Als je spreekt over een intrede in nieuwe markten, of het ontwikkelen van nieuwe oplossingen voor bestaande markten, dan spreek je al snel over innovatie. Dat het stimuleren van innovatie én tot daadwerkelijk resultaat komen geen evidentie is in een groot dienstenbedrijf als T-Systems, weet ceo Reinhard Clemens als geen ander. "Precies daarom hanteren we een aanpak met speedboten. Om snel naar een nieuwe markt te schieten, en sneller te kunnen reageren", zegt Clemens. De bedoeling is dus niet om een globaal 5-jaren investeringsplan uit te rollen, maar om te investeren op korte termijn en met een snelle time-to-market. Die speedboten opereren deels buiten de traditionele beleidskanalen van de groep waardoor sneller beslissingen kunnen genomen worden. "Dat is ook nodig, wil je ook echt doorbreken in zo'n markt waar je je zinnen op gezet hebt', zegt Clemens. Hoeveel T-Systems precies in de speedboten investeert, wil hij niet kwijt. Wel dat het de bedoeling is dat deze aanpak uiteindelijk moet resulteren in een omzet van 1 miljard dollar tegen 2015. Niet min, maar de markten die T-Systems o...

Als je spreekt over een intrede in nieuwe markten, of het ontwikkelen van nieuwe oplossingen voor bestaande markten, dan spreek je al snel over innovatie. Dat het stimuleren van innovatie én tot daadwerkelijk resultaat komen geen evidentie is in een groot dienstenbedrijf als T-Systems, weet ceo Reinhard Clemens als geen ander. "Precies daarom hanteren we een aanpak met speedboten. Om snel naar een nieuwe markt te schieten, en sneller te kunnen reageren", zegt Clemens. De bedoeling is dus niet om een globaal 5-jaren investeringsplan uit te rollen, maar om te investeren op korte termijn en met een snelle time-to-market. Die speedboten opereren deels buiten de traditionele beleidskanalen van de groep waardoor sneller beslissingen kunnen genomen worden. "Dat is ook nodig, wil je ook echt doorbreken in zo'n markt waar je je zinnen op gezet hebt', zegt Clemens. Hoeveel T-Systems precies in de speedboten investeert, wil hij niet kwijt. Wel dat het de bedoeling is dat deze aanpak uiteindelijk moet resulteren in een omzet van 1 miljard dollar tegen 2015. Niet min, maar de markten die T-Systems op het oog heeft, zijn stuk voor stuk ook erg potentieel hoge inkomstenbronnen. Een van die sectoren waar T-Systems bijvoorbeeld duidelijk zijn zinnen op gezet heeft, is die van de energie. "We merken overal in Europa een enorme interesse en ook eerste implementaties met smart metering en smart grids', zegt Gabriele Riedmann De Trinidad, senior vice president strategic market energy bij T-Systems. "Er is één groot nadeel aan energie: het kan niet gestockeerd worden, en dat terwijl die energie uit alsmaar meer bronnen komt. Smart grids zijn absoluut noodzakelijk om de demand en supply van energie op elkaar af te stemmen", aldus Riedmann De Trinidad. Wat daarom eerst en vooral nodig is, is transparantie in de data: smart metering dus, waarbij een intelligente meter elke 15 minuten de waarden uitleest. T-Systems ziet voor zichzelf een rol weggelegd in de installatie van de nodige toestellen en de integratie ervan. "Wij willen instaan voor de aggregatie van de data en het wan-gedeelte managen. Op termijn willen we dan zo doorgroeien tot echte energy management oplossingen, waarbij energiebronnen beheerd worden, en er heel dynamisch omgesprongen kan worden met de capaciteit", zegt Riedmann De Trinidad. Ondertussen zijn ook andere bedrijven licht gaan zien in deze markt, maar ook de wetgeving en regulatie kunnen afremmend werken. Bovendien is de situatie erg verschillend van land tot land. Ook in de automobielsector investeert T-Systems. Dat klinkt misschien vreemd op een moment dat het zo slecht gaat in die sector, maar Clemens ziet dat anders. "Nu is het moment, want autofabrikanten kiezen nu de technologie voor de komende vier jaar", klinkt het. Horst Leonberger, senior vice president strategic market connected car, bevestigt dat. "Bijna alle autofabrikanten werken nu aan concepten die de wagen integreren met modern leven en werken", zegt Leonberger. Werken in de wagen? "Technisch absoluut geen probleem meer. Als we alle huidige oplossingen en pilootprojecten van autofabrikanten combineren, kunnen we nu al het merendeel van onze dagelijkse taken in de auto afwerken. Wat er nog niét is, is een veilig concept om het te doen." Volgens Leonberger wordt daar wel werk van gemaakt, onder meer via een partnership met Continental en door de bediening van het systeem zoveel mogelijk spraakgebaseerd te laten verlopen. Het platform zelf - dat luistert naar de naam AutoLinQ - zal gebaseerd zijn op Google Android, en moet gezien worden als een soort 'media center' in het netwerk. In totaal heeft T-Systems al twee jaar ontwikkeling in de connected car gestopt. "Uiteraard zal ook de Europese Unie nog de nodige regulering moeten doen", voegt Leonberger toe. Volgens hem kan de adoptie van elektrische wagens de komst van de 'connected car' alleen maar versnellen. "Zo'n wagen moet continu verbonden zijn met het net, al was het nog maar om je te laten leiden naar oplaadstations voor de batterij", beweert Leonberger die een doorbraak van de connected car voorziet "ergens tussen 2014 en 2018". T-Systems hoopt uiteindelijk dezelfde applicaties en services te kunnen aanbieden voor zowel mobiele telefoons als 'wagens'. Een ander bijzonder gegeerd domein in de ict-sector, is dat van de gezondheidszorg. Deels ingegeven door demografische redenen - een vergrijzende bevolking - is de markt rond e-health groeiende. Volgens Dell'Oro is de totale e-health markt in Europa momenteel al goed voor zo'n 25 miljard euro. Het is geen geheim dat de medische wereld meer en meer gedigitaliseerd wordt, maar net als bij de vraagstukken rond smart grids en connected cars is de puzzel nog lang niet gelegd. T-Systems hoopt toch om binnen de 3 jaar een geprefereerde partner te kunnen worden voor 'medische datacenters' die onder meer de elektronische patiëntendossiers beheren. Maar alleen al zo'n patiëntendossier is in de meeste Europese landen nog steeds een ingewikkeld kluwen. Afwachten maar of deze speedboot effectief blijkt en voor extra inkomstenbronnen gaat kunnen zorgen. Ondertussen evolueert T-Systems ook alsmaar meer van een pure telecomprovider naar een volledige it-dienstenleverancier. Of zoals Hagen Rickmann, head Portfolio and Offering Management het verwoordt: "Speedboten zijn nuttig, maar we mogen niet vergeten dat het ondertussen toch nog steeds de grote tanker is die de business genereert." Kristof Van der StadtWerken in de wagen? Technisch absoluut geen probleem meer!