Het gaat opvallend vaak over duurzaamheid en klimaat op de Sapphire conferentie die SAP vlak voor de zomer in Den Haag organiseerde. Sustainability, intelligence en resilience zijn de drie domeinen waar bedrijven naartoe willen, zegt Scott Russell, bestuurder en verantwoordelijke voor Customer Success bij SAP. Ze zijn belangrijk voor je interne werking, maar ook voor je klanten, de markt waar je actief bent en de regulatoren die het anno 2022 verwachten.
...

Het gaat opvallend vaak over duurzaamheid en klimaat op de Sapphire conferentie die SAP vlak voor de zomer in Den Haag organiseerde. Sustainability, intelligence en resilience zijn de drie domeinen waar bedrijven naartoe willen, zegt Scott Russell, bestuurder en verantwoordelijke voor Customer Success bij SAP. Ze zijn belangrijk voor je interne werking, maar ook voor je klanten, de markt waar je actief bent en de regulatoren die het anno 2022 verwachten. "De bedrijfsleiders die ik spreek zijn minder bang om te veranderen dan om alles te houden zoals het is. Ze kennen hun sector en de concurrentie die kan komen, zowel in grote als kleine bedrijven en dus vragen ze ook aan ons om mee te werken aan die verandering. De vraag is niet langer 'kunnen we dit doen', het is 'hoe snel kunnen we dit doen' want ze kunnen niet wachten." Dat klinkt in de eerste plaats als een marketingpraatje, zoals toen elk technologiebedrijf plots iets 'groen' deed na het succes van de documentaire 'An Inconvenient Truth'. Maar SAP benadrukt wel dat ze met hun producten vaak het raderwerk leveren voor bedrijven die wel degelijk moeten veranderen als ze ecologische doelstellingen willen halen. "Het zijn ongeziene tijden," zegt Thomas Saueressig, eveneens bestuurder bij SAP en verantwoordelijk voor Product Engineering. "Zowel de nood om je business te veranderen als de nood om klimaatverandering aan te pakken komt in hoge snelheid op ons af." Saueressig wijst erop dat er de laatste vijftig jaar vijf keer meer natuurrampen voorkwamen dan in de jaren daarvoor. De ambitie van SAP is om die uitdagingen binnen haar domein mee aan te pakken. "Duurzaamheid mag niet gewoon een strategie zijn. Je strategie moet duurzaam zijn." En dat gaat breder dan je vliegtuigreizen compenseren met een CO2-vergoeding. "Het gaat over ethical sourcing, over een divers HR-beleid, transparantie enzovoort." Als typisch voorbeeld noemt hij koffie. "Tussen de rauwe boon in Brazilië en de koffie die je nu drinkt zitten gemiddeld 29 bedrijven over 18 landen. En in de autosector is die complexiteit nog groter. We moeten die processen kunnen verbeteren." Daar hoort vooral meer transparantie bij. Jesper Schleimann, Strategy & Innovation officer voor EMEA North bij SAP wijst op drie dingen: "Het eerste is meer transparantie, en veel van die datatransparantie zit al in je bedrijf. Het tweede is inside context: duurzaamheidsdata in je belangrijkste processen verwerken en die verzamelen doorheen je bedrijf. Het derde punt is die duurzaamheid doortrekken naar heel je netwerk (van leveranciers en partners, nvdr.)." Kortom: de tools waarmee SAP al decennia bedrijven doet draaien moeten mee met hun tijd en mogen geen obscure doos zijn waar niemand in kan kijken of weet hoe het precies werkt. Ook als een planeet zonder natuurrampen of drinkwatertekort u niets kan schelen, is die transparantie van belang, want ze is ook nodig om wendbaar te blijven. "Agile is een vaakgebruikte term, maar het blijft wel nodig om je continu te blijven aanpassen," gaat Saueressig verder. "Bedrijven bestonden vroeger gemiddeld 75 jaar. Vandaag is dat 15 jaar. Je volgende grote concurrent is hooguit vier jaar van je verwijderd." Het maakt dat processen die transparant zijn, geoptimaliseerd zijn en tegelijk inzicht geven in de ecologische voetafdruk van een proces, nu belangrijker zijn dan tien jaar geleden. Een nuance in heel die trend is dat het niet meer gaat over reusachtige projecten. Niemand wil nog projecten van 6 à 7 jaar opvoeren, klinkt het bij SAP, simpelweg omdat de realiteit na vijf jaar anders is. "We zien geen lange implementaties meer, zelf sta ik daar ook niet voor te springen, maar we willen bedrijven wel blijven helpen," zegt Scott Russell. "Ik zie bedrijven programma's opstarten die nog niet klaar zijn. Maar ze willen er niet mee wachten omdat de concurrentie er ook mee bezig is. De vraag is al lang niet meer waarom we moeten transformeren, wel hoe je dat doet, want de relevantie van je bedrijf hangt af van het resultaat, maar ook van de weg naar die transformatie."