Structuur in de wildgroei

In de applicatiewereld is het gebruik van API’s niet meer weg te denken. Maar wildgroei is natuurlijk nooit zonder risico. Dat ziet ook RapidAPI. De start-up uit San Francisco biedt een oplossing om het gebruik en het beheer van API’s te stroomlijnen.

Eenvoudig gesteld is een API (Application Programming Interface) een set definities die toelaat dat programma’s met elkaar praten. Iddo Gino is er al meer dan tien jaar mee in de weer. Dat is opmerkelijk, want de jongeman is nog maar 21. Vier jaar geleden verhuisde hij van Tel Aviv naar San Francisco. Niet veel later dook hij op in de ‘Forbes 30 Under 30’, een lijst met succesvolle, jonge ondernemers. Vandaag staat Iddo Gino aan het hoofd van RapidAPI, het bedrijf achter de gelijknamige API-marktplaats. RapidAPI telt zestig medewerkers en haalde bij investeerders 37 miljoen dollar op. Met ruim tienduizend API’s groeide de marktplaats uit tot de grootste in haar soort.

Iddo Gino startte RapidAPI vijf jaar geleden als een soort GitHub voor API’s. “Ik had er niet meteen een ander businessmodel voor in gedachten”, zegt hij tijdens een bezoek van Data News aan zijn kantoor in San Francisco. “Maar ik zag natuurlijk wel dat het gebruik van API’s sterk in de lift zit. En ook dat dat al enkele unicorns heeft opgeleverd, zoals fintechbedrijf Adyen en cloudspeler Twilio.” Daarmee is het hoge woord eruit. Zoals zoveel IT-ondernemers in Silicon Valley droomt ook Gino ervan om zijn bedrijf te laten uitgroeien tot een eenhoorn: een onderneming met een waardering van meer dan miljard dollar.

Iddo Gino, CEO van RapidAPI:
Iddo Gino, CEO van RapidAPI: “API’s vormen een krachtige motor voor nieuwe business, omdat ze de samenwerking tussen bedrijven versterken.”

De API-economie

Zover is het vandaag nog niet, al gelooft Iddo Gino rotsvast in het potentieel van de API-economie. Een bedrijf als Expedia, een zoekplatform voor de reisindustrie, genereert negentig procent van zijn omzet via API’s. Bij Ebay gaat het om zestig procent, bij Salesforce om vijftig procent. De API heeft de mainstream bereikt. Veel bedrijven hebben ervaring, vaak met tientallen tot honderden API’s. “Maar dat houdt ook risico’s in”, waarschuwt Iddo Gino. “De integratie van third party API’s is niet alleen lastig. Eén API die niet compliant is, kan ervoor zorgen dat een complete app niet meer compliant is.”

RapidAPI profileert zich daarom als een baken. Iedere ontwikkelaar kan gratis API’s op het platform zetten. Het platform voorziet elke API van extra informatie: hoeveel downloads er al zijn geweest, hoe populair de API is, enzovoort. “Tegelijk fungeren we als een soort ontwikkelingstool”, legt Iddo Gino uit. “Via ons platform vindt een ontwikkelaar sneller de API’s die hij nodig heeft, wat leidt tot snellere en betere ontwikkeling – en dus tot meer innovatie.”

White label

Datzelfde principe past RapidAPI intussen ook toe om de interne API-portfolio van bedrijven op orde te krijgen. Onder meer voor een groot netwerkbedrijf creëerde RapidAPI zo een soort white label-versie van zijn platform. “Het bedrijf koopt veel API’s aan. Via hun interne RapidAPI-platform consolideert het die aankopen en is er monitoring van het gebruik.” Andere ondernemingen investeren in een interne hub om het hergebruik van API’s bij de diverse bedrijfsafdelingen te stimuleren en de interne expertise rond API’s te bundelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content