Wanagogo is de naam van het langverwachte gloednieuwe digitale platform van Studio 100 Met het platform hoopt Studio 100 een inhaalslag te maken en snel uit te groeien tot dé referentie in digitaal kinderentertainment: niet alleen in België trouwens, maar ook in Europa en als het even kan zelfs daarbuiten. In de virtuele wereld van Wanagogo kruipen de kinderen in de huid van een avatar en ontdekken ze de wereld van de gekende Studio 100 figuurtjes als Samson en Gert, K3, Bumba en Maya de Bij. Ze kunnen hun virtuele huis zelf inrichten, spelletjes spelen, of chatten met hun (school)vriendjes.
...

Wanagogo is de naam van het langverwachte gloednieuwe digitale platform van Studio 100 Met het platform hoopt Studio 100 een inhaalslag te maken en snel uit te groeien tot dé referentie in digitaal kinderentertainment: niet alleen in België trouwens, maar ook in Europa en als het even kan zelfs daarbuiten. In de virtuele wereld van Wanagogo kruipen de kinderen in de huid van een avatar en ontdekken ze de wereld van de gekende Studio 100 figuurtjes als Samson en Gert, K3, Bumba en Maya de Bij. Ze kunnen hun virtuele huis zelf inrichten, spelletjes spelen, of chatten met hun (school)vriendjes. "Het platform is met 'tablet first' in gedachten ontworpen", legt projectleidster Trees De Bruyne uit. "Het idee kwam van Gert Verhulst die altijd al een 360°-aanpak nastreefde en die voor de verdere digitale uitbouw verder wilde gaan dan losse apps of games. Het is hij die ook een educatief luik in het platform wou. Hiervoor gingen we te rade bij de KH Limburg", zegt De Bruyne. Studio 100 valt voor dat luik terug op het 'connectivisme': een leertheorie rond de effecten van technologie op het leren in het digitale tijdperk. Voor de app zelf werkte Studio 100 ook samen met onderzoeksteams van de UGent, KU Leuven en UHasselt. Het Gentse Lin. K verzorgt via linkID de profilering, het login- en betalingsgedeelte. "Voor een bedrijf als Studio 100 is het vanzelfsprekend dat het ook online een veilige omgeving wil bieden voor kinderen en hun ouders. LinkID treedt op als het digitale kinderslot dat zoiets mogelijk maakt", aldus Mario Houthooft, ceo van Lin.K dat eerder ook al de Parko-parkeeroplossing in Kortrijk voorstelde. Ook met Guido.be werkt het bedrijf samen. "We willen een van de vijf apps zijn die een smartphone-bezitter dagelijks gebruikt", vat Houthooft zijn ambitie samen. Het eigenlijke platform is door het Canadese Frima ontwikkeld op basis van Unity: een krachtige rendering game-engine waarmee interactieve 2D- en 3D-content gebouwd werd. Precies het soort tool dat geschikt is om een soort 'Virtual Life' omgeving uit te bouwen, zoals Wanagogo dat is - maar dan voor kinderen. Voor de ontwikkeling van Wanagogo kwamen maar liefst een dertigtal geïnteresseerde bedrijven opdagen. Uit de shortlist haalde Frima het: een Canadees gamingbedrijf dat eerder al hoge ogen gooide met de ontwikkeling van de games Spyro's Universe en Skylanders: Universe. "Het gaat daar ook om een uitgebreide 3D-omgeving, waar we hebben geen code hergebruikt. Voor Wanagogo zijn we echt from scratch gestart, zegt Martin Rhéaume, vp production van Frima dat twee jaar geleden het project opstartte. "We zijn klein begonnen. Met een tiental mensen hebben we drie maand gewerkt aan het prototype. Nadien hebben we met ongeveer 25 mensen zo'n 18 maand aan het project verder gewerkt", zegt Rhéaume die vooral een hardware-uitdaging zag. "Studio 100 wilde dat het platform ook op de oudere Apple iPad 2 en Samsung Galaxy Tab 2 draaide aan 30 frames per seconde en dat in een multiplayer-omgeving. Dat is vooral op grafisch vlak een uitdaging voor die oudere modellen. Ik ben toch wel fier dat we daar in geslaagd zijn", aldus Rhéaume. Ondertussen blijven er zo'n 15 game developers in Canada aan Wanagogo-updates werken. Dit voorjaar komt een grote nieuwe uitbreiding. Wanagogo is beschikbaar sinds 20 december. Een abonnement met drie gebruikersaccounts kost tien euro per maand. Hoeveel precies Studio 100 investeert in het digitale project, wil het bedrijf liever niet kwijt. Maar het gaat in ieder geval om meerdere miljoenen euro's, zoals we tijdens de lancering konden opvangen. "Maar een budget als Call of Duty is het zeker ook niet", lacht Martin Rhéaume, vp production van Frima. Kristof Van der Stadt"Een grafische 3D multiplayer-omgeving op tablet bouwen, is toch een uitdaging."