Digitale transformatie: het woord ligt tegenwoordig op ieders lippen, niet alleen bij bedrijfsleiders, maar ook bij politici en onderwijsverantwoordelijken. "Digitale transformatie wordt vaak gezien als een technologisch probleem, terwijl dit aspect slechts 15% van het gehele plaatje uitmaakt. Een plaatje waarvan bedrijfsprocessen 25% en menselijke transformatie maar liefst 60% uitmaken, en dat wordt vaak wordt onderschat", aldus Pascal Laffineur, CEO van NRB.
...

Digitale transformatie: het woord ligt tegenwoordig op ieders lippen, niet alleen bij bedrijfsleiders, maar ook bij politici en onderwijsverantwoordelijken. "Digitale transformatie wordt vaak gezien als een technologisch probleem, terwijl dit aspect slechts 15% van het gehele plaatje uitmaakt. Een plaatje waarvan bedrijfsprocessen 25% en menselijke transformatie maar liefst 60% uitmaken, en dat wordt vaak wordt onderschat", aldus Pascal Laffineur, CEO van NRB. "Onze rol bestaat erin om oplossingen te bieden en manieren te vinden, want digitale technologie biedt kansen, ook al komt er heel wat angst bij kijken", voegt de CEO er nog aan toe. In dit verband is NRB negen maanden geleden gestart met het project 'Coup de poing'. De bedoeling is om twaalf werkzoekenden (van de tweehonderd ingeschreven kandidaten) te selecteren en minstens 80% van hen aan het einde van een digitale opleiding een contract voor onbepaalde duur te geven. "Momenteel hebben elf werkzoekenden laten zien dat ze echt gemotiveerd zijn", aldus Laffineur. En ook: "We moeten de jongeren opnieuw warm maken voor het informaticaberoep." Hij doet zijn uitspraken op een debatnamiddag georganiseerd door NRB over de rol van digitalisering en digitale opleidingen. Daar hebben ook het onderwijs en de universiteiten een belangrijke rol te spelen, zegt Pierre Wolper, rector van de ULiège, en zelf burgerlijk ingenieur van opleiding en voormalig hoogleraar informatica: "Digitale technologie zal de beroepen boeiender en creatiever maken, want het routinewerk wordt overgelaten aan machines." Voor Wolper moet de universiteit de concepten van digitale technologie aanleren en studenten in staat stellen om complexe multidisciplinaire problemen aan te pakken. Maar ook het basis- en het middelbaar onderwijs kan leerlingen voorbereiden, zegt Luc De Brabandere, bedrijfsfilosoof: "Waarom geen informatica onderwijzen zonder computers, maar met meer oog voor logica?" Tot slot moet ook de openbare sector meer betrokken worden bij de digitale technologie. "Onze missie is om het bewustzijn te vergroten, en om begeleiding en publieke steun te bieden", zegt Marie-Christine Van Bockstael, bestuurder van het Forem (de Waalse dienst voor arbeidsbemiddeling). In dat kader past ook het plan 'Digital Wallonia 2019-2024' dat eind vorig jaar werd bekendgemaakt. "Het gaat om een globaal project om het grondgebied, de economie en de samenleving te transformeren om ze aantrekkelijker te maken", zegt Van Bockstael. "Dat moet de concurrentiekracht vergroten, samen met het algemeen welzijn. Het project is gebaseerd op waarden als transversaliteit, transparantie, coherentie, openheid en flexibiliteit."