"Sporting Anderlecht is een bedrijf als een ander. Voetbalwedstrijden zijn ons product", vat financieel directeur René Trullemans van RSCA het bondig samen."Dit is een klassieke kmo. Wij hebben inkomsten, uitgaven en kosten, zoals elk bedrijf: lonen, marketing, noem maar op. Het grote verschil is dat wij werken in een ritme van evenementen, en dat ons product, namelijk de wedstrijd, onze rekeningen direct beïnvloedt." Een overwinning kan bijvoorbeeld de betaling van een extra premie impliceren. Niet-deelname aan de Champions League betekent een inkomstenderving van zowat 7 miljoen euro op een budget van om en bij de 45 miljoen euro. De transfer van een speler heeft meteen invloed op de financiën, enz. Sporting heeft ook ongeveer 45 mensen op de ...

"Sporting Anderlecht is een bedrijf als een ander. Voetbalwedstrijden zijn ons product", vat financieel directeur René Trullemans van RSCA het bondig samen."Dit is een klassieke kmo. Wij hebben inkomsten, uitgaven en kosten, zoals elk bedrijf: lonen, marketing, noem maar op. Het grote verschil is dat wij werken in een ritme van evenementen, en dat ons product, namelijk de wedstrijd, onze rekeningen direct beïnvloedt." Een overwinning kan bijvoorbeeld de betaling van een extra premie impliceren. Niet-deelname aan de Champions League betekent een inkomstenderving van zowat 7 miljoen euro op een budget van om en bij de 45 miljoen euro. De transfer van een speler heeft meteen invloed op de financiën, enz. Sporting heeft ook ongeveer 45 mensen op de payroll. We praten over 150 werknemers als we de satellietbedrijfjes (zoals restaurant Saint-Guidon) meerekenen. Op wedstrijddagen klimt dat personeelsbestand echter tot 700 of 800 mensen. Voor een professionele aanpak rekent RSCA op een financieel directeur voor wie informatietechnologie geen geheimen meer heeft: Trullemans is een voormalig financieel directeur van HP België, die later ook Europese en internationale functies op zich nam en met name belast werd met de splitsing van HP en Agilent (de Measurement-activiteit van de Amerikaanse gigant werd in '99 ondergebracht in een dochterbedrijf). Hij gebruikt Bob 50 voor het beheer van de satellietbedrijfjes die rond Sporting Anderlecht draaien."Het beheer van een voetbalclub is iets totaal anders dan een kmo managen. Een hoop cijfers - overigens niet altijd even precies - worden publiek te grabbel gegooid, en bovendien moeten wij onze rekeningen voorleggen aan voetbalinstanties zoals de UEFA." RSCA stelt zijn financiële plannen over drie jaar daarom in tweevoud op: mét en zónder deelname aan de Champions League."Ons financieel beheer is tegelijk uiterst strikt en moeilijk te plannen", vervolgt de paarswitte opperpenningmeester."Het komt erop aan te beheersen wat beheersbaar is en zo optimaal mogelijk." En hij werkt bij RSCA op precies dezelfde manier als vroeger bij HP." Bob 50 beantwoordt perfect aan onze verwachtingen. Ik ben vooral verrast door het gebruiksgemak, de ergonomie en de reporting- en auditfuncties van het pakket." In het zog van Bob 50 heeft RSCA het Sage 100-pakket aangekocht voor het beheer van de e-commerce op haar website."Wij noteren dagelijks 25.000 à 30.000 bezoeken op onze website, en het voorraadbeheer van onze 'fan shop' is primordiaal", verduidelijkt it-directeur Didier Desmet. Met hun elektronische badge kunnen onze supporters hun data opvragen en updaten, en krijgen ze 10 procent korting op de producten die ze kopen."Sage 100 neemt het beheer van de aankopen in onze winkel én op onze site voor zijn rekening. Dat maakt een zeer ver doorgedreven stockbeheer mogelijk."De informatisering reikt verder dan het websitebeheer en is in feite alomtegenwoordig, met 3 grote HP-servers (double Xeon quadcore, ter vervanging van diverse kleinere servers) en tientallen pc's en laptops."Toen ik hier 10 jaar geleden arriveerde, stonden er 1 server en 4 pc's", herinnert zich de voormalige restaurateur met een passie voor it. Het gewicht van de it neemt voortdurend toe: intussen zijn ook de supportersdatabanken geautomatiseerd, net zoals de ticketverkoop en de toegang tot het stadion, om nog te zwijgen van de trainingsprogramma's voor de spelers. Zowat overal in het stadion werden 'hot spots' geïnstalleerd, en tegelijkertijd werd een glasvezelnetwerk uitgerold. Video vréét namelijk bandbreedte. Dat videokanaal wordt niet alleen door de journalisten gebruikt, maar ook steeds meer intern voor wedstrijdanalyse door de trainers. Ook het beheer van de reclame- en de scoreborden is geïnformatiseerd.Marc Husquinet