"Cloud computing is meer dan een buzz-word, maar minder dan een duidelijk gedefinieerd marktaanbod." Analist Pascal Matzke, vice-president bij Forrester Research illustreert zo de vaagheid rond die veel gebruikte term. Toch hebben heel wat leveranciers het begrepen op die nieuwe hype, omdat ze inzien dat bedrijven in hun ict-infra-structuur op zoek zijn naar meer flexibiliteit en snelheid. "In goede tijden gaat dat over snellere 'go-to-market', vlot aanpassen aan de situatie en mooi binnen budget blijven", legt Matzke uit. "In crisistijden, zoals vandaag, willen bedrijven zich minder binden, cash in huis houden en een gezondere return krijgen. In beide situaties kan cloud computing heilzaam zijn."
...

"Cloud computing is meer dan een buzz-word, maar minder dan een duidelijk gedefinieerd marktaanbod." Analist Pascal Matzke, vice-president bij Forrester Research illustreert zo de vaagheid rond die veel gebruikte term. Toch hebben heel wat leveranciers het begrepen op die nieuwe hype, omdat ze inzien dat bedrijven in hun ict-infra-structuur op zoek zijn naar meer flexibiliteit en snelheid. "In goede tijden gaat dat over snellere 'go-to-market', vlot aanpassen aan de situatie en mooi binnen budget blijven", legt Matzke uit. "In crisistijden, zoals vandaag, willen bedrijven zich minder binden, cash in huis houden en een gezondere return krijgen. In beide situaties kan cloud computing heilzaam zijn." Het is een uitleg die de keuze van het Duitse it-dienstenbedrijf T-Systems, onderdeel van Deutsche Telekom, voor een eigen cloud computing-strategie onderbouwt. Dat aanbod krijgt bij T-Systems de naam 'Dynamic Services' mee. Klanten kunnen zo bij T-Systems hun volledige datacenterinfrastructuur huren en er hun belangrijkste applicaties hosten (niet alleen SAP, maar ook pakweg Oracle, Navision, Exchange, Lotus, en dies meer). Daarbovenop komen applicatiebeheer- en netwerkdiensten, soms zelfs uitgebreid tot business process management. "Een end-to-end-dienstenaanbod in de cloud", klinkt het bij T-Systems, "of 'cloud computing plus'". "De klant betaalt enkel de resources die hij gebruikt", zegt Jörn Kellermann, vice-president application operation telecommunications bij T-Systems. "We kunnen dat flexibel en snel aanpassen aan de noden van de cio." Dat zou een pak goedkoper moeten zijn. T-Systems maakt dat onder meer mogelijk door het applicatieaanbod heel erg gestandaardiseerd te houden. "We hebben daarvoor overeenkomsten afgesloten met softwareverkopers als SAP en Oracle. Die hebben zowel in hun software als in hun licentiemodellen heel wat aangepast om beter in te spelen op onze wereld van Dynamic Services." Op hardwarevlak wordt in de datacenters intensief gebruik gemaakt van virtualisatie. "Zo kunnen we de pieken in de vraag van de verschillende klanten tegenover elkaar balanceren." Alle voordelen ten spijt is een belangrijke kritiek op een model als Dynamic Services dat de klant zwaar moet inboeten op vlak van individualiteit. Dat geeft ook Kellermann toe: "We leggen dat voor aan de klanten en die zien daar meestal weinig graten in. Opvallend is trouwens dat veel klanten dan niet alleen de kost als belangrijkste argument noemen, maar ook de mogelijkheid om desgewenst veel sneller innovatie toe te passen." Die haast 'geïndustrialiseerde' aanpak van cloud computing past in de doelstelling van T-Systems om tegen 2010 het grootste ict-dienstenbedrijf van Europa te worden. En dus een beetje minder Duits te worden: "Ongeveer 30 procent van onze omzet halen we buiten Duitsland", zegt Ralf Nejedl, ceo van T-Systems België. "Dat is redelijk, maar lang niet genoeg. We zijn veruit nummer 1 in Duitsland, ver boven IBM. Maar daarbuiten zijn we een beetje een slapende reus." Om daarin te slagen moet de firma grote klanten binnenhalen, multinationals zoals de Nederlandse brandstofreus Shell, een contract dat goed is voor 1 miljard euro over 5 jaar. Shell is nu het uithangbord voor de Dynamic Services-visie van T-Systems. De 7400 servers van het bedrijf worden gerationaliseerd en geconsolideerd en zowat 80 procent van de SAP-diensten worden ondergebracht in Dynamic Services. Daarvoor is de transitiefase volop aan de gang. Multinationals, niet echt iets voor de Belgische markt dus? "Wel, Dynamic Services is oorspronkelijk ontwikkeld voor middelgrote bedrijven, om ook voor hen een outsourcingbenadering te hebben", vertrouwt Nejedl ons toe. "Nu blijkt dat het ook voor grote bedrijven als Shell het ideale model is. Maar voor die middelgrote bedrijven kan het nog steeds." Hij geeft mee dat de eerste Belgische klant nu op Dynamic Services draait, maar wil de naam nog even voor zich houden. In België zet T-Systems ook vol-op in op de publieke sector, niet alleen op Toll Collect (zie DN41 van 2008), maar natuurlijk ook op de Europese instellingen. Dynamic Services is daar iets minder voor geschikt. "Daar zijn meer restricties", weet Nejedl. "Niettemin hebben wij die dienst aangeboden in een van onze recentste voorstellen. Wanneer de gevraagde diensten heel specifiek zijn en wanneer het mogelijk is om het datacenter elders te hebben, is Dynamic Services mogelijk. De volgende grote stap is om die Dynamic-benadering in hun datacenters te brengen. De gesprekken zijn er en de wil is er, maar in deze sector heeft innovatie altijd iets meer tijd nodig." "We horen van de concurrentie dat we met onze benadering 8 tot 12 maanden voorop liggen, al zullen zij dat 'on the record' niet bevestigen", vertelt Nejedl nog. "Dat maakte het aanvankelijk ook moeilijk te verkopen, want klanten zien bij iedereen veel slides. Ze willen gewoon bewijzen. Nu hebben we al zo'n 200 klanten, of ongeveer de helft van ons klantenbestand, op Dynamic Services. Dan kan je met zekerheid zeggen dat het geen 'eilandoplossing' is voor één specifieke klant." Stefan Grommen