Begin april gaf in ons land een kleine 5 procent van de 3.300 door Computer Profile ondervraagde bedrijven aan dat er 'unified communications'- oplossingen gebruikt worden. Daarmee is het meteen duidelijk dat de markt in ons land nog bijzonder klein is. De uitslag is zelfs nog iets pessimistischer dan de situatie die onze eigen telecomenquête schetste eind vorig jaar. Daar zei 11 procent van de ondervraagde bedrijven dat er een of andere vorm van unified communications (UC) geïmplementeerd is in het bedrijfsnetwerk en -applicaties. Al gaf 22 procent toen wel aan een UC-project te zullen uitvoeren in 2011. Naar een reden is het niet ver zoeken. Maar liefst 1 op de 2 bedrijve...

Begin april gaf in ons land een kleine 5 procent van de 3.300 door Computer Profile ondervraagde bedrijven aan dat er 'unified communications'- oplossingen gebruikt worden. Daarmee is het meteen duidelijk dat de markt in ons land nog bijzonder klein is. De uitslag is zelfs nog iets pessimistischer dan de situatie die onze eigen telecomenquête schetste eind vorig jaar. Daar zei 11 procent van de ondervraagde bedrijven dat er een of andere vorm van unified communications (UC) geïmplementeerd is in het bedrijfsnetwerk en -applicaties. Al gaf 22 procent toen wel aan een UC-project te zullen uitvoeren in 2011. Naar een reden is het niet ver zoeken. Maar liefst 1 op de 2 bedrijven is immers nog steeds niet overgeschakeld naar voice over ip, wat toch de fundamenten van de UC-technologie zijn. Computer Profile peilde - net als wij in december vorig jaar - naar de gekozen leverancier. De antwoorden blijken in grote mate gelijklopend te zijn met die van onze telecomenquête. De top-3 is dezelfde, maar Computer Profile dicht Microsoft wel een grotere dominantie toe. Uit de cijfers blijkt dat ongeveer 1 op de 3 Belgische bedrijven gekozen heeft voor Office Communications Server (OCS) of de opvolger Microsoft Lync. Eind vorig jaar klokte Microsoft in onze eigen telecomenquête nog af op 27 procent. Exact vergelijken is moeilijk, maar het lijkt er wel op dat Microsoft zijn UC-opmars verder zet. Op de tweede en derde plaats vinden we Cisco en Siemens, wat helemaal in lijn ligt met de verwachtingen. Cisco timmert verder aan zijn UC-aanbod, en het vernieuwde Siemens zet ondertussen volop in op unified communications. Of zoals een jurylid het tijdens de jurering van de Data News Awards for Excellence nog verwoordde: "Het valt op dat Siemens weer goed aanwezig is op de Belgische markt." Uitgesplitst naar het type bedrijf, valt wel op dat bijvoorbeeld Cisco daarin merkelijk beter doet. Bij de 'multinationals & Fortune 500' vestigingen in België klokt de Amerikaanse vendor af op 22 procent tegenover 14,4 procent in totaal. Maar dat geldt nog meer voor Microsoft: zowat de helft van de ondervraagde multinationals & Fortune 500 vestigingen in ons land heeft een UC-oplossing met het Microsoft-logo erop. Na de top-3 volgt er toch meteen een kloof. Alcatel-Lucent haalt net geen 8 procent UC-marktaandeel in ons land. Avaya en Belgacom moeten zich elk tevreden stellen met 3,6 procent van de koek en Escaux en Aastra halen zelfs net niet de grens van 3 procent. Al doet de Belgische leverancier Escaux het wel stukken beter in het public sector segment, waar het 8 procent haalt. Ook bij middelgrote bedrijven is de situatie iets beter (4%). In ieder geval mag het duidelijk zijn dat er nog heel veel ruimte voor groei is in het Belgische UC-landschap. Nog steeds volgens Computer Profile worden de meeste UC-oplossingen momenteel gebruikt op locaties waar grotere aantallen geautomatiseerde werkplekken in gebruik zijn. Bij de bedrijven met minstens 500 van zulke werkplekken bedraagt de penetratie van unified comunications toch al 10,4 procent. Een schril contrast met de kleinste ondernemingen (minder dan 50 'screens') waar amper 1 procent met UC-technologie werkt. Al bij al een duidelijke boodschap aan de vendors: er moeten nog heel veel zieltjes bekeerd worden...Kristof Van der StadtMEESTE UC-OPLOSSINGEN WORDEN GEBRUIKT OP LOCATIES WAAR GROTERE AANTALLEN GEAUTOMATISEERDE WERKPLEKKEN ZIJN