De afgelopen jaren was Toshiba niet de spannendste naam in de laptopmarkt, maar daar gaat het bedrijf verandering in brengen. Het laptopgamma wordt vernieuwd met extra oog voor mooi design. Naast de laptops, ultrabooks en gaminglaptops zien we een aantal hybride toestellen, laptops die je tot tablet kan inklappen. Maar wat vooral opvalt is de komst van aanraakschermen in een groot deel van het gamma.
...

De afgelopen jaren was Toshiba niet de spannendste naam in de laptopmarkt, maar daar gaat het bedrijf verandering in brengen. Het laptopgamma wordt vernieuwd met extra oog voor mooi design. Naast de laptops, ultrabooks en gaminglaptops zien we een aantal hybride toestellen, laptops die je tot tablet kan inklappen. Maar wat vooral opvalt is de komst van aanraakschermen in een groot deel van het gamma. Toch is hip zijn niet het enige doel van de Japanners. Het bedrijf heeft momenteel een marktaandeel van iets meer dan tien procent, vooral dankzij de consumentenmarkt, maar het bedrijf wil zo snel mogelijk weer de banden met de zakelijke klanten aanhalen, zegt Dirk Thomaere, Toshiba's general manager b2b voor centraal Europa. "In b2b is er nog veel werk aan de winkel voor ons. We moeten weer gaan samenwerken met systeemintegratoren en we moeten investeren in lokale mensen", klinkt het. Toshiba heeft het afgelopen jaar zijn organisatie opgesplitst om de zakelijke en consumentenafdeling beter te scheiden, met als doel meer te kunnen focussen op die zakelijke markt. "Marktaandeel halen is makkelijker met retailproducten. We hadden ook niet het gepaste b2b-verhaal met een bijhorende salesstructuur. Dat staat er nu wel." Maar waarom zou een kmo of een groot bedrijf vandaag voor Toshiba kiezen in plaats van pakweg Hewlett-Packard? Tomare looft onder meer het feit dat Toshiba zijn eigen bios heeft, waar anderen soms kiezen voor een openbronbios. Ook kunnen bedrijven volgens hem hun eigen image veel makkelijker en sneller op een Toshiba zetten, wat zoveel betekent als dat nieuwe laptops veel sneller inzetbaar zijn in het bedrijf. Hoewel de scheiding tussen business en consumer er is, lijkt er wel geen beperking op wat het bedrijf aan bedrijven wil verkopen. Laptops, tablets en zelfs all-in-one's, de computers die in een scherm verwerkt zitten. "Ook daar zitten b2b-applicaties, bijvoorbeeld in hotels en recepties." Hier ziet Tomare het eerder als een soort point-of-sale-toestel of als vervanger van de desktop. Op termijn zullen er dan ook zakelijke versies van de all-in-one toestellen kopen. De opkomst van 'bring your own device' ziet Thomaere niet echt als een bedreiging voor de zakelijke markt. "In de VS komt dat sterk op, maar in Europa vinden veel bedrijven het nog te riskant. Daar denkt men meer aan de mogelijke implicaties op securityvlak. De cultuur van byod wordt vooral gepusht door tablets en smartphones, maar in mindere mate door laptops." De vernieuwde laptopreeks die Toshiba nu voorstelt bevat veel modellen met aanraakscherm, een trend die Windows 8 in gang heeft gezet, zegt Thomaere. Maar kan het nieuwe besturingssysteem ook in de zakelijke markt terrein veroveren? "In de kmo-markt wel, op corporate vlak nog niet. Daar leveren we vandaag toestellen met Windows 7 vooraf geïnstalleerd en geven we de upgrade-dvd er bij. De corporate apps zijn daar ook nog niet klaar voor trouwens." Zelfs de aflopende ondersteuning voor Windows XP, waardoor een aantal bedrijven verplicht moeten upgraden in het komende jaar, is niet noodzakelijk een winst voor Windows 8. "Die corporate klanten gaan doorgaans naar Windows 7. De adaptatie van Windows 8 zal er eerder komen door de aanraakschermen en door nieuwe toestelvormen zoals een tablet die je in een toetsenbord kan docken." Los van wat de klant kiest of op wat het draait blijft Thomaere wel benadrukken dat zijn bedrijf er weer wil staan op de zakelijke markt. "Toshiba means business. Op Europees vlak willen we opnieuw sterk naar b2b gaan. Luisteren naar klanten, resellers en eindgebruikers. Hoe die plannen en verwachtingen zich vertalen in marktaandeel, daar wil Thomaere zich niet over uitspreken, maar als het aan hem ligt, dan zal Toshiba bij de volgende vernieuwing van uw laptopfleet hoogstwaarschijnlijk aan de deur komen kloppen.Pieterjan Van Leemputten