Pieterjan Van Leemputten

Telecommanagers zijn een uitstervend ras. Naarmate telefonie verhuist naar voip en tegenwoordig naar de cloud moet de beheerder ervan kiezen: verdwijnen met de koperdraden, of evolueren naar de manager die de nieuwe communicatietechnologie omarmt.

Blijft uw job nog lang bestaan?” Het is niet de gezelligste vraag om een gesprek te openen, maar het antwoord liegt er niet om. “Zelf ben ik opgeschoven van telecom manager naar netwerk en security”, vertelt Peter Van Beek, operations manager network & security bij Johnson Controls emea. “Mijn opvolger doet nu de consolidatie van de trunk-lijnen, maar in weze is hij zo zijn eigen job aan het begraven. Want van daaruit gaat het naar sip en dat is dan opnieuw een netwerkconnectie dus in weze mijn verantwoordelijkheid. Vandaag is telefonie een netwerk- of applicatie- en geen telecomproject.”

We horen een gelijkaardig verhaal bij Karel van Oostveldt. “Ik was telecommanager (bij de MIVB), maar ondertussen is die functie opgeslorpt door service delivery, wat eigenlijk een pure it-service is.” Van Oostveldt heeft mee de oude telecom naar nieuwe platformen gebracht, inclusief integratie met it. “Eerst vertrekken de fysieke systemen en is er de overstap naar voip. Vervolgens krijgen we een doorgedreven integratie met it-systemen en nu zien we die systemen naar de cloud gaan en vanaf daar zijn het apps zoals Viber, Skype en unified communications. Maar dat is pure it.” Hetzelfde gaat volgens hem op voor mobiele telefoons, waar je vroeger enkel mee kon bellen, maar vandaag je pc mee kan vervangen. “Zodra je dat kan, moet je andere methodes gebruiken om de toestellen te beheren. Alles moet flexibel.”

‘JUST ANOTHER APP ON THE NETWORK’

Van Beek benadrukt eveneens de nood aan flexibiliteit. Software-aankopen, implementeren en leren gebruiken om vlot te kunnen bellen, chatten of videobellen mist daarbij vaak het doel. “Ik beschouw mezelf als een echte telecommanager, maar als je er vijf jaar over doet om een oplossing uit te denken, en drie jaar om ze uit te rollen, dan word je door de eerste de beste app ingehaald en omzeilen werknemers het systeem. Maar in mijn nieuwe rol ben ik netwerk en security manager voor emea, hoe je daar mee omgaat is eigenlijk geen vraag meer voor de telecommanager, maar wel voor network operations. Nu krijgen we de vraag hoe we content op ons netwerk beveiligen, waar ook voice zit. In dat opzicht is voice just another app on the network. Mocht ik vandaag nog in de klassieke job van telecommanager zitten, dan zou ik me hard beginnen verdiepen in chat, mail, video… het ‘collaboration’-verhaal. Liefst vanuit applicaties. Bijvoorbeeld over hoe je, als verzekeraar, rechtstreeks vanuit het erp-pakket kan bellen naar iemand.

Binnen Johnson Controls, dat wereldwijd 172.000 mensen telt waarvan zo’n zeventigduizend kantoormedewerkers, worden verschillende applicaties door elkaar gebruikt om te communiceren of samen te werken. “Dat kan je niet tegenhouden. We leveren altijd een globale infrastructuur die duidelijk is afgelijnd, maar de applicaties zijn business driven en omdat ons bedrijf een brede scope heeft zit je al snel met meer dan 250 clouddiensten op verschillende datacenters. Dropbox zit trouwens ook in dat lijstje. Als je gebruiker vandaag een probleem heeft, dan vraagt hij het één keer aan de it-afdeling. Als het antwoord niet komt of niet goed is, dan zoekt hij voor een paar eurocent een app die het wel doet.” Daar moeten telecommanagers, die nu vooral mee het netwerk beheren, mee omgaan, ook op lange termijn. “Die gebruikers willen later natuurlijk meer functies, of extra ondersteuning en dan moet je hen zeggen dat het niet kan.”

In zijn nieuwe functie moet de telecommanager zich minder bezighouden met het aansluiten van toestellen en beheren van lijnen. Maar dat wordt vervangen door monitoring van het netwerk. “Daar zie je alles tot op binair niveau”, zegt Van Oostveldt. “Je moet nog altijd veiligheid bieden, kwaliteit voorzien en monitoren. Daarom dat werklast op niveau van die applicaties nu toeneemt. Vroeger had je gecontroleerde datastromen, nu is dat bijna niet meer te controleren. Daarom dat we overschakelen op monitoring, wat op applicatie-niveau erg belangrijk is.”

Bij kmo’s is het nog erger gesteld volgens Van Beek en gaat men nog vaker naar consumentenoplossingen grijpen. “Daar is de consumerisatie van it nog feller. Wie zijn salespersoneel per telefoon klanten laat opbellen heeft ook door dat je bij Telenet onbeperkt kan bellen, en met hun Triiing-app gratis via wifi belt. Of dat je bij Base of Mobistar voor een beetje meer een onbeperkt particulierenabonnement krijgt. Waarom betaal je dan elders nog per minuut? Dat ligt in een professionele markt veel moeilijker. Voor mobiele telefonie is het nog erger. Tussen eind 2011 en 2013 zijn de prijzen voor mobiele telefonie voor particulieren twee keer gehalveerd. Op de zakelijke markt zijn ze gezakt met pakweg twintig procent. Zo’n besparing is mooi meegenomen, maar ze stelt niets voor als je ze vergelijkt met wat een consument heeft gewonnen.”

DE JOB VAN DE TOEKOMST

Na een uitgebreid gesprek over ict en applicatiebeheer is het duidelijk dat de functie van telecommanager binnenkort niet meer op de payroll staat. Maar in realiteit is het werk vooral verschoven, niet verdwenen. “Er is vandaag meer te doen en het is complexer dan vroeger. We zitten bij de MIVB met een driehonderdtal applicaties. Als je Internet Explorer wil updaten, dan moet het al compatibel zijn met een enorm aantal apps. Dat in goede banen leiden is soms heel complex”, zegt Van Oostveldt. “Je hebt in bedrijven het netwerk en telefonie. Maar die telefonie wordt een applicatie terwijl het netwerk meer applicatieondersteunend wordt”, vat hij samen.

“De telecommanager is een applicatiemanager geworden”, vult Van Beek aan. “Hij of zij houdt zich bezig met voice-gerelateerde applicaties of schoolt zich om tot netwerkmanager. Al bestaat die job in veel bedrijven al, dus dan is het de vraag of er budget is voor twee mensen, of dat iemand moet verdwijnen.”

Pieterjan Van Leemputten

“Telefonie wordt een applicatie terwijl het netwerk meer applicatieondersteunend wordt” Karel Van Oostveldt – MIVB

“Als je gebruiker vandaag een probleem heeft, dan vraagt hij het één keer aan de IT-afdeling. Als het antwoord niet komt of niet goed is, dan zoekt hij voor een paar eurocent een app die het wel doet.” Peter Van Beek – Johnson Controls EMEA

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content