De geschiedenis van biscuiterie Jules Destrooper gaat terug tot 1886. Vandaag staat de vierde generatie aan het hoofd van een familiebedrijf met een omzet van 30 miljoen euro en 180 medewerkers. Jules Destrooper heeft een assortiment van veertien producten, waaronder de bekende boterwafels. De koekjes vertrekken vanuit de productievestigingen in Lo en Ieper grotendeels naar het buitenland, de VS, Frankrijk, Engeland en Japan op kop. Om de Belgische markt zo goed mogelijk op te volgen,...

De geschiedenis van biscuiterie Jules Destrooper gaat terug tot 1886. Vandaag staat de vierde generatie aan het hoofd van een familiebedrijf met een omzet van 30 miljoen euro en 180 medewerkers. Jules Destrooper heeft een assortiment van veertien producten, waaronder de bekende boterwafels. De koekjes vertrekken vanuit de productievestigingen in Lo en Ieper grotendeels naar het buitenland, de VS, Frankrijk, Engeland en Japan op kop. Om de Belgische markt zo goed mogelijk op te volgen, heeft Destrooper sinds 2000 een eigen verkoopafdeling. Het gaat om zeven medewerkers, waarvan vier vertegenwoordigers die in de winkelpunten de aanwezigheid van de producten van Destrooper ondersteunen. Ze verzamelen er informatie over schapruimte, het gebruik van het promotiemateriaal dat Destrooper ter beschikking stelt, de gehanteerde prijzen, enzovoort. Destrooper speelde al langer met het idee om de vertegenwoordigers een mobiele toepassing te bezorgen, maar zag zich geremd door de kleine omvang van het team. De peperkoekproducent Vondelmolen uit Lebbeke bleek met dezelfde beperking te kampen. "We hebben beide verkoopteams samengebracht", legt Peter De-strooper uit. "In totaal gaan nu zeven mensen de baan op voor Destrooper én Vondelmolen. Zo hebben we meteen ook een betere dekking van de markt." De vertegenwoordigers zijn uitgerust met een pda van het type HTC Touch Cruise. Daarop draait CRMobile, het mobiele crm-pakket van Belgacomdochter Euremis. "De vertegenwoordigers noteren alle gegevens via de pda tijdens hun bezoek. Ze hoeven achteraf geen rapporten meer in te vullen op papier, zoals dat vroeger gebeurde." Door die manier van werken vermijdt Destrooper dat de back-office de rapporten van de vertegenwoordigers handmatig moet overtikken. Die foutenlast valt compleet weg. "Met het project streven we een productiviteitstoename van twintig procent na. Vroeger was een vertegenwoordiger twee uur per dag bezig met de administratie van rapporten. Vandaag kan hij tijdens die twee uur enkele extra klantenbezoeken afleggen." Bovendien kan de vertegenwoordiger ter plaatse beter inspelen op de behoefte van de klant. Hij heeft immers de inkoophistoriek van de klant bij de hand op de pda. In de toekomst wil Destrooper CRMobile synchroniseren met SAP, zodat de verkopers ook rechtstreeks bestellingen kunnen noteren en zicht krijgen op extra informatie, zoals bijvoorbeeld de beschikbare voorraad van een product. Dries Van Damme