Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

In vergelijking met vorig jaar zeggen nog meer bedrijven (+9%) dat Belgacom bij hen de internettoegang verzorgt. Tel je Scarlet erbij, dan komt Belgacom zelfs boven de 60 procent uit.

Een duidelijk overwicht voor Belgacom dus. Telenet komt op de tweede plaats met 12 procent. Verizon Business moet tevreden zijn met 6 procent (min 3 procent). KPN Belgium en Colt zien hun aandeel verschrompelen tot respectievelijk 2 en 1 procent.

Koen Van Loo zegt verrast te zijn door deze cijfers: “Zeker voor internet zou je verwachten dat er ondertussen toch al wel wat concurrentie is”. Serge Demeule-naere schrikt niet van de resultaten. “Allicht heeft dat voor een groot stuk ook met de residentiële markt te maken. Telenet mag voor telefonie dan met een goeie prijs afkomen bij een klant, daarom is die klant lang niet altijd bereid om de kablering binnenshuis aan te passen aan de coaxkabel.”

Danielle Jacobs: “Je ziet duidelijk dat door de tripleplay-aanbiedingen van Belgacom en Telenet de markt verder vernauwt.”

Serge Demeulenaere: “Met dat verschil dat je de producten bij Telenet wel nog allemaal apart kunt krijgen. Als ik me niet vergis is dat bij Belgacom niet mogelijk. Wil je alleen maar adsl? Zorg dan toch maar eerst voor een vaste lijn. Wil je digitale tv? Neem er dan maar direct een adsl-lijn bij.”

Koen Van Loo: “Precies daarom gaan wij voor onze telewerkers naar twee providers. Zo kunnen ze de provider van hun voorkeur behouden, wat heel wat onnodig aansluitwerk kan uitsparen. Ook zijn we van oordeel dat wij onze werknemers niet kunnen verplichten om voor hun thuisaansluiting in zee te gaan met de provider die de bedrijfsnetwerken van internet voorziet.”

Verpakt als een slecht krediet

De populariteit van tripleplay-aanbiedingen creëert volgens Danielle Jacobs ook problemen, bijvoorbeeld bij thuiswerkers. “Thuiswerkers krijgen doorgaans hun internetverbinding en soms ook hun telefoon betaald door het bedrijf, maar digitale tv moeten ze wel zelf betalen. Maar hoe doe je dat als je het over een tripleplay-pakket hebt met één prijs? Het voordeel in natura dreigt daardoor in sommige gevallen ook te verdwijnen omdat die thuiswerker misschien geen pakketkorting meer krijgt. Alles zit apart verpakt in één totaalpakket: het lijkt bijna op zo’n slecht krediet.”

Koen Van Loo: “Klopt, wat is nog het precieze aandeel van internet in zo’n package? Stel: een werknemer heeft een pakket waarbij hij 50 euro per maand betaalt voor al zijn telecommunicatie- en televisiebehoeften. Welk aandeel neem je als bedrijf in die 50 euro? Geen gemakkelijke oefening kan ik je verzekeren!”

Serge Demeulenaere: “Want televisie mag door de werkgever gewoon nooit betaald worden als een voordeel in natura. Dus mag een werkgever niet zomaar beslissen om het hele tripleplay-pakket terug te betalen.”

Georges Kiss plaatst de cijfers in een ander licht. “Bekijk het ook eens in het kader van bedrijven met een disaster recovery plan -en dat zijn er tegenwoordig meer en meer. Het is in dat geval raadzaam om verschillende isp’s te hebben. Als je in België dus twee isp’s moet kiezen, dan is Belgacom er sowieso eentje van: daar kun je niet buiten. Dat verklaart volgens mij ook deels waarom Belgacom zo sterk oogt in deze cijfers en verder stijgt.”

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content