Office Communications Server, kortweg OCS : zo heette de unified communications oplossing die Microsoft net geen tien jaar geleden lanceerde. Van een rijke instant messaging tool evolueerde het product alsmaar meer naar een volledige communicatieoplossing. Microsoft kreeg aanvankelijk vanuit telco-hoek heel wat opmerkingen - denkt die softwarebouwer écht dat hij volwaardige telco-vervangproducten kan aanleveren - maar het marktaandeel steeg gestaag. OCS werd Lync. Lync werd ondertussen Skype for Business, en de cijfers stijgen nog steeds zoals je op de vorige pagina's kon lezen.
...

Office Communications Server, kortweg OCS : zo heette de unified communications oplossing die Microsoft net geen tien jaar geleden lanceerde. Van een rijke instant messaging tool evolueerde het product alsmaar meer naar een volledige communicatieoplossing. Microsoft kreeg aanvankelijk vanuit telco-hoek heel wat opmerkingen - denkt die softwarebouwer écht dat hij volwaardige telco-vervangproducten kan aanleveren - maar het marktaandeel steeg gestaag. OCS werd Lync. Lync werd ondertussen Skype for Business, en de cijfers stijgen nog steeds zoals je op de vorige pagina's kon lezen. "Hun licensingstructuur is toegankelijk voor veel mensen", zoekt Joop Jansen, managing director Benelux bij Damovo, een gedeeltelijke verklaring voor het succes. "Maar naar functionaliteit toe, kan je zeker ook Cisco- en Mitel-oplossingen in overweging nemen", aldus Jansen. Damovo - in 2001 ontstaan vanuit een geoutsourcete Ericsson-afdeling - is een partner van zowel Microsoft, Mitel, Cisco als bijvoorbeeld HP of Avaya. "We laten de klant mee beslissen in de keuze voor een leverancier. Klanten willen vooral een one-stop-shop pakket ; één partner die hen alles aanlevert. Dat is waarom wij ons nu verbreden op netwerking-gebied", zegt Jansen. "De pure lastenboeken met pure unified communications zijn zeldzaam. Er moet nu veel meer eindfunctionaliteit geleverd worden. Dikwijls moet wel onderliggend eerst het netwerk onder handen genomen worden, dus ook daar zijn er voor een speler als ons opportuniteiten", aldus de Damovo-topman in ons land. Voor Dirk De Boeck die in Benelux de sales aanstuurt bij Damovo, is het duidelijk. "UC is commodity geworden. De c van communication hebben we laten vallen. De c staat nu voor collaboration." De scheiding tussen UC en enterprise networking vervaagt daarbij, of valt zelfs volledig weg. "Steeds meer cio's en bedrijfsleiders zien UC als een app, terwijl er wel een enterprise networking verhaal aan hangt", aldus De Boeck. Waar UC&C vroeger vertrok vanuit een telecom-insteek, is het nu de functionaliteit voor eindgebruikers die primeert. "Het kunnen werken vanop afstand, dát is waar het UC-verhaal nu mee begint. Denk dan aan een bedrijf dat een SAP-toepassing van overal toegankelijk wil maken en ze wil koppelen aan allerlei workflows. Het stuk rond bellen wordt als vanzelfsprekend gezien", meent De Boeck. "It en telecom zijn versmolten. It heeft gewonnen, maar de functionaliteit van telecom is wél overgenomen. Dat maakt dat business-mensen of de verkoopsafdeling nu aan de cio vraagt om de it om te vormen tot een vergroter van hun pipeline", stelt De Boeck. Maar moeten we dat dan nog wel UC noemen ? "UC is meer dan ooit integratiewerk geworden. Alles draait momenteel rond het exploiteren van een netwerk dat de driehoek bedrijf-klant-medewerker bedient. Wie dat goed voor elkaar krijgt, gaat binnen nu en tien jaar zijn concurrenten helemaal wegspelen", meent De Boeck. "De C van Communication is al verdwenen. Ik denk dat we ondertussen zelfs ook meer al over 'permanent collaboration' moeten spreken. De hele evolutie naar de cloud versterkt die trend alleen maar", concludeert hij. Kristof Van der Stadt