Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Steunend op heel wat intern ontwikkelde technologieën biedt het Brusselse Vadis aan b2b-bedrijven (en af en toe ook b2c) toolboxen voor de analyse en verwerking van grote datavolumes. Mét internationale erkenning.

In de bijna 8 jaar na zijn oprichting in 2001 ontwikkelde Vadis tools en methodologieën in een gebied dat in die tijd nog niet zo erg in de mode was, namelijk data mining. Met de hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest – “voor elke euro die we op tafel legden, deed het Gewest er 1 euro bij”, aldus een dankbare Claude Delcour, voorzitter en chief architect officer – kon het bedrijf producten ontwerpen voor data mining, modellering, automatisering en optimalisatie van de gegevensverwerking, voor de verbetering van de kwaliteit van de gegevens en voor big data processing. Voortaan kan het rekenen op tools als Rank (modellering), Vadis Predictive Indicators, Market Diagnostic Intelligence, Group Exploration Tool en Unique Personal Identification number, allemaal tools waarvan het bedrijf de intellectuele eigendom in handen heeft.

En sinds 2007 richtte Vadis onder de naam Bitong een bedrijf op dat gespecialiseerd is in de verwerking van niet-gestructureerde gegevens, meer bepaald afkomstig van persknipsels, websites, enz.

TOOLS

“We bieden transversale tools aan, terwijl de concurrentie werkt in silo’s, meer specifiek om de verkoopefficiëntie te optimaliseren, risico’s in real time te beheren en big data te analyseren. Sinds kort maakt een smart consulting box het mogelijk een automatische analytische proceslaag toe te voegen aan de gegevensverwerking”, aldus Delcour.

De Vadis-producten zijn ook beschikbaar onder de vorm van SaaS, want de gegevens kunnen worden ondergebracht in een eigen datacenter of bij de klant. “We verkopen geen software, maar op maat gemaakte transversale oplossingen onder de vorm van one-stop-shopping”, gaat Delcour verder.

Om dergelijke oplossingen aan te bieden, legde Vadis ook een reusachtige database aan, vooral voor b2c, die onder andere informatie bevat over 150 miljoen bedrijven, 35 miljoen relaties tussen deze bedrijven en 200 miljoen mensen die er werken. Gegevens die kunnen worden gecombineerd met databases van klanten en worden onderworpen aan de molen van de Vadis-tools.

VERKOOP

De klanten van Vadis zijn vooral grote organisaties (zoals de Europese Commissie, maar ook grote banken, waaronder de Bank of China waarvoor Vadis maar liefst 800 miljoen klantenrekeningen met 62.000 variabelen verwerkt), en “we kunnen onze oplossingen voor kmo’s industrialiseren.”

Om zijn internationale aanwezigheid veilig te stellen, heeft het bedrijf een netwerk van partners uitgebouwd, waarin we onder andere PwC en Bureau Van Dijk terugvinden. “En er komen voortdurend nieuwe partners bij.” Bovendien geniet het bedrijf nu van een grotere zichtbaarheid buiten onze landsgrenzen omdat het een plaats kreeg in de Risk Tech 100; een rapport van Chartis (in samenwerking met Accenture en Standard & Poor’s), dat actoren die gespecialiseerd zijn in risicotechnologie analyseert.

Als we vragen naar de evolutie van zijn bedrijf, antwoordt Claude Delcour dat hij denkt dat “de belangrijkste uitdaging erin bestaat om de groei in goede banen te leiden.” Het bedrijf is immers uitgegroeid van 3 medewerkers 8 jaar geleden naar een dertigtal werknemers nu. “En tegen het eind van het jaar verwachten we 40 werknemers”, voegt de baas van Vadis er nog aan toe. China vormt volgens hem trouwens een enorme potentiële markt.

De kans dat het bedrijf wordt overgenomen is volgens Claude Delcour “zo goed als nihil. Wij klimmen liever op de schouders van reuzen”, om het met de woorden van Isaac Newton te zeggen. Vooral omdat “elke intelligentie schuilt in de algoritmen die we hebben uitgewerkt door de ruwe data te verfijnen, terwijl we zorgen voor kruisingen en zoeken naar verbanden.”

Marc Husquinet

‘Wij klimmen liever op de schouders van reuzen’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content