Iedereen pakt de crisis op zijn manier aan. Uptime Group speelt in op het vertrouwen van de klant, en doet dat door de interne keuken van het bedrijf open te stellen. Op de site van Uptime Group kun je nagaan welk volume het bedrijf in het vorige kwartaal heeft verkocht, wat het niveau was van de gepresteerde diensten, hoe snel het projecten heeft kunnen inplannen, enzovoort. Er komen ook videogetuigenissen van klanten die online open over hun ervaring met Upti...

Iedereen pakt de crisis op zijn manier aan. Uptime Group speelt in op het vertrouwen van de klant, en doet dat door de interne keuken van het bedrijf open te stellen. Op de site van Uptime Group kun je nagaan welk volume het bedrijf in het vorige kwartaal heeft verkocht, wat het niveau was van de gepresteerde diensten, hoe snel het projecten heeft kunnen inplannen, enzovoort. Er komen ook videogetuigenissen van klanten die online open over hun ervaring met Uptime vertellen, en daarbij zowel de positieve als minder positieve aspecten van hun samenwerking toelichten. Een aantal maatregelen die Uptime Group sinds de start van de recessie heeft uitgewerkt, bundelt het bedrijf onder de naam 'ICT Differently'. Uitgangspunt is de vaststelling dat nogal wat klanten het gangbare budget voor consultancy in crisistijd moeilijker goedgekeurd krijgen. Om alsnog projecten binnen te halen, laten nogal wat consultancybedrijven hun tarieven daarom fors dalen. Uptime benadert het probleem op een andere manier. Het bedrijf laat de klant zelf een haalbare en betaalbare prijs voor projecten en consultancy bepalen en zoekt binnen dat kader naar een passende oplossing. Zo kan Uptime Group de willekeur van een prijzenslag vermijden. Verder biedt Uptime de mogelijkheid om met verschillende klanten samen gebundeld hardware aan te kopen. De klanten genieten van een lagere prijs, terwijl Uptime en de leveranciers een groter volume realiseren. Met 'ICT Differently' wil Uptime Group een duidelijk signaal geven. De crisis is hét moment om een aantal vanzelfsprekende zaken te herbekijken. Uptime Group doet dat onder meer door social networks te introduceren als een middel om een win-winsituatie te creëren voor klant en leverancier. De website www.ictdifferently.be zou nog voor de zomer online moeten zijn. Ze moet uitgroeien tot een plaats waar bedrijven creatieve en innovatieve ideeën rond ict uitwisselen. Uptime Group lanceert de site met een opmerkelijk project. Bedrijven kunnen er laten weten welke ict-projecten ze als gevolg van de crisis hebben moeten schrappen. Voor de drie projecten die van de geregistreerde klanten op het portaal de meeste stemmen krijgen, zal Uptime Group zelf de nodige budgetten verzamelen. Verschillende infrastructuurleveranciers zouden hun medewerking al hebben toegezegd.Dries Van Damme