"Van 2001 tot 2008 kende de bi-wereld nauwelijks innovatie. We moesten wachten tot 2008 met de komst van de iPhone", zegt Michael Saylor, ceo van MicroStrategy, waarbij hij toch redelijk snel de consolidatiegolf vergeet die Cognos (IBM), SPSS (IBM) en BusinessObjects (SAP) heeft doen "verdwijnen". Een markt waarop het bedrijf zich heeft gestort met zijn aanbod van mobiele bi voor iPhone en vooral iPad dat vorig jaar werd voorgesteld.
...

"Van 2001 tot 2008 kende de bi-wereld nauwelijks innovatie. We moesten wachten tot 2008 met de komst van de iPhone", zegt Michael Saylor, ceo van MicroStrategy, waarbij hij toch redelijk snel de consolidatiegolf vergeet die Cognos (IBM), SPSS (IBM) en BusinessObjects (SAP) heeft doen "verdwijnen". Een markt waarop het bedrijf zich heeft gestort met zijn aanbod van mobiele bi voor iPhone en vooral iPad dat vorig jaar werd voorgesteld. Dit jaar onthulde MicroStrategy, ter gelegenheid van zijn jaarlijkse congres, een meer doorgedreven integratie van deze tools in de wereld van de sociale netwerken. Zo stelde het een MicroStrategy Gateway for Facebook voor dat bedrijven in staat stelt de gestructureerde gegevens van hun relationele databanken te combineren met informatie die op Facebook te vinden is (profiel, vrienden, interesses en functie/evenementen). Met toestemming van de gebruiker, uiteraard. Een goudmijn voor banken, verzekeringsmaatschappijen, koerierbedrijven enzovoort, vindt de uitgever. Over het algemeen werkt een gebruiker zijn gegevens namelijk bij op zijn profiel, een troef waarvan bedrijven, waarvan de databases minder up-to-date dreigen te zijn, mee kunnen profiteren. In de Verenigde Staten leeft dit concept meer dan bij ons, terwijl ze daar op zijn minst anders tegen de bescherming van de persoonlijke levenssfeer aankijken. Nog een nieuwigheid: de Alert-module die diensten van het type Twitter aanbiedt in Facebook met toevoeging van multimedia, de integratie van Google Maps (zoals overigens aangekondigd door SAP), enz. "Twitter is een verouderde, weinig gebruiksvriendelijke technologie die niet voor smartphones ontwikkeld werd", merkt Michael Saylor op. Wat cloud betreft, opent MicroStrategy binnenkort zijn eigen datacenters (in Londen voor Europa) om betere prestaties aan te bieden - want de applicaties zijn geoptimaliseerd - tegen een lagere kost en met een hogere uptime. Nog steeds op het vlak van cloud, kondigt het bedrijf een partnerschap aan dat Netezza, ParAccel en Informatice combineert voor een pay-as-you-go cloud-aanbod. "Wij kunnen betere prestaties aanbieden in cloud omdat de applicatie voor deze omgeving is geoptimaliseerd", merkt de baas van MicroStrategy op die ook nog wijst op een lagere kost en een hogere uptime in de wolk. Ten slotte verbindt het bedrijf het transactionele nauwer met de bi door verbindingen toe te laten tussen mobiel en erp via de SQL of xQuery. "Microstrategy biedt voortaan een ontwikkelingsplatform aan voor de ontwikkeling van mobiele applicaties in plaats van gewoon een bi-platform", vat Michael Saylor samen, overtuigd als hij is dat de iPad binnenkort ook de bedrijfswereld zal veroveren. De voorbije maanden wist de Belgische dochteronderneming van MicroStrategy onder leiding van Eddy Conjaerts nieuwe klanten te overtuigen, waaronder Solvay (voor een bi-oplossing op iPad voor het directiecomité), Axa Banque Europe, Atlas Copco en Agfa Gevaert. Tegelijkertijd werd het grote contract met Belgacom verlengd. De Belux-baas van MicroStrategy is er trots op dat het aanbod de nieuwe trends op de voet volgt, meer bepaald op het gebied van sociale netwerken, en het feit dat Gartner het bedrijf in zijn magische kwadrant van leiders opneemt. "In tegenstelling tot onze concurrenten, bieden wij aanvullende technologieën op de bi", aldus Conjaerts. Met een personeelsbestand van een veertigtal personen, blijft de dochteronderneming voor de Benelux aanwerven (de groep wierf vorig jaar op zijn beurt 1.100 medewerkers aan, wat het totaal op 3.000 personen brengt). Marc Husquinet