Een jaar geleden kreeg de Cronos-groep van de NMBS een contract toegewezen voor de levering van ruggedized laptops van het type Panasonic Toughbook CF-H2 voor meer dan 4.000 treinbestuurders van de NMBS. Het contract was goed voor meer dan 7,3 miljoen euro voor de hardware alleen al.
...

Een jaar geleden kreeg de Cronos-groep van de NMBS een contract toegewezen voor de levering van ruggedized laptops van het type Panasonic Toughbook CF-H2 voor meer dan 4.000 treinbestuurders van de NMBS. Het contract was goed voor meer dan 7,3 miljoen euro voor de hardware alleen al. De bedoeling was om de omvangrijke en zware papieren documentatie over de reglementering en procedures te vervangen door een elektronische drager. De toestellen moesten geleverd worden door Freebility, een entiteit binnen de Cronos-groep, terwijl IDA Media Foundry, een andere dochteronderneming van Cronos, in stond voor de ontwikkeling van de applicatie en de integratie van een praktische zoekmotor. De toekenning aan Cronos (via Freebility) van het contract voor de levering van de toestellen vond plaats in februari 2012. Daarnaast werd de applicatie ontwikkeld door ICTRA, de it-dochteronderneming van de NMBS-groep, waar enkele ontwikkelaars van Cronos werkten omwille van hun specifieke kennis. De levering van de eerste machines begon in juni en er liep een pilootproject tot september; eerst met 40, daarna met 80 treinbestuurders. Eind september ging dan de ontplooiing op nationale schaal van start. Vandaag is "95 % van de machines geïnstalleerd bij ongeveer 3.200 treinbestuurders", aldus Wim Vermeulen, afdelingshoofd van NMBS Technics en verantwoordelijke voor het IDA-project, die verheugd is over de snelle implementatie en de algemene kwaliteit van de computers. Ook wijst hij op het gebruiksgemak en het intuïtieve karakter van de applicatie. Hij merkte de voorbije weken enkel wat problemen met de connectiviteit bij het down-loaden van de drivers en de bestandupdates. Een probleem dat wordt opgelost door toegangspunten toe te voegen aan het NMBS-netwerk. Maar het succes is zo groot dat er nu al aan nieuwe ontwikkelingen gedacht wordt "om de scope van het project uit te breiden." Zo zouden de treinbestuurders met de computers bepaalde gegevens elektronisch kunnen verzenden, zoals incidenten, die vandaag nog op papier gerapporteerd worden. Daarnaast zou de opvolging van defecten ook elektronisch kunnen gebeuren. "En in een laatste fase zouden we kunnen overwegen dat de bestuurders hun prestatierapporten in elektronische vorm doorsturen, ook al zijn dit vrij complexe documenten", zei Vermeulen nog. Alle 4.000 bestuurders zouden in de loop van maart uitgerust moeten zijn met een computer. De NMBS overweegt een soortgelijke oplossing (maar dan met andere soorten documenten) voor een paar honderd bestuurders van Infrabel. [MH]