De voorbije editie van de technologiehoogmis Net-Events stond helemaal in het teken van video. En als het klopt dat 90 procent van alle ip-trafiek in 2012 videotrafiek zal zijn, is dat niet eens zo'n gekke keuze van de organisatoren.
...

De voorbije editie van de technologiehoogmis Net-Events stond helemaal in het teken van video. En als het klopt dat 90 procent van alle ip-trafiek in 2012 videotrafiek zal zijn, is dat niet eens zo'n gekke keuze van de organisatoren. Een bedrijfje dat hoge ogen gooide onder het Europese journaille, was de Amerikaanse start-up Vidyo. Ceo Ofer Shapiro kwam in Barcelona een telepresence-oplossing voorstellen die niet alleen oneindig veel goedkoper is dan de high end producten van Cisco en HP (denk aan de peperdure telepresence lokalen waar we al vaak over schreven), maar ook de nood aan speciale communicatielijnen schrapt en gewoon gebruik maakt van het goeie ouwe web. Het ambitieuze bedrijfje gaat er prat op dat het de 'telepresence-ervaring' beschikbaar kan maken voor modale werknemers tot zelfs studenten, op eender welke desktop of laptop, en straks ook mobiel. Alvast Google heeft interesse getoond, want al wie gebruik maakt van de gratis videodienst Google Chat, werkt eigenlijk met een 'downgraded version' van Vidyo. Kan tellen als referentie. Nu weet Shapiro wel waarover hij praat. In 1990 stond hij aan het hoofd van het team bij Radvision dat met de Multipoint Control Unit (MCU) op de proppen kwam, u weet wel, het toestelletje in het netwerk dat het mogelijk maakt voor verschillende partijen om te participeren in videoconferenties. De meeste videoconferencing-oplossingen van spelers als Tandberg en Polycom maken trouwens nog steeds gebruik van dergelijke systemen om televisiebeelden te transporteren en te verwerken. Ofer Shapiro van zijn kant, heeft MCU's volledig geschrapt in zijn oplossing. Vidyo is één van de interessantere spelers in een markt die op het punt staat te exploderen. Volgens Gartner zou het aantal gebruikers van videoconferenties tegen 2015 toenemen met factor 30, van 7 miljoen vorig jaar tot 200 miljoen in 2015. Onlangs bood Cisco nog 2,3 miljard euro voor Tandberg, en u herinnert zich vast nog dat hardwareboer Logitech de nieuwe eigenaar werd van Lifesize Communications, dat producten levert voor videoconferenties. Eén van de analisten in Barcelona opperde dat Cisco marktaandeel aan het kopen is, niet alleen omwille van de interessante klantenportfolio van Tandberg, maar evenzeer omdat het bedrijf geïnteresseerd is in het gestandaardiseerde systeem van de marktleider, dat inter-operabel is met de andere spelers. Vidyo komt nu met een heel nieuw aanbod. Het bedrijf van Shapiro heeft de MCU geëlimineerd, waardoor de videosignalen niet langer herwerkt moeten worden. Dat en het gebruik van een nieuwe en zelf ontwikkelde standaard voor het doorgeven van datapakketjes op het web (H264S3C), heeft er voor gezorgd dat de Israëlieten met een internetaanbod kunnen komen dat de kwaliteit van telepresence benadert, aan een erg lage prijs (5000 euro voor een volledig systeem voor 25 gebruikers, of een SaaS-formule in samenwerking met een rist service providers). Toegegeven, op dit moment zijn de jonge honden niet meer dan een pixel op een groot scherm. Maar heel wat analisten van diverse pluimage nemen toch de beladen woorden 'disruptive technology' in de mond. "Een oplossing die een goedkopere ervaring levert van een veel hogere kwaliteit, zou wel eens een flinke bedreiging kunnen vormen voor de traditionele vendors", klonk het in Barcelona. In die zin zou het dus best wel eens kunnen dat u in de komende 12 tot 24 maanden nog gaat horen van Vidyo. Weet dan wel dat u er eerst over las in Data News.Frederik Tibau