Fortis Commercial Finance (FCF) is gespecialiseerd in factoring. Klanten dragen hun schuldvorderingen over aan FCF, waarna FCF de facturen invordert en eventuele geschildossiers behartigt. Om dat hele proces af te werken, bestaat bij FCF een grote behoefte aan it-ondersteuning. FCF steunt namelijk grotendeels op een virtuele organisatie, aangestuurd vanuit Den Bosch en geografisch verspreid over veertien Europese en Aziatische landen. Toen FCF in het najaar van 2005 besliste om de factoringactiviteiten van Atradius over te nemen, deed het bedrijf een beroep op Telindus om de in...

Fortis Commercial Finance (FCF) is gespecialiseerd in factoring. Klanten dragen hun schuldvorderingen over aan FCF, waarna FCF de facturen invordert en eventuele geschildossiers behartigt. Om dat hele proces af te werken, bestaat bij FCF een grote behoefte aan it-ondersteuning. FCF steunt namelijk grotendeels op een virtuele organisatie, aangestuurd vanuit Den Bosch en geografisch verspreid over veertien Europese en Aziatische landen. Toen FCF in het najaar van 2005 besliste om de factoringactiviteiten van Atradius over te nemen, deed het bedrijf een beroep op Telindus om de integratie van de verworven afdeling te begeleiden. "We hadden eerder al met Telindus gewerkt op projecten rond videoconferencing en beveiliging", vertelt Patrick Vertenten, it-manager bij FCF. "Toen was Telindus in de eerste plaats een productenleverancier. Met het netwerkproject stonden we echter voor een veel zwaardere uitdaging, met een grote behoefte aan dienstverlening." FCF was al een onderzoek begonnen naar de toekomstige behoeften op het vlak van capaciteit en flexibiliteit, toen bleek dat de it-afdeling als gevolg van de overname ook de vroegere factoring-vestigingen van Atradius in Denemarken, Zweden, Duitsland, Italië en Frankrijk op het netwerk mocht aansluiten. "We stonden voor een dilemma", zegt Patrick Vertenten. "We konden verder bouwen op de bestaande infra-structuur, of we konden ervoor kiezen van nul een nieuw ontwerp te beginnen." FCF koos voor de tweede optie, met Telindus als leverancier van een INSP-oplossing (intelligent network service provisioning). "De bestaande infrastructuur was verouderd en was sowieso aan vernieuwing toe. Die upgrade - en het latere onderhoud ervan - zouden duur uitvallen. Het was een risico om dan maar meteen voor een heel nieuwe backbone te kiezen, maar we hebben vooraf uiteraard de return on investment van het project laten bepalen. Uit die studie bleek dat de vernieuwing uiteindelijk toch de beste keuze was. Ze biedt meer capaciteit en betere uitbreidingsmogelijkheden tegen een lagere kostprijs."Telindus kreeg van FCF in totaal negen maanden om een nieuw en redundant basisnetwerk uit te werken. De keuze viel daarbij op KPN als leverancier voor het primaire en op BT voor het secundaire netwerk. Belangrijk in het project was verder dat FCF er ook Fortis Network & Voice Services bij heeft betrokken. Die afdeling beheert het interne netwerk van de Fortis-groep. De FCF-sites die zich in Fortis-gebouwen bevinden, kunnen daardoor rekenen op het Fortis-netwerk. Aparte FCF-sites steunen op de INSP-oplossing. "Behalve voor het projectbeheer schakelen we Telindus ook in voor het service level management", aldus nog Patrick Vertenten. "FCF heeft service level agreements afgesloten met Telindus. Het is daarna aan Telindus om er bij KPN, BT en Fortis Network & Voice Services op toe te zien dat we op de gevraagde dienstverlening kunnen rekenen."Dries Van Damme