Big bigger biggest, zo kan je de Dreamforce-conferentie die Salesforce jaarlijks organiseert in San Francisco nog het best omschrijven. Probeer het je maar even voor te stellen : één van de belangrijkste verkeersassen in het centrum wordt een volledige week afgesloten om de 175.000 (! !) bezoekers comfortabel te kunnen ontvangen.
...

Big bigger biggest, zo kan je de Dreamforce-conferentie die Salesforce jaarlijks organiseert in San Francisco nog het best omschrijven. Probeer het je maar even voor te stellen : één van de belangrijkste verkeersassen in het centrum wordt een volledige week afgesloten om de 175.000 (! !) bezoekers comfortabel te kunnen ontvangen. De hele binnenstad kleurt (Salesforce)blauw, en op metershoge reclameborden prijken de lachende hoofden van de ceo's van de meest prestigieuze klanten van het bedrijf. Omdat alle hotels zijn volgeboekt moet er een gigantisch cruiseschip (niet toevallig omgedoopt tot 'Dreamboat') worden aangemeerd in de buurt van Fishermans Wharf, met ruim 1.200 extra kamers. De grootste werkgever van San Francisco hertekent ook op een ingrijpendere manier de skyline van de stad. In 2018 opent immers de Salesforce Tower, de hoogste wolkenkrabber in het Westelijke deel van de VS. Tijdens het jaarlijkse 'bedrijfsfeestje' op Pier 70 treden Foo Fighters, The Killers en Gary Clark Jr. aan voor een massa van ruim 120.000 ontwikkelaars, verkopers, partners en werknemers. Voor elk van de groepen is er een imposant podium voorzien, je kan toch geen tijd verliezen met pauzes tussen de optredens door ? Ook de keynote van Marc Benioff is één en al spektakel. Niemand minder dan Stevie Wonder kondigt de oprichter en ceo aan tijdens een miniconcert voor 15.000 man, alsof de paus zelf het podium komt opstapt. Bij de voorstelling van het nieuwe Wave-analytics platform zingt een dertigkoppig gospelkoor tien minuten lang en breed gesticulerend 'Wave is the answer'. De gelovigen in de zaal laten zich met de glimlach ophitsen. Salesforce is volgend jaar alweer het vierde grootste softwarebedrijf ter wereld (na Microsoft, Oracle en SAP), en iedereen zal dat geweten hebben. Op vijftien jaar tijd hebben Marc Benioff en Parker Harris een cloud-mastodont uitgebouwd die een omzet van ruim 6 miljard dollar draait en door Fortune al vier keer tot innovatiefste bedrijf is uitgeroepen. In de visie van Benioff is de sales cloud van Saleforce (de online crm-toepassing waar het bedrijf groot mee geworden is) de softwarekern van een moderne onderneming. Rond die kern worden extra's geïnstalleerd zoals een erp-systeem, een analytics toepassing, een tool voor de behandeling van klachten en een app die de marketing automatiseert. De voorbije jaren heeft Salesforce zijn aanbod zo uitgebreid (voor een stuk d.m.v. strategische acquisities), dat het bijna op zijn eentje al die dingen kan aanbieden. Niet toevallig was één van de belangrijke onderliggende thema's dit jaar dat alle producten uit de portfolio beter dan ooit met elkaar praten en met elkaar geïntegreerd zijn, als ware het extensies van het basisplatform. Wanneer je de gegevens uit tools van Salesforce met elkaar combineert, zijn de mogelijkheden schier eindeloos, zo werd duidelijk gemaakt tijdens de ruim 1.400 sessies op Dreamforce. Koppel bijvoorbeeld de informatie uit een geconnecteerde thermostaat via de IoT Cloud aan de data die sowieso al in het Salesforce-platform verzameld zit (van klanten, uit sociale interacties,...), en je kan een gebruiker voor hij het zelf doorheeft al laten weten dat er iets scheelt met zijn toestel. Salesforce IQ (zie verder) gebruikt de Salesforce-data dan weer om de centrale crm-tool 'intelligenter' te maken. Die toepassing suggereert op basis van informatie uit mails, marketing automation-toepassingen en kalenders tal van acties zodat verkopers sneller kunnen overgaan tot een deal. Als er één ding nieuw is aan het opgefriste analytics-aanbod (Wave analytics cloud, zie verder), dan wel dat die tools beter gekoppeld kunnen worden aan de rest van het overkoepelende 'customer succes'-platform van Salesforce. En als Salesforce de banden met Microsoft nog wat nauwer aanhaalt (zie verder), dan is dat omdat Microsoft-producten zoals Office beter zouden kunnen praten met Salesforce. Natuurlijk is er ook een keerzijde. De software van Salesforce mag dan op heel wat vlakken verder staan én moderner en gebruiksvriendelijker zijn dan die van de concurrentie, al dat moois zorgt ook voor een toegenomen complexiteit en voor een groeiend prijskaartje. Wie de tools van de softwaregigant combineert, moet flink in de buidel tasten. Dat zegt ook marktonderzoeker Forrester, die oppert dat een meerderheid van de ondervraagden uit een recente studie stelt dat de uiteindelijke kosten aan de hoge kant liggen, en steeds hoger afklokken. Anderzijds beginnen ook de partners en de softwarebedrijven uit het ecosysteem rond Salesforce (zoals de consultants, de integratoren en de start-ups die gebruik maken van het Heroku-ontwikkelplatform of die een plaatsje reserveerden op de beursvloer) te mopperen dat het wel erg duur wordt om aanwezig te kunnen zijn op Dreamforce. Success comes at a price ? Voor de komende jaren gaan Benioff en Harris er van uit dat hun geesteskind a 10 billion dollar company wordt. "De automatisering van sales- en marketing blijft een belangrijk thema, dat gaat niet veranderen", vertelde Parker Harris een tijdje geleden nog aan Data News. "Eén op één relaties met klanten, het hele verkoopproces opvolgen : de markt evolueert razendsnel en wij moeten volgen." Met Wave heeft Salesforce nu ook een eigen analytics-platform, en dat is belangrijker dan het op het eerste zicht lijkt, want zo goed als iedereen uit het ecosysteem gaat er van uit dat daar de toekomst ligt voor het bedrijf. Het concept van de op data gestoelde en de door analytics geoptimaliseerde 'customer journey' is niet meer voorbehouden voor het marketingdepartement alleen. Voorts streeft Salesforce ook naar een verticalisatie van zijn aanbod. Daarbij wil het focussen op retail, financiële diensten en gezondheidszorg. De klanten uit die verschillende sectoren willen immers op maat gemaakte platformen die ze zelf kunnen tweaken. Een opvallend voorbeeld komt van Philips, dat samen met Salesforce een digitaal IoT-platform heeft ontwikkeld voor diabetespatiënten, inclusief geconnecteerde glucosemeter. Het project, dat tot stand kwam in samenwerking met de Universiteit van Nijmegen, geeft maar aan hoe snel Benioff en co. schakelen momenteel. The sky is echt wel the limit. Frederik Tibau"In 2018 opent de Salesforce Tower, de hoogste wolkenkrabber in het Westelijke deel van de VS"