Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Om zijn partners een cloud op maat te laten aanbieden aan hun kmo-klanten ontwikkelde het Belgische Thinfactory automatiserings- en organisatietools voor het cloudaanbod. Een soort SAP voor cloud.

Thinfactory werd opgericht in 2004 en positioneerde zich aanvankelijk als een SaaS-provider gebaseerd op de Citrix-technologie. Vanaf 2006 werd een organisatietool voor cloud ontwikkeld, daarna een volledig beheerplatform voor cloud dat het bedrijf voorstelt aan haar partners die een volledige cloudoplossing willen aanbieden aan de kmo-markt.

“Cloud is meestal bedoeld voor kmo’s, die de belangrijkste schakel vormen in de structuur van bedrijven in de Benelux”, luidt de analyse van Johan Vanharen, sales & marketing director, die een Microsoft-studie voorlegt waaruit blijkt dat een publieke cloud tot 40 keer voordeliger is voor een kmo dan een private cloud. En cloud vertoont nog andere onmiskenbare voordelen: verhoogde flexibiliteit (zowel naar boven als naar beneden), opex- in plaats van capexkosten, mogelijkheid tot drp (disaster recovery), betaling per gebruik, enterprisefuncties, enz. Er blijven alleen nog vragen in verband met veiligheid, maar Thinfactory relativeert die door te zeggen dat de datacenters die het ter beschikking stelt van zijn partners zich in België bevinden (bij Bel-gacom, Mobistar en Interxion).

Ict service providers zijn dan weer op zoek naar cloudaanbiedingen die ze zouden kunnen verkopen bij hun eigen klanten, naast de klassieke oplossingen in hun portefeuille. En precies op deze markt positioneert Thinfactory zich. “We willen voor deze partners een cloudplatform ter beschikking stellen dat zowel beheersbaar als geautomatiseerd is, en dat een aanvulling vormt op hun diensten en hen in staat stelt om hun activiteit om te vormen naar een financieel comfortabeler abonnementenmodel en meer business te doen met hun bestaande klanten, en zelfs nieuwe klanten aan te trekken. Omdat de partner mee moet evolueren met zijn klant zonder zich zorgen te hoeven maken over de infrastructuur”, aldus algemeen directeur Peter Leemans.

Technisch aanbod

Het cloudaanbod van Thinfactory bevat een infrastructuurluik dat gekoppeld is aan beheer- en automatiseringstools voor cloud. Op het vlak van platformen biedt het bedrijf een gestandaardiseerde infrastructuur aan rond hardwarecomponenten (Thinfactory besloot steeds meer te migreren naar UCS van Cisco dat “voldoet aan alle voorwaarden om een volledige stack aan te bieden dankzij bewezen technologieën”, aldus Vanhaeren, waarbij cpu, opslag en netwerk layer aan bod komen) en met servers, storage en connectiviteit ondergebracht in tier3+ datacenters. Bovendien kan Thinfactory een PaaS-oplossing (Platform-as-a-Service) ter beschikking stellen van zijn partners, met de keuze tussen publieke, gedeelde of private cloud.

De partners kunnen dan waarde toevoegen aan dit aanbod op het vlak van gepersonaliseerde cloud door er eigen oplossingen in op te nemen. Het geheel wordt vervolgens gekoppeld aan Thinfactory-producten die zorgen voor een dynamisch en geautomatiseerd beheer van cloud naar keuze van de kmo’s. Met meer bepaald een business layer en organisatie, met inbegrip van een klantbeheersysteem, een service- en productcatalogus, een systeem voor de geautomatiseerde creatie van een cloudaanbod voor de klant of een contractingproduct (om het type facturatie te bepalen naargelang de ingevoerde cloud), naast provisioning- en reportingtools bijvoorbeeld.

Het geheel is toegankelijk vanuit een portal en kan door de partner op de markt worden gebracht in verschillende versies, afhankelijk van de gewenste personalisatiegraad en het gekozen businessmodel. Zo is CloudPlaza het white labelaanbod voor de partners (CloudPlaza+ maakt een aangepaste look & feel mogelijk), terwijl CloudFactory de bedrijfscloud-organisatieoplossing is die bestaat in verschillende versies, gaande van de ‘ready to use’ tot extreme personalisatie.

GSM-aanbod

De technologie die Thinfactory invoert is zeker complex, maar “we willen een transparant model bieden aan onze partners door eigenlijk hetzelfde aan te bieden als een gsm-winkel, namelijk een toestel gekoppeld aan een abonnement en diensten op maat, met een unieke maandelijkse factuur”, aldus Peter Leemans, die Thinfactory “de SAP van cloud” noemt, verwijzend naar de automatisering van de processen enerzijds en van de clouddiensten anderzijds.

De belangrijkste differentiators van het aanbod zijn volgens de baas van Thinfactory natuurlijk het distributiemodel via partners, maar ook de kracht van de organisatietool CloudFactory en de integratie met de diensten van de partners om een complete oplossing te bieden.

Evolutie

“We hebben nu een veertigtal partners, waaronder Getronics, Codit, Pixelixir, Tenforce en AbiWare die onze cloud-knowhow combineren met hun vakervaring”, voegt Johan Vanhaeren er nog aan toe. We merken op dat Thinfactory een twintigtal mensen tewerkstelt in België, naast een team van 5 ontwikkelaars in Servië.

Voor 2013 rekent Peter Leemans op een uitbreiding van de activiteiten naar Nederland, ook via partners, terwijl het platform voor cloudorganisatie verder verrijkt wordt voor een betere positionering ten opzichte van de internationale concurrentie.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content