StoryMe maakt animatiefilmpjes van één minuut om complexe dingen helder uit te leggen. Die filmpjes kunnen interactief zijn, maar ze moeten vooral snel en helder de boodschap overbrengen. Er blijkt een markt te zijn voor die duidelijke uitleg. DEME, Coca-Cola, Decathlon, Mobistar, Tomorrowland, Pizza Hut, allemaal gebruiken ze animatiefilmpjes van StoryMe. Al was het filmpje aanvankelijk een nevenproduct, zegt oprichter Lorenzo Bown.
...

StoryMe maakt animatiefilmpjes van één minuut om complexe dingen helder uit te leggen. Die filmpjes kunnen interactief zijn, maar ze moeten vooral snel en helder de boodschap overbrengen. Er blijkt een markt te zijn voor die duidelijke uitleg. DEME, Coca-Cola, Decathlon, Mobistar, Tomorrowland, Pizza Hut, allemaal gebruiken ze animatiefilmpjes van StoryMe. Al was het filmpje aanvankelijk een nevenproduct, zegt oprichter Lorenzo Bown. "Ik ben begonnen met LetMeShowYou, waarmee we korte documentaires maakten voor ngo's. Om het concept uit te leggen, probeerden we het in één minuut te duiden. LetMeShowYou was uiteindelijk niet rendabel genoeg, maar we kregen wel de vraag wie onze animaties deed van bedrijven die zelf zo'n filmpjes wilden maken." Uiteindelijk hebben we midden 2013, na marktonderzoek, geleidelijk aan de overstap gemaakt van documentaires naar animatiefilmpjes. Bown bezit 55 procent van de start-up. De overige aandelen zitten in een holding van investeerders, die Bown na een succesvol traject bij de Vlerick KMO Challenge kon aantrekken. Maar het bedrijf bouwt niet enkel op jong geweld. In de raad van bestuur zitten onder andere Mathieu De Winter (ex-Saachi&Saachi, nu ceo van King of Hearts), Johan Castelein (Euro Meat Group) en Edwig Tanghe (cfo Buurtslagers). De keuze voor twee mensen uit de vleessector heeft een verklaring : "Zij hebben kennis van cijfers, terwijl ik die cijferachtergrond minder heb", legt Bown uit. StoryMe kan op flink wat aandacht rekenen op TMFA, een beurs rond technologie in marketing. Nochtans zijn animatiefilmpjes geen unicum. Maar Bown kent zijn sterke punten. "We zijn gespecialiseerd in één soort communicatie. We zijn sneller, beter in prijs en efficiënter." Hoewel het om een arbeidsintensief product gaat, probeert het bedrijf wel schaalvoordeel te halen. "Bij ons gaat het vooral om een efficiënte workflow. We werken met modules voor elke klant. Dus hoe meer filmpjes een klant bestelt, hoe vlotter we animaties kunnen hergebruiken", vult business developer Korneel Desmet aan. De focus ligt vooral op duidelijk communiceren. "We zitten niet vast aan clipjes van zestig seconden", legt Bown uit. "Wel aan 'moeilijke zaken simpel communiceren'. We kunnen evenzeer een preroll van enkele seconden uitwerken die je als reclame bij een YouTube-filmpje zet." Het filmpje hoeft ook niet op zichzelf te staan. "We werken samen met Zentrick om interactie te kunnen bieden. Klik je in een filmpje voor slagers op het mes, dan kan je in detail zien hoe dat wordt gesneden. Klik je op een rokje, dan kan dat in twee klikken in je Amazon-winkelmandje liggen." In dat opzicht ziet StoryMe zich zelfs een beetje als concurrent van pdf. "Een baggeraar als Deme heeft tien tot vijftien klanten per jaar. In plaats van hun prospecten een pdf te sturen met alle info, kunnen zij een filmpje van één minuut sturen waarin klanten kunnen doorklikken voor meer interactie." Het is de eerste keer dat StoryMe een eigen stand heeft op TMFA, maar de investering loont snel. "Eigenlijk konden we gisteren (na dag 1, nvdr) al naar huis gaan", zegt Desmet. "Ons doel is hier een tiental klanten binnen te halen, maar na één dag hadden we al 260 leads verzameld." Uiteindelijk sloot het bedrijf de tweedaagse af op iets minder dan vijfhonderd leads. "Als uit nog maar 15 procent een deal komt, dan overtreffen we al ver onze verwachtingen." Vorig jaar stonden de animatiemakers nog enkel kaartjes uit te delen in de buurt van de stand van Showpad, maar ook dat leidde toen tot een grote nieuwe klant. "We waren aan het einde van de beurs wat sfeer aan het maken met flesjes Duvel en La Chouffe. Daardoor raakten we aan de praat met een manager van Xerox, die enorm van Duvel hield. We zijn uiteindelijk iets gaan drinken en twee weken later kwam hij langs op kantoor om animaties te bestellen. Intussen maken we ongeveer elke maand een filmpje voor hen." Intussen zit StoryMe met zeventien werknemers, onder wie een derde salesagent, in Londen. Daar heeft het bedrijf sinds kort een klein kantoor voor de Britse markt. Maar ook het hoofdkwartier in Gent verandert. Op één april verhuist het bedrijf naar de kantoren van Showpad, dat op zijn beurt tegen die tijd naar een grotere locatie in het Gentse verkast. De Gentse start-upscene lijkt zo goed op elkaar in te spelen. Pieterjan Van Leemputten