Transformeer uzelf eens digitaal

Pieterjan Van Leemputten

Enkele weken voordat een miljoen leerlingen weer naar school gaan, organiseert Vlerick zijn Digital Leadership Summer School. Een opleiding die van deelnemers voortrekkers wilt maken in het digitale landschap. Maar wat mag je daarvan verwachten?

Data News zette zich deze zomer één dag mee aan de schoolbanken van Vlerick, tussen een 35-tal leergierigen. Daarvan zijn sommigen al de vijftig voorbij en op zoek naar een professionele herlancering op de arbeidsmarkt of binnen hun eigen bedrijf. Bij andere kandidaten klinkt het dat ze graag verder willen met hun carrière, maar we spreken ook iemand die de flexibiliteit van een bedrijf wil toepassen op de overheid en kandidaten die de digitale omslag binnen hun bedrijf moeten leiden.

De opleiding zelf raakt social, mobile, analytics en big data, cloud, IoT en andere populaire technologieën. Al gaat het niet over wat IoT is of hoe u met analytics moet werken. “Dit is geen technologiecursus, het is een bedrijfscursus”, steekt professor Stijn Viaene van wal. “Als we het over digitaal hebben, dan gaat het over business value en de innovatie daarrond.”

Het betoog van Viaene gaat verder: een innovatief idee, zelfs als het buiten een incubator levensvatbaar is, is daarom nog niet wat het moet zijn. “Er is vandaag veel aandacht voor incubatoren, maar als je daar als bedrijf iets kan opzetten, plaats je het dan in een spin-off, of ontwikkel je het verder om te integreren in de kern van je bedrijf? Dat eerste is veel gemakkelijker. Maar dan zeg je eigenlijk ook ‘we kunnen niet innoveren of aanpassen, dus melken we onze huidige business uit tot we iets anders hebben’.”

Zo gaat het de hele voormiddag door. Wat is digitaal innoveren? Wat is het niet? Bevat een businessmodel dat een sector disruptief verstoort per definitie nieuwe technologie (neen) en hoe zien de deelnemers dat? Wat is het gezicht van digitaal transformeren? Hoe ziet de anatomie van een digitaal bedrijf er uit en waar zitten dan de klanten, de markt, de werknemers en de bestaande activiteiten? Over die vragen wordt gedebatteerd. Een eenzijdig antwoord is er meestal niet.

Digitaal in de praktijk

De theoretische gespreksonderwerpen maken in de namiddag plaats voor praktijkvoorbeelden. Viaene bespreekt een case van KBC waar in 2014 het besef groeide dat de bank niet klaar was voor digital natives, nieuwe technologie, regulering en de komst van nieuwe spelers. Maar hoe reageren je bestaande werknemers en het management op die uitdaging? De bank legde uiteindelijk een traject af op basis van een goed doordacht plan met de steun (maar geen opgelegde visie) van het management en met werknemers uit verschillende afdelingen. Een traject dat uiteindelijk negen maanden duurde en ook zijn obstakels kende, maar vandaag wel resultaten levert.

Viaene waarschuwt dat resultaten, hoe belangrijk ook, niet de eerste afrekening mogen zijn. “De eerste drie jaar was er geen focus op return on invest. Wel op customer experience en hoe of wanneer je mensen uit verschillende teams samenzet.” De focus moet niet liggen op winst, wel op het bewijzen dat je als bedrijf een nieuwe markt aanboort met groeipotentieel.

Vandaag gaat het over wat digitaal eigenlijk is. In de dagen nadien wordt er onder meer nog ingezoomd op de customer journey, de inzet van big data, ecosystemen en hoe andere Belgische bedrijven daar mee omgaan, hoe je een digitale business eigenlijk aanstuurt en hoe je een transformatie in gang zet. Tussendoor werken de cursisten aan een grotere opdracht naar het einde van de week toe. Dat is, in een zeer kleine notendop, de weekopleiding van Vlerick: een sneltrein naar digitaal leiderschap die enkel stopt voor een kop koffie.

Pieterjan Van Leemputten

De focus moet niet liggen op winst, wel op het bewijzen dat je als bedrijf een nieuwe markt aanboort met groeipotentieel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content