Het is intussen ruim een jaar geleden dat EoZen zijn naam veranderde in SQLI. De integrator en SAP-partner was in 2008 al overgenomen door het Franse SQLI, maar werkte al die tijd onder de eigen naam verder.
...

Het is intussen ruim een jaar geleden dat EoZen zijn naam veranderde in SQLI. De integrator en SAP-partner was in 2008 al overgenomen door het Franse SQLI, maar werkte al die tijd onder de eigen naam verder. "De naamsverandering past binnen de strategie om het aanbod van de hele SQLI-groep internationaal te ondersteunen vanuit twee merken", zegt Laurent De Roover, managing director SQLI Benelux. Voor SQLI Belgium blijft de focus daarbij liggen op SAP-oplossingen, aangeboden onder de merknaam SQLI. Daarnaast brengt het bedrijf ook expertise rond e-commerce, mobiliteit en digitale en sociale marketing naar de markt. Dat gebeurt onder de merknaam WAX Interactive. In België telt SQLI 130 medewerkers : honderd SAP-specialisten in Diegem en dertig medewerkers voor WAX Interactive in Gent. SQLI Belgium realiseert een omzet van vijftien miljoen euro. Binnen de SQLI-groep bestaat tussen SQLI en WAX Interactive een intensieve wisselwerking. Dat heeft onder meer te maken met de overname van Hybris door SAP. De software van Hybris vormt het fundament onder diverse b2b-platformen en grote e-commercesites. "SQLI is in Frankrijk de grootste Hybris-implementator", vertelt Laurent De Roover. "De groep heeft geïnvesteerd in een competence center voor Hybris, met onder meer honderd medewerkers in Marokko." SQLI ondersteunt onder andere de e-commercesites van Nespresso in 25 landen. Ook de e-commercesite van de Franse moderetailer Le Printemps draait op Hybris, met SQLI als partner. In de b2b-markt stond SQLI onder meer in voor de integratie van SAP en Hybris bij Airbus Helicopters. "We differentiëren ons door de implementatie van een bedrijfsbreed systeem als SAP te combineren met oplossingen voor onder meer digitale marketing en klantenrelaties", zegt Laurent De Roover. Het gaat om het totale plaatje. SQLI bouwt niet alleen e-commercesites, maar zorgt er ook voor dat potentiële klanten er de weg naartoe vinden, via digitale en sociale marketing. "Het komt erop aan een e-commercestrategie te ontwikkelen, waarbij je de juiste acties onderneemt om rond een merk, product of dienst een community te bouwen en een zekere buzz te creëren." Eenmaal de vraag op gang komt, kan SQLI ervoor zorgen dat achter de schermen ook alle betrokken bedrijfsprocessen - zoals inkoop, productie en logistiek - gekoppeld zijn binnen een SAP-omgeving. Voor 2016 verwacht SQLI heel wat opdrachten rond SAP S/4HANA. De nieuwe business suite van SAP is gebaseerd op het in-memory platform SAP HANA. "De introductie van S/4HANA zorgt voor een grote technische sprong", zegt Laurent De Roover. "De impact is minstens even groot als destijds bij de overstap van SAP R/2 naar R/3." Door voluit voor in-memory te gaan, schept SAP eindelijk klaarheid. Lange tijd was niet duidelijk welke strategische koers het bedrijf zou varen. "Die vraagtekens zijn nu verdwenen", aldus Laurent De Roover. "SAP kiest op alle fronten voor S/4HANA. Daarmee begraven we het tijdperk van de nachtelijke batchverwerking. Dankzij in-memory is alle informatie altijd actueel."Dries Van Damme