Sustainability als verkoopsargument

Stijn De Beuckeleer

Ondanks pandemie, klimaatcrisis en nakende recessie ziet SAP klanten die ze al jaren kennen niet langer twijfelen. Ze willen vooruit. Daarbij lijkt de tijd van bombastische projecten echter voorbij, kleiner is beter.

Het gaat opvallend vaak over duurzaamheid en klimaat op de Sapphire conferentie die SAP vlak voor de zomer in Den Haag organiseerde. Sustainability, intelligence en resilience zijn de drie domeinen waar bedrijven naartoe willen, zegt Scott Russell, bestuurder en verantwoordelijke voor Customer Success bij SAP. Ze zijn belangrijk voor je interne werking, maar ook voor je klanten, de markt waar je actief bent en de regulatoren die het anno 2022 verwachten.

De vraag groeit sneller dan de instroom van nieuwe mensen. Dat is een enorme uitdaging, niet alleen voor SAP trouwens

“De bedrijfsleiders die ik spreek zijn minder bang om te veranderen dan om alles te houden zoals het is. Ze kennen hun sector en de concurrentie die kan komen, zowel in grote als kleine bedrijven en dus vragen ze ook aan ons om mee te werken aan die verandering. De vraag is niet langer ‘kunnen we dit doen’, het is ‘hoe snel kunnen we dit doen’ want ze kunnen niet wachten.” Dat klinkt in de eerste plaats als een marketingpraatje, zoals toen elk technologiebedrijf plots iets ‘groen’ deed na het succes van de documentaire ‘An Inconvenient Truth’. Maar SAP benadrukt wel dat ze met hun producten vaak het raderwerk leveren voor bedrijven die wel degelijk moeten veranderen als ze ecologische doelstellingen willen halen.

“Het zijn ongeziene tijden,” zegt Thomas Saueressig, eveneens bestuurder bij SAP en verantwoordelijk voor Product Engineering. “Zowel de nood om je business te veranderen als de nood om klimaatverandering aan te pakken komt in hoge snelheid op ons af.” Saueressig wijst erop dat er de laatste vijftig jaar vijf keer meer natuurrampen voorkwamen dan in de jaren daarvoor. De ambitie van SAP is om die uitdagingen binnen haar domein mee aan te pakken. “Duurzaamheid mag niet gewoon een strategie zijn. Je strategie moet duurzaam zijn.” En dat gaat breder dan je vliegtuigreizen compenseren met een CO2-vergoeding. “Het gaat over ethical sourcing, over een divers HR-beleid, transparantie enzovoort.” Als typisch voorbeeld noemt hij koffie. “Tussen de rauwe boon in Brazilië en de koffie die je nu drinkt zitten gemiddeld 29 bedrijven over 18 landen. En in de autosector is die complexiteit nog groter. We moeten die processen kunnen verbeteren.”

Daar hoort vooral meer transparantie bij. Jesper Schleimann, Strategy & Innovation officer voor EMEA North bij SAP wijst op drie dingen: “Het eerste is meer transparantie, en veel van die datatransparantie zit al in je bedrijf. Het tweede is inside context: duurzaamheidsdata in je belangrijkste processen verwerken en die verzamelen doorheen je bedrijf. Het derde punt is die duurzaamheid doortrekken naar heel je netwerk (van leveranciers en partners, nvdr.).” Kortom: de tools waarmee SAP al decennia bedrijven doet draaien moeten mee met hun tijd en mogen geen obscure doos zijn waar niemand in kan kijken of weet hoe het precies werkt.

Niet enkel voor het klimaat

Ook als een planeet zonder natuurrampen of drinkwatertekort u niets kan schelen, is die transparantie van belang, want ze is ook nodig om wendbaar te blijven. “Agile is een vaakgebruikte term, maar het blijft wel nodig om je continu te blijven aanpassen,” gaat Saueressig verder. “Bedrijven bestonden vroeger gemiddeld 75 jaar. Vandaag is dat 15 jaar. Je volgende grote concurrent is hooguit vier jaar van je verwijderd.” Het maakt dat processen die transparant zijn, geoptimaliseerd zijn en tegelijk inzicht geven in de ecologische voetafdruk van een proces, nu belangrijker zijn dan tien jaar geleden.

Een nuance in heel die trend is dat het niet meer gaat over reusachtige projecten. Niemand wil nog projecten van 6 à 7 jaar opvoeren, klinkt het bij SAP, simpelweg omdat de realiteit na vijf jaar anders is. “We zien geen lange implementaties meer, zelf sta ik daar ook niet voor te springen, maar we willen bedrijven wel blijven helpen,” zegt Scott Russell. “Ik zie bedrijven programma’s opstarten die nog niet klaar zijn. Maar ze willen er niet mee wachten omdat de concurrentie er ook mee bezig is. De vraag is al lang niet meer waarom we moeten transformeren, wel hoe je dat doet, want de relevantie van je bedrijf hangt af van het resultaat, maar ook van de weg naar die transformatie.”

‘De focus verschuift naar meer kleinere initiatieven, die nadien worden uitgebreid’

Stijn De Beuckeleer is sinds maart 2020 managing director van SAP België en Luxemburg. De afgelopen twee jaren waren hectisch, maar ook bij Belgische bedrijven ziet hij dat de pandemie ruimte heeft gemaakt om op sommige vlakken te breken met het verleden. “Sommige klanten zouden vroeger geen videomeeting accepteren omdat ze dat als minder belangrijk zagen dan een fysieke ontmoeting. Dat is vandaag anders.”

Duurzaamheid mag niet gewoon een strategie zijn. Je strategie moet duurzaam zijn

Heeft de pandemie in België voor een snellere digitale transformatie gezorgd? STIJN DE BEUCKELAER: Er zijn een aantal positieve dingen uit gekomen en een acceleratie hoort daar zeker bij. Zeker in het begin kregen mensen plots tijd om na te denken, omdat andere zaken wegvielen. Na een paar weken zagen we dat de paniek ook ging liggen en zijn er veel zaken weer op gang gekomen. De sectoren waarin we actief zijn, zijn goed blijven draaien en vanuit SAP zien we ook dat er een continue vraag bleef voor transformatie.

Wat we ook zien is dat de focus verschuift naar kleinere initiatieven die nadien worden uitgebreid, in plaats van één groot project. Ook in de publieke sector zien we vaker nicheprojecten die later uitgroeien.

Gaat dat ook op voor de duurzaamheid, zoals uw collega’s hier verkondigen? DE BEUCKELAER: Over duurzaamheid werd 2 à 3 jaar geleden ook veel gepraat, maar nu gaat het veel verder dan enkel rapporteren, wat vaak wettelijk verplicht is. Vandaag willen bedrijven duurzaamheid verwerken in hun processen, in de aankopen die ze doen, in hun reisplannen, bij hun logistieke partners of in hun eigen productie. Veel bedrijven, vaak beursgenoteerd, gaan daarin mee en veel van hun processen draaien op basis van SAP.

Maar er is nog een nuance tussen groene IT en sustainability. Je hebt datacenters die zuiniger zijn, maar voor ons draait het om bedrijfsprocessen duurzaam maken. Als je iets koopt, dat het bedrijf waar je koopt ook de hele CO2-voetafdruk kan tonen.

Zien jullie door die trend ook nieuwe klanten opduiken? DE BEUCKELAER: We hebben vandaag zo’n tweeduizend klanten in België. De meeste grote bedrijven zijn klant bij ons, vrijwel elke speler in de Bel20. Natuurlijk zijn er geen tweeduizend grote bedrijven in België. Een honderdtal zit in dat segment, de rest zijn middelgrote bedrijven of kleiner. En vaak groeien we mee. Soudal is al twintig jaar klant bij SAP, maar die zijn vandaag tien keer groter en veel internationaler dan toen.

Gaat de digitale transformatie beter in een kleinere organisatie, of net niet? DE BEUCKELAER: Veel hangt af van de dynamiek, de bedrijfsvoering en de cultuur. Een duidelijke doelstelling is fundamenteel: waarom doe je het en hoe gedreven ben je om dat te doen. Daarnaast is de betrokkenheid in je bedrijf een belangrijke sleutel tot succes, meer dan de tools die je ervoor gebruikt. Als mensen niet achter een project staan en het wordt van hogerop opgelegd, dan loopt het moeilijk.

SAP lanceerde enkele jaren terug een grote campagne om meer consultants aan te trekken. Hoe loopt het intussen met de zoektocht? DE BEUCKELAER: Zowel wij als onze partners doen heel veel om de SAP community te vergroten, we kijken naar schoolverlaters, mensen die willen omscholen, de heractivatie van werklozen. Maar de vraag groeit sneller dan de instroom van nieuwe mensen. Dat is een enorme uitdaging, niet alleen voor SAP trouwens.

Kunnen nieuwe trends zoals omgevingen met low code of no code daar een oplossing bieden? DE BEUCKELAER: Deels, maar er is zeker vraag naar. Twintig jaar geleden was SAP zeer arbeidsintensief. Vandaag zijn er veel meer best practices die worden gedeeld, zijn er voorgeconfigureerde systemen voor bepaalde industrieën of bedrijfsspecifieke functies. Dat maakt dat je met minder mankracht toch hetzelfde kan doen. Maar het weegt niet op tegen de enorme groei van SAP en de daarbij horende vraag. Een project gaat nooit plug&play zijn zoals je vroeger MS Office installeerde en een paar minuten later klaar was.

Onze oplossingen bestaan uit code, maar uitbreidingen worden wel geprogrammeerd met low code en no code platformen, en ook daarmee willen we de nood aan mankracht helpen verlagen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content