Swift is een instelling die vanuit de bossen in het Waals-Brabantse Terhulpen het financiële berichtenverkeer regelt tussen 9.000 banken en meer dan 1.000 multinationals wereldwijd. De 'eigenaars' van het bedrijf zijn de financiële instellingen in niet minder dan 212 landen. Om die afnemers wat meer informatie te kunnen bezorgen over de evolutie van hun interbancaire verkeer en over de fluctuaties in de markt, heeft Swift enkele bi-tools gebouwd.
...

Swift is een instelling die vanuit de bossen in het Waals-Brabantse Terhulpen het financiële berichtenverkeer regelt tussen 9.000 banken en meer dan 1.000 multinationals wereldwijd. De 'eigenaars' van het bedrijf zijn de financiële instellingen in niet minder dan 212 landen. Om die afnemers wat meer informatie te kunnen bezorgen over de evolutie van hun interbancaire verkeer en over de fluctuaties in de markt, heeft Swift enkele bi-tools gebouwd. "Met die tools kunnen we klanten tonen hoe ze presteren", vertelt head of business intelligence solutions Francis Martin van Swift. "Daarnaast kunnen ze hun verrichtingen vergelijken met de marktgemiddelden. Hoe staat een organisatie er voor ten opzichte van haar peers? Waar kan ze nog groeien? Waar doen de technische problemen zich voor waardoor boodschappen verworpen worden? Met welke bedreigingen moet er rekening gehouden worden? Bi maakt het mogelijk om al die vragen van een antwoord te voorzien." Sinds 2010 werden er twee programma's ontwikkeld bij de betaaloperator: 'Traffic Analyser' en 'Value Analyser', "twee toepassingen die diep graven in de data", vult Martin aan. "De eerste tool geeft meer inzicht in marktaandeel en volume, de tweede toont de waarde van transacties. Allebei overspannen ze de vier categorieën van berichtenverkeer die we behandelen: international payments, securities & settlements, trade finance en treasury." Ongeveer een maand geleden is Swift gaan samenwerken met MicroStrategy, vooral om het visuele aspect van de bi-tools verder op punt te stellen. Een eerste concreet resultaat dat voortvloeit uit die samenwerking is het dynamische dashboard 'Watch Insights', waarmee het onder meer mogelijk wordt om financiële instellingen (en hun prestaties) in heldere overzichten naast elkaar te plaatsen. "In tegenstelling tot bij de Traffic Analyser en bij de Value Analyser, heb je voor het gebruik van Watch Insights geen analytische skills nodig. Je hoeft met andere woorden geen query's op te stellen om databases te bevragen, en kan gegevens vlot aflezen van het dashboard. Omdat je geen jargon hoeft te kennen om te begrijpen wat je ziet, kunnen ook 'gewone' managers het dashboard gebruiken en er waardevolle inzichten uit halen. Intussen hebben we al twee van onze vier verkeerscategorieën gemigreerd naar MicroStrategy (namelijk international payments & trade finance), de andere twee volgen snel." De software van MicroStrategy wordt gebruikt voor de front end. Op de back end wordt er gewerkt met een Oracle Exadata machine, gelinkt aan het eigen Swift datacenter. "We hebben klanten in meer dan 200 landen, wat zo veel wil zeggen als dat onze toepassingen ook in low-bandwith countries moeten kunnen werken", klinkt het nog. "Daarom is de combinatie MicroStrategy - Oracle zo krachtig. Wanneer de software van MS onmiddellijk gelinkt zou worden aan ons datacenters, zou alles een pak trager gaan, en zouden we inboeten op reactiesnelheid." Hoewel de banksector de voorbije jaren achterop is blijven hinken wat mobiele technologie betreft, lijken financiële instellingen nu toch en masse te investeren in apps. "Nog geen jaar geleden stonden onze klanten nog huiverig ten aanzien van alles wat mobiel was, vooral omwille van security-issues, maar daar lijkt nu toch verandering in te komen", knikt Francis Martin. "En als de banken investeren in mobile, kunnen wij niet achterblijven. Watch Insights, dat we ontwikkeld hebben met MicroStrategy, staat in de cloud en kan dus via mobiele toestellen worden opgevraagd. Overigens waren mobiele licenties opgenomen in ons contract met de bi-leverancier, en staat MicroStrategy sterk op het vlak van mobile." "Wat veiligheid betreft, hanteren we een zero intrusion approach", besluit de manager. "Onze data kan nauwelijks beter beveiligd worden, en het toegangsproces is strikt gereglementeerd. Dat is voor Watch Insights net zo als voor al onze andere toepassingen." Frederik Tibau"NOG GEEN JAAR GELEDEN STONDEN ONZE KLANTEN NOG HUIVERIG TEN AANZIEN VAN ALLES WAT MOBIEL WAS, VOORAL OMWILLE VAN SECURITY-ISSUES."