluid. "We hebben al meer dan 100 albums in 3D-audiotechnologie opgenomen, maar we moeten de software nog bijwerken zodat de decoder op alle systemen werkt. Pas dan zullen we het vrijgeven". De grote toepassing bevindt zich vandaag echter in de bioscoop. "Het probleem bij 3D-films is niet het beeld, wel het geluid," zegt Van Baelen. Surroundsystemen hebben één groot tekort, er zijn geen luidsprekers voorzien in het plafond: "The voice of God", lacht de Kempenzoon. "Dankzij 3D-geluid heb je een veel grotere emotionele betrokkenheid." De Auro 3D-technologie dateert reeds van mei 2006. De kerels van Dolby zijn al een paar keer langs geweest. Inmiddels zijn er 7 patenten geregistreerd en zijn er 30 bioskopen mee uitgerust. Kinepolis heeft één zaal in ons land. Tegen eind dit jaar zijn er wereldwijd honderd zalen met 3D-technologie. Die wordt aan de man gebracht via Barco dat er in september 2010 een exclusieve licentie kreeg. Barco, wereldleider op het vlak van beeldschermtechnologie kan dan meteen het volledige pakket aanbieden. De grote doorbraak zou er weleens kunnen komen dankzij de game-industrie. De superieure audiotechnologie zal dan wel in consoles en hoofdtelefoons verwerkt moeten worden. Daarop is het nog wachten. "De omzet in de spelletjesmarkt is al drie keer groter dan de filmindustrie. Dat wordt een enorme opportuniteit." In 2014 rolt bovendien de eerste wagen van de band die uitgerust zal zijn met de 3D Auro-technologie. In totaal zullen 3 topwagens van een nog niet vrijgegeven Duitse fabrikant voorzien worden van luidsprekers in het dak. Dan gaan ze in Mol wellicht helemaal uit hun dak. Luc Blyaert