Bijna drie kwart van de ondernemingen kiest nog steeds voor Belgacom als leverancier van hun telecomdiensten. Tegelijk wordt telefonie zo goedkoop dat in de businessmarkt zelfs voice over ip soms overbodig wordt.

“Er zijn gewoon teveel operatoren. Wekelijks krijgen we wel iemand aan de deur die telefonie wil aanbieden. Wij laten ze niet meer binnen,” vertelt ict-projectmanager Marianne Dubaere van Rosy Blue. Het bedrijf belt bovendien als lid van de Hoge Raad van de Diamant gratis naar leveranciers en klanten. Anderzijds is de overmacht van Belgacom zo groot dat de concurrenten op een kluitje zitten en tevreden moeten zijn met een marktaandeel van maximum 6 procent. Meer nog, de telefoontarieven zelf zijn zo sterk gedaald dat zelfs ip-telefonie zijn aantrekkelijkheid verliest. “De internationale tarieven zijn zo goedkoop dat interne voip-projecten puur vanuit het kostenperspectief weinig zin hebben. Twintig jaar geleden belde je naar de Verenigde Staten voor drie dollar, vandaag kost dat 3 dollarcent. Daar heeft de liberalisering wel gewerkt. Wij bellen met Verizon Business Service met carrier preselect. Dat is dan nog niet eens een geweldig sexy product, maar het draait perfect,” meent Peter van Beek van Johnson Controls. Bij TVH Group werkt men wel met voip-oplossingen, maar dat is niet altijd de meest aangewezen technologie: “Wij hebben meerdere vestigingen, onder andere in Lyon. Eigenlijk hebben we daar dus niet meer nodig dan een intelligente voip-router om al het telefoonverkeer van en naar Frankrijk over het eigen netwerk te sluizen. Welnu, we komen tot de conclusie dat het wegens de vele kortingen en onderhandelde tarieven goedkoper is om internationaal te bellen over het gewone telefonienetwerk dan over ons eigen netwerk.”

Toch een hogere rekening?

Opvallend is echter dat meer dan de helft van de it-managers aangeeft dat het telefoniebudget gelijk blijft of zelfs hoger. Een mogelijke verklaring is de toenemende kost van vaste oproepen naar een gsm. Wie iemand aan de lijn wil hebben, belt immers naar het mobiele toestel van zijn correspondent. “De termination fees die de mobiele operatoren aanrekenen zijn gedaald, maar wij hebben bij Beltug niet de indruk dat dit doorgerekend wordt in de eindfactuur,” vertelt Danielle Jacobs. Beltug is daarom van start gegaan met een fixed-to-mobile barometer en hoopt de resultaten op korte termijn te kunnen publiceren. Op die manier hoopt het de telecomoperatoren onder druk te kunnen zetten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content