Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Na een woelige periode krijgt Centric België stilaan een lijn in de nieuwe organisatie. “De tent staat scherp”, klinkt het.

Hoewel Centric op de Nederlandse ict-dienstenmarkt, en tegenwoordig zelfs daarbuiten, incontournable is (zie kader), kan het bedrijf in ons land niet echt teren op een grote naambekendheid. De namen van de bedrijven waaruit Centric België is ontstaan – onder meer Infosoft, Gecotec en Orqua – klinken voor velen vertrouwder in de oren. En erger nog, de naam Centric doet vooral een belletje rinkelen als het gaat over de onverkwikkelijke kwestie van de overname van 172 werknemers van het failliete Apem, in 2007. Een deel van hen werd kort nadien ondergebracht in een nieuw opgericht bedrijf, dat onmiddellijk failliet ging. Waarop een publieke rel ontstond tussen de vakbonden en Centric-ceo Gerard Sanderink. De kwestie draaide uit op een rist arbeidsgeschillen.

Hoewel het stof de voorbije jaren ging liggen, gaf de economische crisis het Belgische filiaal een extra klap. De omzet zakte van 90 miljoen euro naar 60 miljoen euro. Eind 2009 hakte Centric de knoop door om de waslijst aan filialen van Centric België samen te voegen tot één juridische entiteit, met hoofdkantoor in Oostkamp. Luc Lammens – die in 2006-2007 nog ceo van Punch Telematix was – werd binnengehaald om het ééngemaakte bedrijf te leiden. “Ik wist waar ik aan toe was: het was op dat moment geen ‘snoepje van de dag'”, vertelt hij, nu een jaar na zijn aanstelling. “Mijn taak in 2010 was daarom in de eerste plaats de firma scherp te zetten in al zijn geledingen. Daarnaast moet er één cultuur gecreëerd worden. Het braakliggende terrein dat hier is, kan alleen maar een goede bodem zijn om iets moois neer te zetten. Het portfolio aan producten en klanten dat hier aanwezig is, is immens. Het enige probleem is dat er weinig mee gebeurt. Cross-sellingopportuniteiten uitbouwen, meer oog en oor hebben voor de klant zelf, … Dat wil ik erin brengen. Een sales- en klantgeoriënteerde organisatie, ‘Customer Centric’, zeg maar.”

Actieve partnerships

Ongeveer 50 mensen verlieten het voorbije jaar het bedrijf. “We zijn nu 12 maanden verder en de tent staat scherp”, stelt Lammens. “De kosten zijn eruit, we zijn rendabel en zijn weer aan het aanwerven. Dat is voor mij een totale ommekeer met het verleden. We kunnen er nu van uitgaan dat we alleen maar aan de top line moeten werken, met een gerust hart.” Voor dit jaar en volgend jaar staan er weer nieuwe uitdagingen op het programma. “Waar het nu op aankomt, is om onze positie uit te bouwen op domeinen waar we vandaag nog achterstand hebben op onze concurrenten. Dan denk ik onder meer aan collaboration tools, bi-oplossingen, de cloud, … Ook binnen de groep hebben we een achterstand die we moeten wegwerken. Klanten verwachten dat ook. Je kan niet enkel teren op de vroegere competenties.” In 2011 ligt de focus vooral op het binnenhalen van de nodige competenties daarvoor. Momenteel kan Centric België wel al terugvallen op resources van de groep uit Nederland. “Maar na dit jaar moet de Belgische organisatie dat kunnen overnemen.”

Een tweede werkpunt dit jaar is de uitbouw van ‘actieve partnerships’. “Centric is vandaag al een belangrijke partner van heel wat bedrijven – Oracle, Microsoft, HP, Dell, … – maar we bekijken dat altijd vanuit een technologisch en zelden vanuit een commercieel standpunt. Wij hebben de ambitie om met die partners voortaan actief de markt te benaderen en samen projecten te scoren.” Daarvoor wordt ook de eigen organisatie opgetuigd: er wordt een salesteam uitgebouwd, er wordt aan ‘partnership management’ gedaan, … Concreet werkt Centric bijvoorbeeld intens samen met Oracle rond JD Edwards, de high-end erp-oplossing van het bedrijf. “Er zijn heel weinig ict-bedrijven die met JD Edwards aan de slag gaan. Voornamelijk van afdelingen van Amerikaanse bedrijven is er heel wat vraag.”

Overnames

Organische groei op basis van nieuwe diensten, nieuwe technologieën en actieve partnerships, dat is het codewoord. Maar ook overnames worden zeker niet uitgesloten. “We zullen niet nalaten om via opportuniteiten hiaten op te vullen in ons productportfolio. Er zit nochtans geen druk op de ketel. We doen het enkel als we merken dat het qua cultuur en qua toegevoegde waarde binnen Centric België past. Omdat we niet beursgenoteerd zijn, krijgen we de kans om de dingen juist te doen.” Lessen geleerd uit het verleden? “Inderdaad. Ik heb geen zin om nog eens een probleemverhaal in mijn nek te krijgen. Nu zijn we goed bezig met het bouwen van 1 bedrijf. Ik heb niet de masochistische neiging om er een bedrijf bij te nemen dat ons terug naar af brengt.”

Stefan Grommen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content