1. Bring your own enhancement

Tegen 2023 zal 1 op de 3 IT-organisaties haar Bring Your Own Device (BYOD)-policy uitgebreid hebben tot BYOE: Bring Your Own Enhancement. We hebben het dan over 'augmented humans' die hun intrede doen op de werkvloer. Denk bijvoorbeeld aan de huidige generatie wearables die alsmaar intelligenter worden, maar even goed ook aan biochips, interfaces tussen brein en computer, 3D-camera's en allerlei sensoren die de werknemer helpen in het uitvoeren van zijn of haar eigen job. In een onderzoek dat Gartner uitvoerde, verwacht de helft van de bedrijven dat 'human transformation' tegen eind volgend jaar al een belangrijk aandachtspunt wordt voor hun organisatie.
...

Tegen 2023 zal 1 op de 3 IT-organisaties haar Bring Your Own Device (BYOD)-policy uitgebreid hebben tot BYOE: Bring Your Own Enhancement. We hebben het dan over 'augmented humans' die hun intrede doen op de werkvloer. Denk bijvoorbeeld aan de huidige generatie wearables die alsmaar intelligenter worden, maar even goed ook aan biochips, interfaces tussen brein en computer, 3D-camera's en allerlei sensoren die de werknemer helpen in het uitvoeren van zijn of haar eigen job. In een onderzoek dat Gartner uitvoerde, verwacht de helft van de bedrijven dat 'human transformation' tegen eind volgend jaar al een belangrijk aandachtspunt wordt voor hun organisatie. Tegen 2023 zal het aantal werknemers met een beperking verdrievoudigen. Niet omdat het aantal personen met een handicap toeneemt, maar wel omdat kunstmatige intelligentie en allerlei nieuwe technologieën als augmented en virtual reality hun spreekwoordelijke toegang tot de werkvloer vergemakkelijken. Het gaat bovendien om een hele vijver waarin bedrijven nu nog veel te weinig vissen om hun IT-vacatures in te vullen. CIO's kunnen zich maar beter voorbereiden door van 'accessibility' een belangrijk aandachtspunt te maken en ook na te denken over een schaalbare werkomgeving. Al in het komende jaar verwacht Gartner meer en meer verhalen in de media over bedrijven die personen met een (arbeids)handicap aanwerven. Tegen 2024 zal de Wereldgezondheidsorganisatie online winkelen als een verslavende aandoening zien, omdat miljoenen mensen digitale handel 'misbruiken' en bijgevolg financiële stress ondervinden. Voor de CIO is het zaak om daarom nu al duidelijk zijn of haar stem te laten horen in de ethische discussie en waar mogelijk ook te sleutelen aan de bedieningsinterfaces. "Al in 2020 verwacht ik een duidelijke toename in het aantal online bestellingen die voorspeld maar meteen ook geïnitieerd worden door AI-algoritmen", hoorden we analist Dave Aron vertellen op het afgelopen Gartner Symposium in Barcelona. Tegen 2024 zal AI uw emoties zodanig goed herkennen dat het er mee voor zorgt dat u beïnvloed wordt voor meer dan de helft van alle online advertenties die u te zien krijgt. De trend in gepersonaliseerde advertenties wordt met andere woorden nog verder doorgetrokken, wordt deels gebaseerd op uw emoties en krijgt zo een 'real time' karakter. Dat betekent dat heel wat CIO's ook competenties moeten opbouwen in wat Gartner omschrijft als 'emotion management'. Sommige voorspellingen hebben het al over een markt van 24 miljard dollar in 2020 voor technologie rond het detecteren en herkennen van emoties. Tegen 2023 zullen individuele acties digitaal getraceerd worden door een soort 'Internet of Behavior'. Gedrag wordt genoteerd als 'events' en wordt beloond of afgestraft in bijvoorbeeld koop- en verkoophandelingen of geldt als maatstaf voor een bepaalde service. CIO's moeten er over waken dat ze het merk waarvoor ze werken duidelijk positioneren, en transparant zijn over het gebruik van de verzamelde data. Een duidelijke update van de policy rond het ethisch beheren van gegevens is ook aan de orde. Op korte termijn - in de loop van 2020 - verwachten de analisten van Gartner dat de op gedrag en data gebaseerde business- modellen alvast ook verder oprukken in onder meer de gezondheidszorg (verzekeringen) en financiële diensten. Tegen 2023 zal 40% van de werknemers hun manier van werken met zakelijke toepassingen modelleren naar de ervaring die ze gewend zijn van muziekstreaming. Of hoe applicaties moeten werken op de manier waarop de gebruikers ervan werken. "Iedereen wordt een soort ontwikkelaar van zijn eigen werkmethode. Iedereen citizen developer", voorspelt Dave Aron. Het gevolg is dat CIO's nieuwe monolitische oplossingen misschien beter niet meer aanvaarden. En vooral: dat ze de oplevering van producten versnellen en denken vanuit de eindklant en de werknemers. Voor volgend jaar is de verwachting dat de tien grootste zakelijke softwareverkopers zowat 90% van hun functionaliteit zullen openstellen via API's. Cryptomunten dood? Wel, tegen 2025 verwacht Gartner toch dat zowat de helft van de mensen mét een smartphone maar zónder een bankrekening een mobiel toegankelijke wallet zullen gebruiken voor hun cryptomunten. CIO's die met klanten-apps en betalingen te maken krijgen, houden hier dus ook maar beter rekening mee. Misschien zijn er zelfs nog mooie opportuniteiten te ontdekken voor apps die rond crypto werken? Tegen 2023 zal zowat 30% van alle nieuws en video content wereldwijd gevalideerd worden als 'echt nieuws' door een blockchainoplossing tegen deep fakes (automatisch gemanipuleerde en vaak moeilijk van echt te onderscheiden video's, nvdr.). Sterker nog: het onderzoeksbureau meent dat tegen 2021 al minstens tien grote nieuwsorganisaties blockchain zullen inzetten om de authenticiteit van hun gepubliceerde artikels en video's te 'bewijzen' aan hun lezers en kijkers. Waarom uitgevers dit zouden doen? Omdat fake content vaak meer 'oogballen' lokt dan écht nieuws en zelfs het voortbestaan van een nieuwsorganisatie op de helling kan zetten. De onderliggende boodschap aan CIO's? Maak nu al werk van een plan rond hoe blockchain ingezet kan worden om de authenticiteit van zakelijke content te valideren. Tegen 2023 denken de analisten van Gartner dat in minstens vier van de G7-landen een of andere zelfregulerende instantie actief is die waakt over AI en machine learning. Niet onnodig naarmate AI en ML meer en meer - welja - zelfs levenskritisch worden in bepaalde toepassingen. Een groot probleem is ook nog dat te weinig mensen écht begrijpen hoe AI-beslissingen tot stand komen. Aan CIO's om daar werk van te maken, de standaarden (in wording) en certificaties te bestuderen en de nodige AI-governance kennis in huis te halen. Last but not least: tegen 2021 zullen digitale transformatieprojecten bij grote, traditionele bedrijven gemiddeld dubbel zo lang duren en dubbel zoveel kosten als aanvankelijk verwacht. Dat komt onder meer omdat de operationele complexiteit een rem vormt op de schaal. Maar ook omdat de CEO en andere C-leidinggevenden meer en meer inzicht willen in die transformatieprojecten: wat dus tijd en geld kost. Al is volgens Gartner hier ook een belangrijke rol weggelegd voor de CIO: om agressiever uit de hoek te komen en de business en technologie waar nodig uit elkaar te halen maar de doelen ook anderzijds net op elkaar af te stemmen. Dat kan schaalproblemen vermijden, iets wat we volgens Gartner tot slot wel meer zullen zien in het komende jaar. "We gaan er van uit dat volgend jaar 4 procent meer organisaties in de 'scaling phase' zullen geraken van hun digitale transformatie. En daar zullen wel eens groeiproblemen bij zitten", aldus Dave Aron. "Iedereen is eigenlijk een chief complexity officer, maar niemand is chief simplicity officer", besluit hij.