Dat big data al lang geen hype meer is, bewijzen de ruim 3.800 deelnemers aan de jongste gebruikersconferentie van Teradata, Partners 2012. Bijna elk gesprek dat we hadden, draaide rond big data. Logisch als je weet dat een recent onderzoek van IBM samen met de Oxford University aangetoond heeft dat 63 % van de Britse bedrijven ervan overtuigd is een concurrentieel voordeel te kunnen halen uit big data (tegenover slechts 34 % een jaar eerder). Maar dat betekent nog niet dat zij ook daartoe in staat zullen zijn want zowel het IBM-onderzoek als research van Gartner hebben aan het licht gebracht dat er een enorm tekort is aan specialisten die met big data kunnen omgaan. Gartner voorspelt zelfs dat tegen 2015 4,4 miljoen mensen wereldwijd met big data actief zouden kunnen zijn maar dat amper een derde van di...

Dat big data al lang geen hype meer is, bewijzen de ruim 3.800 deelnemers aan de jongste gebruikersconferentie van Teradata, Partners 2012. Bijna elk gesprek dat we hadden, draaide rond big data. Logisch als je weet dat een recent onderzoek van IBM samen met de Oxford University aangetoond heeft dat 63 % van de Britse bedrijven ervan overtuigd is een concurrentieel voordeel te kunnen halen uit big data (tegenover slechts 34 % een jaar eerder). Maar dat betekent nog niet dat zij ook daartoe in staat zullen zijn want zowel het IBM-onderzoek als research van Gartner hebben aan het licht gebracht dat er een enorm tekort is aan specialisten die met big data kunnen omgaan. Gartner voorspelt zelfs dat tegen 2015 4,4 miljoen mensen wereldwijd met big data actief zouden kunnen zijn maar dat amper een derde van die jobs ook effectief zal ingevuld kunnen worden. "Dat is een van de redenen waarom wij in onze nieuwe Analytic Architecture Services ook aandacht schenken aan het aspect consultancy en dienstverlening om de toepassing van onze unified data architecture te versnellen en te vergemakkelijken", zegt Scott Gnau, president Teradata Labs. "De bedoeling van die architectuur is trouwens niet alleen big data maar àlle data samen te brengen en de grenzen tussen die data weg te nemen zodat de bedrijven hieruit maximaal toegevoegde waarde kunnen puren zonder moeilijke ingrepen. Speciaal voor database administrators lanceren we nu daarom ook Teradata Studio dat hen in staat moet stellen het beheer van data warehouses aanzienlijk te verbeteren. En met de nieuwe smart loader kunnen ze nu ook vlotter databases van derden integreren." Daarmee raakt hij een steeds terugkerend thema van de conferentie aan: het gaat niet alleen om je eigen big data maar om alle mogelijke data afkomstig van alle mogelijke bronnen - sociale netwerken, sensoren, smartphones, gestructureerd en ongestructureerd. Gartner spreekt hier van een "logical enterprise data warehouse" waar meerdere systemen en data warehouses geïntegreerd worden met data services en metadata. Teradata heeft daartoe zijn unified data environment aangekondigd waarin het zijn allernieuwste technologieën heeft samengebracht, met centraal de splinternieuwe Aster Big Analytics Appliance, naar eigen zeggen het eerste complete big analytics systeem. Apache Hadoop wordt hier gekoppeld aan het Teradata Aster MapReduce Platform dat met behulp van onder meer parallelprocessing en SQL in staat moet zijn om zeer snel zinnige informatie te distilleren uit big data. "Dat is vooral belangrijk voor de marketingafdelingen van bedrijven", beklemtoont Lisa Arthur, chief marketing officer van Teradata-dochter Aprimo. "Onderzoek van Forrester Research heeft immers uitgewezen dat meer dan 45 % van alle big data toepassingen vandaag bestemd is voor marketingdoeleinden. Sterker nog, Gartner heeft gesteld dat tegen 2017 marketingdirecteurs meer in technologie zullen investeren dan cio's omdat ze de nieuwe digitale consument willen binnenhalen en behouden. Onze nieuwe Aprimo Relationship Manager die in december op de markt komt, bevat dan ook een MCCM-module, Multi-Channel Campaign Management, waarin een social adapter opgenomen is om de voorkeuren van klanten op te vangen uit Facebook en dergelijke." Ook Mike Koehler is die mening toegedaan: de marketingjongens zullen uiteindelijk de echte "power users" van big data in het bedrijf worden. Maar tegelijkertijd blijft hij er wel erg nuchter bij: "Eigenlijk is big data analytics niet echt iets nieuws, voor mij is het een natuurlijke uitloper van data warehousing. Het probleem met big data is dat veel bedrijven niet weten wat ze niet weten, en onze uitdaging is hen duidelijk te maken wat ze zouden kunnen en moeten doen met die big data." Emea-president Hermann Wimmer tenslotte heeft er wel nog een pertinente bedenking bij: "In de commerciële wereld is de honger naar big data analytics enorm, maar bij de overheid leeft dat amper. En weet je waarom? De overheid heeft geen concurrentie en dus is de nood daar veel minder dringend." Of niet?Frans Godden