CultuurNet Vlaanderen kreeg van de Vlaamse overheid de opdracht om de mensen meer aan culturele activiteiten te laten deelnemen. Een concreet actiepunt bestaat eruit het cultuuraanbod via marketing en communicatie beter toegankelijk te maken. Sinds 2005 gebeurde dat voor een belangrijk stuk via cultuurweb.be. Met uitinvlaanderen.be heeft CultuurNet nu een nieuwe versie van de site klaar. En die spreekt blijkbaar meer aan, want het aantal unieke bezoekers ...

CultuurNet Vlaanderen kreeg van de Vlaamse overheid de opdracht om de mensen meer aan culturele activiteiten te laten deelnemen. Een concreet actiepunt bestaat eruit het cultuuraanbod via marketing en communicatie beter toegankelijk te maken. Sinds 2005 gebeurde dat voor een belangrijk stuk via cultuurweb.be. Met uitinvlaanderen.be heeft CultuurNet nu een nieuwe versie van de site klaar. En die spreekt blijkbaar meer aan, want het aantal unieke bezoekers verdubbelde tot tienduizend per dag. Achter de schermen van de site staat de UiT-databank centraal. Per jaar voegen vijfduizend invoerders ongeveer 75.000 activiteiten aan de databank toe. Die databank voedt de nieuwe website, maar ook die van een hele reeks steden en mediapartners. "We willen vooral de occasionele en de 'net niet'-deelnemer bereiken", zegt Nathalie Hoolants, projectmanager bij CultuurNet Vlaanderen. "Het zijn die mensen die we willen aanzetten om meer gebruik te maken van het culturele aanbod." De nieuwe site van UiT in Vlaanderen is een ontwerp van het Antwerpse bureau Gonzales. Contentmanagementspecialist Amplexor uit Holsbeek tekende voor de implementatie en het projectmanagement. De eigenlijke ontwikkeling gebeurde op basis van het open source contentmanagementplatform Drupal. "Dat stond zo in het bestek", aldus Nathalie Hoolants. "We wilden graag met een opensourceoplossing werken. Kostenefficiëntie was daarbij één van de drijfveren, naast het feit dat er achter Drupal een uitgebreide internationale gemeenschap schuilgaat. Bovendien gingen we ervan uit dat we via Drupal de oplossing makkelijk - en op een modulaire manier - zouden kunnen uitbreiden." Gebruiksvriendelijkheid en interactie staan centraal in het ontwerp. De surfer vindt makkelijk de weg doorheen de verschillende rubrieken, kan zijn keuze verfijnen in functie van tijdstip, plaats en interesses. Hij kan tips doorgeven aan vrienden, evenementen exporteren naar zijn kalender op onder meer Facebook en Myspace, enzovoort. Ook partners als Radio 2, regionale tv-zenders, dagbladen en huis-aan-huisbladen maken gebruik van de UiT-databank om hun evenementenkalenders in te vullen. Daarnaast liet CultuurNet Vlaanderen aangepaste versies van de toepassing ontwikkelen voor de Apple iPhone en voor de NET-TV van Philips. Dries Van Damme