Het minste wat je van Barry Callebaut kan zeggen, is dat het een ambitieus bedrijf is: als je op twee jaar tijd tien nieuwe fabrieken opstart, goed voor een kwart van je totale productie, en er staan er nog een aantal op de agenda, dan ben je goed bezig. Bijna een derde van het huidige productgamma is bovendien ook jonger dan drie jaar. Logisch dus dat achter dat alles een bijzonder uitgekiende it-strategie moet zitten.
...

Het minste wat je van Barry Callebaut kan zeggen, is dat het een ambitieus bedrijf is: als je op twee jaar tijd tien nieuwe fabrieken opstart, goed voor een kwart van je totale productie, en er staan er nog een aantal op de agenda, dan ben je goed bezig. Bijna een derde van het huidige productgamma is bovendien ook jonger dan drie jaar. Logisch dus dat achter dat alles een bijzonder uitgekiende it-strategie moet zitten. "Ik spreek liever over een Information Management strategie", corrigeert cio Steven Vandamme. Centraal daarin staat voor hem outsourcing, meer zelfs, selectieve outsourcing want Barry Callebaut doet een beroep op drie verschillende partners: IBM voor infrastructuurbeheer, Accenture voor application delivery, en EasyNet voor de wan-cloud. "Onze strategie is eenvoudig", legt hij uit. "Wij insourcen wat core is, we outsourcen corediensten die we niet intern kunnen opzetten of behouden, of om pieken op te vangen, en we outsourcen niet-core wanneer de TCO lager uitvalt. Maar laat er wel geen twijfel over bestaan: van onze outsourcers verwachten wij dat zij het perfecte verlengde zijn van onze eigen IM/IT-organisatie - wereldwijd actief, flexibel, hoge kwaliteit, en uiteraard met een aantrekkelijk prijskaartje." Voor Steven Vandamme is het duidelijk: outsourcing staat gelijk aan partnering - zoals in een huwelijk. "Net zoals bij een huwelijk stort je je ook niet halsoverkop in een outsourcingavontuur, je weegt eerst de voor- en nadelen af, bekijkt 'alternatieven' en raadpleegt vrienden en kennissen - of in bedrijfstermen: je praat met businesspartners, controleert referenties en gaat bij voorkeur ter plaatse bij de outsourcer een kijkje nemen dan af te gaan op presentaties. En je zorgt voor een sluitend huwelijkscontract onder de vorm van duidelijke SLA's, met een transparante prijszetting en goed gedefinieerde exitcriteria. Op regelmatige tijdstippen werk je ook aan je relatie - een weekendje weg met je tweetjes komt overeen met driemaandelijkse partner reviewvergaderingen." Waar Vandamme vooral op hamert, is dat het nooit een 'wij en zij' relatie mag worden - problemen die opduiken, zijn altijd gezamenlijke uitdagingen. "Breek niet onmiddellijk je outsourcingcontract af, bespreek de problemen en los ze samen op", beklemtoont hij. "Elke relatie kent ups and downs, maar je zal merken dat, net zoals in een huwelijk, de relatie hechter wordt met de jaren. Al kan je verleidingen natuurlijk nooit uitsluiten, maar waarom zou je van outsourcer veranderen als hij nog altijd aan je verwachtingen voldoet? Uiteraard kunnen er altijd onverwachte gebeurtenissen zijn die je dwingen om van partner te veranderen, hoe hard beide partijen ook hun best doen om de relatie in stand te houden - maar that's life...".