Een jaar geleden rondde Brussels Airlines zijn fusie met Virgin Express af met een consolidatie en virtualisatie van zijn datacenters. Het project werd uitgevoerd in samenwerking met Sun voor de servers en met ABSI voor de virtualisering (met VMware) en de opslag op een san-netwerk.

“Vandaag is 90 procent van onze applicaties effectief gevirtualiseerd, waardoor onze prestaties met 213 procent zijn gestegen”, zegt Eric Wilmot, vice-president IT bij Brussels Airlines. Deze virtualisatie ging dus niet alleen gepaard met de consolidatie van de servers (Sun), maar ook met die van de opslag, met StorageTek als leverancier. De luchtvaartmaatschappij beschikt nu over twee datacenters, een in haar eigen gebouwen en een ander dat bij Interxion wordt gehost. De virtualisatie was dermate succesvol dat Brussels Airlines een gelijkaardige oplossing overweegt voor zijn eindgebruikers, met Citrix of een equivalent. De it-afdeling werkt nu aan twee functionele projecten: de migratie van het frequent flyer-programma naar Miles and More van Lufthansa, en de integratie in de Star Alliance (een groepering van een twintigtal grote luchtvaartmaatschappijen waaronder Lufthansa, Singapore Airlines, TAP, United Airlines, US Airways, … en een concurrent van SkyTeam en OneWorld). Beide projecten zouden tegen oktober moeten rond zijn. Bovendien “gaan we de mogelijkheden onderzoeken om de expertise van Lufthansa te benutten. Er werd evenwel nog geen agenda vastgelegd voor wat de integratie van de it betreft”, aldus Wilmot. Het was tot begin deze week immers nog wachten op groen licht van de Europese Commissie. Brussels Airlines heeft ook een request for proposal opgesteld voor de printing, met de bedoeling een afdrukdienst te vinden met een kostprijs per pagina. De beslissing in dit dossier zou voor het einde van de zomer moeten vallen. Er werd ook al een RFP verstuurd voor de helpdesk, die tot nu toe door Getronics werd geleverd. Er worden momenteel vier offertes bestudeerd; nog voor het einde van het jaar zal de knoop worden doorgehakt.

Het wan-contract ten slotte, dat niet enkel op Europa slaat maar ook op Afrika (en waarvoor Belgacom tot nu toe leverancier was), werd toegekend aan Colt. De installatie is zo goed als klaar in Europa, maar liep enige vertraging op in Afrika door wat bijkomende finetuning. Net als vele andere bedrijven heeft Brussels Airlines een “tijdelijke budgettaire inspanning” gevraagd aan zijn leveranciers, al “blijven we ook intern onze kosten verlagen.”

[MH]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content