Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Hoewel de Indische it-dienstenleverancier Tata Consultancy Services (TCS) nog altijd voornamelijk als een ‘offshore’ leverancier wordt beschouwd, is hij tegenwoordig wereldwijd aanwezig, steeds dichter bij de klant. Het bedrijf richt zijn pijlen nu ook op het Europese vasteland en op opkomende markten zoals China.

“Wij hebben de Indische it-markt gecreëerd”, zegt een trotse S Ramadorai, ceo en directeur-generaal van TCS. “En we hebben ook de nationale wetgeving over nieuwe technologieën geïnspireerd door te investeren in informatica.” Als voorbeeld citeert hij de wetgeving over de in- en uitvoer van spitstechnologieproducten. Bovendien heeft TCS bijgedragen tot de ingebruikname van – ondertussen kritieke – informatica in alle lagen van de Indische maatschappij, van de overheidsadministratie tot het bank- en financiewezen. “Wij hebben bewezen dat een markteconomie synoniem is voor vooruitgang”, aldus nog S Ramadorai, die eraan herinnert dat dankzij de huidige economische groeicijfers van 8 à 9 %, 25 miljoen Indiërs uit de armoede kunnen worden gehaald.

Volgens Nasscom, de Indische vereniging van ict-dienstenbedrijven, was de Indische ict-markt vorig jaar goed voor zo’n 48 miljard dollar (de binnenlandse markt wordt geschat op 16 miljard dollar, de export is goed voor 32 miljard dollar), zo’n 5,4 % van het BNP, met bovendien een jaarlijkse groei van 40 à 45 % (het gaat telkens om een jaar van begin april tot eind maart). De ict-markt stelt 1,6 miljoen personen rechtstreeks tewerk, tegen eind maart 2008 zal dat zelfs zo’n 2 miljoen zijn.

Tegen 2010 zou deze markt 60 miljard dollar bereiken en zo’n 4 miljoen informatici rechtstreeks tewerkstellen.

Succes

TCS, opgericht in 1968, heeft geprofiteerd van deze boom en zag zijn omzet in het boekjaar 2006-2007 (tot eind maart 2007) stijgen tot 4,3 miljard dollar; voor de 9 eerste maanden van het huidige boekjaar werd de kaap van de 4 miljard dollar al overschreden. Om precies te zijn, momenteel bedraagt de omzet 4,2 miljard dollar, een gemiddelde groei dus van 40 %. “Om de twee jaar verdubbelen wij onze inkomsten”, zegt Pradipta Bagchi, ‘head of communications’ bij TCS. Momenteel heeft het bedrijf 110.000 mensen in dienst (enkel en alleen in het derde kwartaal werden er al 7.500 nieuwe medewerkers aangetrokken), waarvan 100.000 in India; de rest is over hele wereld verspreid. Uiteraard zal TCS dergelijke groeicijfers moeilijk kunnen volhouden, maar de ceo zou graag”op zijn minst de groei van de markt, die door Nasscom op 25 % wordt geschat, willen volgen.” Om dat te doen rekent S Ramadorai op de focus op de klant, de levering van end-to-end-diensten, de industrialisering van de diensten en het behoud van het personeel.

De grootste uitdagingen voor de komende jaren? “Eerst en vooral, de beste talenten aantrekken. Vervolgens, de beste medewerkers opleiden, inzetten en behouden om zo het personeelsverloop te beheersen. Ten slotte, op coherente wijze kwaliteitsdiensten aanbieden”, aldus nog de ceo. TCS mag trots zijn op zijn personeelsverloop van 12,2 %, “daar waar het marktgemiddelde 15 tot 20 % bedraagt”, zegt Ajoyendra Mukherjee, ‘head of global HR’. Hij benadrukt het belang van de filosofie van TCS en van Tata (zie het andere artikel) om dit succes te verklaren. En dat terwijl de lonen van de informatici de laatste drie jaar gemiddeld met 15 % gestegen zijn.

Andere uitdaging voor TCS, en ook voor de markt in zijn geheel: de infrastructuren. Het kan daarbij net zo goed gaan om wegen als om telecomnetwerken. “We hebben het hier over flessenhalzen waarvoor een paar jaren zullen nodig zijn om ze op te lossen”, relativeert de ceo, die ook nog de rol van de overheden benadrukt in de bescherming van het intellectuele eigendom.

Lokale markt

In tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen realiseert TCS 55 % van zijn omzet ter plaatse bij zijn klanten, en 45 % ‘offshore’, in India dus. Bovendien is TCS veruit de absolute nummer één op de Indische markt (ver voor Wipro of Infosys), maar buitenlandse ict-reuzen zijn ook aanwezig in India. Zo zou IBM meer dan 70.000 medewerkers hebben in India, Accenture zo’n 37.000 (tegen het einde van het jaar zal zowat de helft van al zijn personeel daar zitten), en Capgemini zo’n 20.000 personen. En nog wat interessante cijfers: elk jaar studeren 3 miljoen graduaten af in India, waaronder 300.000 ingenieurs…

Wereldwijde speler

Hoewel het succes van TCS gestoeld is op de ontwikkeling en het onderhoud van applicaties, levert dit vakgebied nog ‘maar’ 50 % van de omzet op. De groei is vooral te danken aan bedrijfsoplossingen (13 % van de omzet), business intelligence (10 %) en engineeringdiensten (5 %). Het aandeel van de VS in de verkoop werd ook teruggebracht naar 50 %, terwijl Europa nu goed is voor 30 % (Groot-Brittannië is op z’n eentje weliswaar al goed voor 20 %). Momenteel is het Europese vasteland een van de prioriteiten van de groep. “Onze aanwezigheid in de Benelux en Scandinavië is al sterk ontwikkeld en we kenden er de laatste drie jaar een groei van 50 %”, zegt Girish Ramachandran, directeur voor Europa, die met het contract voor ABN-Amro een knap visitekaartje kan voorleggen. Nu beschikt TCS over een groot ontwikkelingscentrum in Budapest (400 personen) en opende het een ‘regionaal’ centrum in Marokko. Goed voor een honderdtal klanten, met bij ons onder meer Brussels Airlines, Belgacom, Colruyt, Bekaert en Wabco. “In de Benelux wordt 60 tot 80 % van de contracten ‘offshore’ uitgevoerd, aangezien de markt er meer ‘mature’ is, net zoals in Scandinavië”, vertelt Ramachandran. TCS heeft echter ook interesse voor opkomende markten zoals China, waar het in samenwerking met de overheid en Microsoft een joint venture (voor 75 % gecontroleerd door TCS) heeft opgericht die al 1.200 mensen tewerkstelt. Bovendien heeft het bedrijf al zo’n 5.500 personen in dienst in Latijns-Amerika.

Diversificatie

TCS, dat graag zijn dienstenaanbod zou diversifiëren en – eveneens – interesse wil tonen voor de lokale markt, heeft de oprichting aangekondigd van een entiteit die mikt op middelgrote Indische ondernemingen met een aanbod dat hardware, software, de onderliggende netwerkinfrastructuur en bijbehorende diensten combineert op een ‘pay as you go’-basis. Deze oplossing, die wordt aangeboden onder de naam ITaaS (IT-as-a-Service), beoogt een markt die wordt geraamd op 8 tot 9 miljard dollar per jaar. “Kmo’s werken meestal niet met meerdere verkopers, kiezen voor kortere toepassingstermijnen en bouwen hun infrastructuur liever uit naarmate ze groeien”, zo legt S Ramadorai ons uit.

Om dit programma tot stand te brengen heeft TCS een ecosysteem gevormd en heeft het zijn aanbod in een eerste fase geverticaliseerd (met name voor de automobielsector). Er zouden al een tiental contracten ondertekend zijn. Naast het ‘pay as you use’-aspect stelt TCS ook verschillende financieringsformules voor. “Als het aanbod een succes is en binnen een jaar of twee aan maturiteit wint, zullen we het misschien ook in andere geografische zones aanbieden”, aldus nog de ceo.

Ambities

“Wij zouden ons in 2010 in de top 10 van de ict-sector willen hijsen”, zegt de baas van TCS, die evenwel grote overnames uitsluit (refererend naar de geruchten rond Capgemini of Atos). De voorkeur gaat uit naar nichebedrijven die hetzij over een technologie hetzij over competenties beschikken die gerepliceerd kunnen worden, of op een specifieke markt aanwezig zijn. De integratie van een dergelijk bedrijf zou bovendien gemakkelijker moeten zijn. “Groei is geen probleem. Beide partijen moeten echter wel baat hebben bij de operatie.” Dan moet TCS ten slotte enkel nog zijn klanten weten te overtuigen om het ‘offshore’-gedeelte van de contracten (45 % ‘offshore’ tegenover 55 % ‘on site’) te verhogen, kwestie van de marges – nog meer – te vergroten.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content