Olivia Vandesande (53) kwam zelf op het idee voor Ollygos. "Voor mijn laatste job in de privésector moest ik voortdurend rondreizen, en op zulke momenten werkte ik eigenlijk al vanop afstand samen met mijn assistente en andere ondersteunende diensten via telefoon en via e-mail."
...

Olivia Vandesande (53) kwam zelf op het idee voor Ollygos. "Voor mijn laatste job in de privésector moest ik voortdurend rondreizen, en op zulke momenten werkte ik eigenlijk al vanop afstand samen met mijn assistente en andere ondersteunende diensten via telefoon en via e-mail." Vandesande gaat ervan uit dat het model van de assistente die fysiek naast haar manager staat, zijn beste tijd gehad heeft. "Zowat iedereen staat 's morgens in de file, terwijl communicatietechnologie ongekende mogelijkheden biedt. Waarom zouden werknemers zich nog verplaatsen als de kwaliteit van hun werk niet in het gedrang komt? En bovendien: mensen die thuis werken, zijn gemotiveerder. Ze willen zich bewijzen en zijn productiever. Een win-win situatie dus voor beide partijen." Zeker in crisistijd zou de formule van Ollygos interessant kunnen zijn voor werkgevers. "De kosten voor de werkplek en andere logistieke beslommeringen vallen sowieso weg, en het sociale passief zit niet langer bij de bedrijven, maar bij Ollygos. Werkgevers kunnen kiezen op basis van de reële noden die ze hebben. Als een onderneming enkel behoefte heeft aan een dienst voor agendabeheer, kunnen twee dagen in de week misschien volstaan. De werknemers van hun kant zijn flexibel en werken voor verschillende klanten tegelijk. Terwijl ze toch een volwaardig bediendecontract krijgen." Het model van Ollygos is volledig gebaseerd op teams die op een virtuele manier met elkaar samenwerken en informatie delen. "Onze it-architectuur ondersteunt uiteraard die operationele behoeften, en maakt de locatie van de werkplek 100 procent transparant voor de werknemers en voor de klanten van Ollygos." De woning van een kandidaat wordt uitgerust met een standaard Office-omgeving, met breedbandinternet, fax en printer. "Daarnaast wordt er een webcam voorzien voor visuele gesprekken met klanten of tussen Ollygos werknemers onderling, wat een grotere vertrouwensband moet creëren", aldus nog de zaakvoerder. "Voor de voip-telefoons gebruiken we momenteel technologie van Mitel." In het datacenter van Ollygos worden niet alleen voip- en dataservers ondersteund, maar is er ook een MS Exchange omgeving actief voor synchronisatie van de Office-omgeving naar vaste en mobiele toestellen. "Dankzij de voip-technologie kunnen we echt functioneren als één virtueel bedrijf", voegt Patrik Vandewalle daar nog toe. "Per Ollygos-klant wordt een apart nummer aangemaakt, en wij zorgen voor routing naar de Ollygos-werknemer. Als volgende stap willen we nu Microsoft Office Communication Server uittesten." # www.ollygos.comFrederik Tibau