Een van de sleutelspelers in de transformatie van Philips is Liat Ben-Zur, senior vicepresident Connected Platforms. Zij kwam drie jaar geleden bij het bedrijf op het moment dat de transformatie van een boxed goods company naar een digitaal bedrijf met end-to-end healthcare-oplossingen werd ingezet.

Komt de omslag naar gezondheidszorg vooral van binnenuit, of van de bedrijven die de afgelopen jaren zijn overgenomen?

"Beiden. Maar we hebben, zeker in het afgelopen jaar, een stevige toename gehad in overnames en fusies. Daarbij hebben we de gaten in onze portfolio verder opgevuld."

Kijkt u bij een overnamedoelwit dan of het bedrijf heel goed is in een segment, of eerder of het goed zou passen bij Philips?

"Het is een heel doordacht en zeer geanalyseerd proces. Als we een bedrijf overnemen dan moet het onze strategische noden vullen en waarde toevoegen. Soms is dat puur technologisch, soms is het een zakelijk gat dat we moeten opvullen, bijvoorbeeld een bedrijf dat sterk staat in bepaalde regio's waar we willen groeien. Maar we doen geen overnames zonder een grondig proces waar we bekijken waarom en hoe het waarde zal toevoegen."

Philips wil zijn consumententoestellen ook inzetten voor medische doeleinden. Is dat makkelijk in een fel gereguleerde sector?

"Dat begint bij dag 1 van de ontwikkeling en dat vraagt dus wat meer tijd maar het is voor ons wel een differentiator. We zijn een healthcarebedrijf, dus als we producten maken waarmee consumenten hun gezondheid kunnen opvolgen, dan moet je je ook aan de regels rond gezondheidszorg houden."

De focus ligt nu op connectiviteit, hoe gaan we er binnen tien jaar mee interageren?

"Vandaag is alles zeer reactief. We gaan naar de dokter of een ziekenhuis en worden daar geholpen. Vervolgens wordt het stil tot je weer ziek wordt. Dat gaat volgens ons omdraaien. De bevolking veroudert, er duiken nieuwe ziektes op en er zijn niet oneindig veel dokters. We zien in sommige landen de verschuiving van pay per service naar pay per outcome, waar je je dokter of het ziekenhuis pas betaalt als hij of zij je kan genezen."

Hoe geraken we daar?

"We moeten beginnen kijken naar wat er in de 99,8 % van de gevallen gebeurt wanneer je niet bij de dokter of in het ziekenhuis wordt gemonitord. Dat kan met toestellen die de evolutie in je gezondheid, zij het je gewicht, de verzorging van je gebit of je slaappatronen, kunnen opvolgen of je zelfs coachen om dat te verbeteren."

Is dat de gezondheidszorg voor Philips in 2027?

"Het staat zelfs dichter op de roadmap. In de VS experimenteren we met ouderen die via een wearable langer alleen kunnen wonen. Met de data uit dat toestel en de medische gegevens die we al hebben, ontwikkelen we een intelligent algoritme dat met 98 procent accuraatheid kan voorspellen dat iemand in de volgende drie dagen een medisch incident zal hebben en naar het ziekenhuis moet. We weten daarom nog niet of het om een hartaanaandoening of een val zou gaan maar we merken het wel op tijd op en dan kan je een preventieve interventie doen. Zo verander je de gezondheidszorg!"

In een wereld waar iedereen van Philips koopt is dat geweldig maar is het de bedoeling dat ook onze Terrailon weegschaal of Braun tandenborstel mee kan spelen in dat platform?

"Absoluut. Ik geloof niet in vendor silo's. Wat we bij Philips bouwen is niet bedoeld om eeuwig in onze eigen koepel te zitten. Vandaag doen we dat al met Amazon Echo trouwens."

Die zit weliswaar niet in het vaarwater van Philips, hoe zit het met directe concurrenten?

"Ook daar geloven we in. Consumenten willen hun eigen toestellen gebruiken en dus moet dat kunnen op hun manier. Daarom maken we onze oplossingen ook beschikbaar voor andere partijen. Het mag geen gesloten model zijn."