Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De vele tariefdalingen van de jongste weken illustreerden het al, maar op het Mobile Business congres van Data News werd het nogmaals uitdrukkelijk gezegd: de Belgische telecommarkt is dynamischer dan ooit. Tenminste als het over mobiel gaat.

In de aanloop naar het congres had Base net aangekondigd dat het alle tariefplannen overhoop ging gooien, en volop inzetten op onberperkt sms’en, onbeperkt bellen, en goedkoper mobiel surfen. Eerder hadden ook al concurrenten Mobistar en Bel-gacom in de tarieven geknipt en meer nadrukkelijk de nadruk gelegd op mobiele data. Maar het was Telenet die destijds al de lont aan het vuur stak met haar ‘King & Kong’-aanbod en mobiele data democratiseerde. “Maar vergeet niet dat Mobile Vikings de allereerste was met aantrekkelijke prijzen voor mobiele data. Wij hebben mobiele data op de agenda geplaatst en de tarievenoorlog veroorzaakt. Telenet heeft met King en Kong onze aanpak trachten te kopiëren. Maar onze ziel kunnen ze nooit zomaar kopiëren. Ons publiek is trouw”, zei Frank Bekkers, ceo van Mobile Vikings in zijn presentatie. Mobile Vikings is een mvno die gebruik maakt van het Base-netwerk dat ondertussen een fikse inhaalbeweging gemaakt heeft en eindelijk ook goede 3G-dekking biedt. “We hebben ze lang willen buitengooien, maar nu zijn we weer dikke vrienden”, grapte Bekkers. Mobile Vikings plaatst de eigen community centraal. “En dat werkt. 78 procent van onze nieuwe klanten wordt binnengebracht door andere reeds bestaande klanten, dat is gigantisch. Onze ‘vikings’ helpen ook andere ‘vikings’ en krijgen daar soms beloningen voor van ons. Het bewijst alleen maar dat onze community sterk aan elkaar hangt en dat onze aanpak werkt”, zegt Bekkers die zich overigens sterk maakt dat ‘écht’ gratis mobiel internet binnen drie jaar mogelijk moet worden. Maar over het business-plaatje laat de ceo nog niet echt in zijn kaarten kijken.

Multibrand

Base Company is de leverancier van het netwerk van Mobile Vikings: een van de vele merken dat bij Base Company diensten afneemt. “We blijven geloven in onze multibrand-strategie”, zei Jos Donvil, ceo van Base Company. Dat zijn in eerste instantie de eigen merken Base en Base Business. Specifiek voor het b2b-segment zou de omzet verdrievoudigd zijn op 2 jaar tijd. “We willen ook daar op prijs spelen én customer service bieden”, zegt Donvil. Naast de eigen merken zijn er ook de virtuele netwerkoperatoren als Mobile Vikings, Ortel, Aldi Talk en Carrefour Mobile, en de zogeheten ‘branded resellers’ zoals Jim Mobile en AlloRTL. “We concentreren ons op mobile, want daar zijn we goed in. We hadden met Tele2 een vast netwerk, maar dat hebben we heel bewust weer verkocht omdat we er gewoonweg niet de nodige expertise in hadden. We hebben duidelijk voor mobile gekozen en we stick to it“. En het Snow tv-aanbod dan? “Televisie en dus ook fix zien we als een add-on voor mobile. Snow doen we trouwens met partners Belgacom (vdsl2, nvdr) en Alpha Networks (het platform, nvdr)”, aldus Donvil die nog eens benadrukte dat hij niét in convergentie belooft. “De klant moet zelf alle elementen kunnen kiezen en niet verplicht worden om een pakket aan te schaffen.”

Van acquisitie naar retentie

Waar de Belgische telecommarkt de laatste jaren gefocust was op het blijven aantrekken van nieuwe abonnees, is die focus als gevolg van de nieuwe telecomwet en het schrappen van de opzegtermijnen helemaal verlegd: van acquisitie naar retentie. Of hoe Stijn Vander Plaetse het met een kwinkslag formuleerde: “Er woedt een prijzenoorlog en we gaan met z’n allen naar beneden”.

Tijdens zijn presentatie merkte Jean Marc Harion, ceo van Mobistar, wel op dat de prijzenoorlog zich alleen op mobiel vlak afspeelt. “De zee is ruwer dan ooit, en ja, er heerst uiterst veel dynamiek in de markt. Maar nee, we mogen daar niet teveel over klagen: het is ons werk. Maar toch. Ik vind het opmerkelijk om te zien hoe rond de vaste lijn totaal geen oorlog meer gevoerd wordt. Iedereen zet nu alles op alles voor mobiel”, zei Harion. “Ik vind het niet normaal dat de strijd rond fix niet meer bestaat. Meer nog, sommige operatoren slagen er in om tegelijk met de prijsverlaging van mobiel een prijsverhoging voor de vaste lijn of televisie door te voeren. Ik kan je vertellen, operatoren die hun breedband- en televisie- tarieven nog verhogen, dat zie je nergens anders ter wereld dan in België!”, klonk het scherp.

Harion stelde ook openlijk de convergentie in vraag. “Hebben we echt packs nodig waarin communicatie via de vaste lijn opgenomen is? Uit Uranus/GfK-onderzoek blijkt immers dat 4 op de 10 Belgen zegt niet verontrust te zullen zijn, mocht hij ineens niet meer kunnen bellen via de vaste lijn en alleen maar via mobiel”, zei Harion die nog snel even meegaf dat hij zelf al 15 jaar geen vaste lijn meer heeft.

Tot slot ging Harion ook nog even door over 3G en 4G. “Ja, we bieden ook ‘dual carrier’ 3G aan zoals Base pas aankondigde. En ja, ook voor 4G zullen we een goed aanbod uitwerken, mais il ne faut pas ‘bullshitter’ de 4G“, zei de ceo van Mobistar. “Ik ben behoed voor het gevaar van valse verwachtingen. We moeten als industrie oppassen dat we de consument geen valse beloften bieden. Rond 3G is dat in het begin te veel gebeurd, en dat heeft de adoptie alleen maar vertraagd. Vergeet niet dat de 3G-technologie op zich al 15 jaar ‘matuur’ is en pas nu grootschalig doorgebroken is. Wij gaan er nog altijd van uit dat we in 2014 een formidabel 4G-aanbod zullen hebben dat bijvoorbeeld ook Skype toelaat. Tegen eind 2015 verwachten we dat ons 4G-netwerk dezelfde dekking zal bieden die er nu reeds bestaat voor 2G”, beloofde Jean Marc Harion tot slot.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content