Mensen die een casino bezoeken, worden beter in de gaten gehouden dan ze zelf beseffen. Bij Casinos Austria bijvoorbeeld, een internationale keten met een afdeling in Brussel, zijn alle slotmachines verbonden in een netwerk. En via analytische software kunnen de uitbaters perfect het gokgedrag van de klanten volgen. "Wanneer iemand op het punt staat om te stoppen met gokken, kan er plots een gastheer aan de machine verschijnen die dan met de blijde boodschap komt dat die klant 'toevallig' wer...

Mensen die een casino bezoeken, worden beter in de gaten gehouden dan ze zelf beseffen. Bij Casinos Austria bijvoorbeeld, een internationale keten met een afdeling in Brussel, zijn alle slotmachines verbonden in een netwerk. En via analytische software kunnen de uitbaters perfect het gokgedrag van de klanten volgen. "Wanneer iemand op het punt staat om te stoppen met gokken, kan er plots een gastheer aan de machine verschijnen die dan met de blijde boodschap komt dat die klant 'toevallig' werd uitgekozen voor dit of dat, en dat hij of zij een voucher krijgt om verder te spelen. " Aan het woord is Kris Bogaerts, country manager Belux van de Amerikaanse softwareleverancier Unica. Zijn bedrijf ontwikkelt uitgebreide softwaresuites voor marketingdoeleinden. "We bouwen toepassingen die onze klanten in staat moet stellen om hún klanten beter te begrijpen", klinkt het. "In een later stadium kan er dan een dialoog worden opgezet via direct mail, e-mail of sms." Unica heeft niet alleen banken en telecombedrijven als klant, maar ook reissites, retailers en organisaties uit de gamingsector. "Zeker sinds de opkomst van de online gokindustrie zijn we ons gaan toespitsen op de sector van de kansspelen", gaat Bogaerts verder, "want op het internet hebben we een veel beter zicht op wat spelers allemaal uitspoken. Zelfs wanneer iemand anoniem op een site terechtkomt, hebben we zijn ip-adres en kunnen we zijn gokgedrag in kaart brengen." In bepaalde gevallen wordt er een dialoog opgestart via de site, maar evengoed worden specifieke banners op de speler losgelaten. "Elke gebruiker zou in principe een uniek aanbod voor zich moeten krijgen. Online verloopt de communicatie altijd one to one." "De meeste van onze klanten willen hun sites real time aansturen, een beetje zoals dat gebeurt bij de fysieke toestellen. Zo gaan geïnteresseerden steeds vaker aangespoord worden om verder te spelen via een online aanbieding, een voucher van enkele euro's bijvoorbeeld. De oplossing voor dat real time stuk heet 'interact', voor het outbound mailen kan onze 'campaign-suite' gebruikt worden." De software van Unica wordt verdeeld over verschillende platformen, van Unix tot Microsoft. Bij de meeste klanten is het een kritieke applicatie. "Meestal worden er drie tot vijf servers weerhouden", besluit de country manager. "Kwestie van voldoende redundant te zijn, en voldoende capaciteit aan te kunnen. Op goksites moet je op piekmomenten soms enorme volumes draaien." Frederik Tibau