De spectaculaire tijdwinst is een pluim op de hoed van de Belgische start-up Vokse. TF1 zet al even in op het ontsluiten van digitale content. Het Franse mediabedrijf biedt via het streamingplatform MYTF1 meer dan 10.000 uur beelden aan. Daar komen dagelijks nog honderden nieuwe stukken bij. Klanten kunnen via het platform live tv kijken, maar ook tal van tv-programma's, series en films opvragen via de functie 'Replay'. Bleef er daar in het verleden iets haperen, dan duurde het gemiddeld zestien dagen voor er een oplossing kwam. Dat was niet alleen sneu voor de kijker, maar ook voor de adverteerders op het streamingplatform.
...

De spectaculaire tijdwinst is een pluim op de hoed van de Belgische start-up Vokse. TF1 zet al even in op het ontsluiten van digitale content. Het Franse mediabedrijf biedt via het streamingplatform MYTF1 meer dan 10.000 uur beelden aan. Daar komen dagelijks nog honderden nieuwe stukken bij. Klanten kunnen via het platform live tv kijken, maar ook tal van tv-programma's, series en films opvragen via de functie 'Replay'. Bleef er daar in het verleden iets haperen, dan duurde het gemiddeld zestien dagen voor er een oplossing kwam. Dat was niet alleen sneu voor de kijker, maar ook voor de adverteerders op het streamingplatform. "Dat had natuurlijk alles met het kolossale datavolume te maken", zegt Audine Péan, CEO van Vokse, een Belgische start-up die zich specialiseert in data project acceleration. "Data governance was daardoor een uitdaging. TF1 wilde graag weten welke data en metadata er beschikbaar zijn, en of die correct, coherent en up-to-date zijn. Alleen is het in de context van een databank met meer dan een miljoen stukken content niet haalbaar om dat manueel aan te pakken." Enter Vokse, dat zich bij het Media Lab van TF1 kandidaat had gesteld. "Via het Media Lab nemen we jaarlijks vijf à zes start-ups onder onze vleugels", zegt Arnaud Mopin, directeur innovatie bij TF1. "We haalden Vokse aan boord om ons te helpen bij ons vraagstuk rond datakwaliteit." Een belangrijk vraagstuk, want MYTF1 groeit snel. Er komen alleen maar contentstukken bij, waardoor ook het belang van de kwaliteit van de data toeneemt. "De data en metadata moeten clean zijn", legt Mopin uit, "zodat de content doorzoekbaar is en de juiste suggesties bij de juiste doelgroep terechtkomen." Concreet stelde Vokse voor alle data en metadata op een geautomatiseerde manier in kaart te brengen: de hele catalogus van de streamingdienst en alle metadata. Audine Péan: "Daarnaast bouwden we een app die in real time de kwaliteit van de data van nieuwe contentstukken nakijkt en meteen aangeeft waar er problemen opduiken." Het laat toe om fouten, bijvoorbeeld programma's die verkeerd of niet gelabeld zijn, veel sneller aan te pakken. Dat verhoogt de kwaliteit van de gegevens, waardoor het algoritme beter werkt en dus ook de aanbevelingen op het streamingplatform verbeteren. Het datateam van TF1 - twintig medewerkers, waarvan er zich zes focussen op de datakwaliteit van MYTF1 - krijgt dankzij de toepassing van Vokse meer tijd om op andere vraagstukken te werken. De app stuurt in real time notificaties uit, waarna het team meteen kan ingrijpen. Een belangrijke voorwaarde die TF1 stelde aan de applicatie is dat ze volledig in de cloud zou draaien, in combinatie met sterke security. Voor die twee aspecten rekende Vokse op IBM. "We hebben samen met Vokse een passende oplossing uitgetekend", zegt Hedwige Meunier, client manager Public Sector bij IBM. "We bieden een open platform, dat databronnen uit een multicloudomgeving ondersteunt." Het gebruik van IBM Code Engine en Analytics Engine zorgt daarbij voor een hoge graad van schaalbaarheid. "Het laat toe heel gericht op de behoeften van de klant in te spelen", zegt Michel Van der Poorten, IBM Ecosystem Partner Recruitment leader bij IBM. "Ons systeem past de schaal automatisch aan." Voor Vokse is de samenwerking met TF1 nog maar het begin. Heel wat andere organisaties, waaronder ook een aantal mediabedrijven die tegen vergelijkbare uitdagingen aankijken, toonden al interesse in de software van het bedrijf.