Philips koopt maker medische software", schreven we op 18 juli op onze website. Een kop die u mogelijk al een paar keer zag passeren de afgelopen jaren. In de 125 jaar lange geschiedenis van Koninklijke Philips zit de laatste jaren een duidelijke trend: healthcare. De rest werd intussen verzelfstandigd (alles rond verlichting en de chipafdeling staat vandaag bekent als NXP), verkocht (lifestyle entertainment, aan Gibson) of in licentie gegeven aan andere bedrijven (de televisietoestellen, aan TP Vision).

"We willen drie miljard mensen helpen tegen 2025", zegt Mario Huyghe, verantwoordelijk voor Philips in België en Luxemburg. "We zijn gegroeid als een industrieel bedrijf dat actief is in verschillende sectoren maar we heroriënteren vandaag helemaal naar gezondheidszorg. Daarbij gebruiken we de kennis die we hebben opgebouwd met tv en andere elektronica in healthcare."

Dat vertaalt zich naar drie takken: personal health (41 % van de omzet) met focus op uw individuele gezondheid, diagnostics & treatment (38 % van de omzet) voor de gezondheidssector zelf, en connected care & health informatics (18 % van de omzet) wat meer focust op big data en predictive analytics. Samen goed voor 17,4 miljard euro omzet. Al gaan die takken ook best breed. Zo valt de Airfryer, een toestel om met minder vet te frituren, ook onder 'personal health'.

Philips ziet brood in uw gezondheid: "Door de wetenschap gaan we langer gezond blijven. Maar we krijgen ook meer chronisch zieken die we door moderne behandelingen een langer en beter leven kunnen geven. We gaan die mensen niet allemaal in een ziekenhuis zetten maar er net voor zorgen dat ze zo veel mogelijk thuis kunnen leven. Dat bespaart op de totale gezondheidszorg maar is ook aangenamer voor de persoon zelf. Er zijn genoeg toestellen om de patiënt continu te volgen, " aldus Huyghe.

Dat laatste is monitoring op lange termijn (wide data), maar er is ook deep data: daarbij kunnen sensoren en andere toestellen heel gedetailleerde medische info leveren. Tot slot is er ook dense data, waar Philips kijkt naar patroonherkenningen. "Hiermee kunnen we grote evoluties bekijken of zelfs voor een hele bevolkingsgroep inschatten hoe bepaalde gezondheidsaspecten zich verder ontwikkelen."

Dat kan heel concreet. Zo voert het bedrijf momenteel testen uit in een klinische omgeving rond oncologie (kankeronderzoek). "We gebruiken daarbij alle gegevens uit scanners, MR's, echo's, bloedanalyses, genetische data of cellulaire data. Op dat moment kunnen oncologen of medische therapeuten kijken of er mensen zijn met gelijkaardige kenmerken en kijken of een bepaalde behandeling bij hen impact heeft gehad. Op dat moment kan je dus heel precieze geneeskunde doen," zegt Huyghe.

Eigen kennis + aangekochte kennis

Philips werkt voor sommige bigdata-gerelateerde toepassingen samen met externe partners, maar het bedrijf heeft wel de ambitie om zelf zijn boontjes te doppen als het om big data gaat. Een voorbeeld daarvan is de overname van het Amerikaanse Wellcentive in de zomer van 2016. "Daar beschikken we over data van 30 miljoen patiënten waar we analytics mee doen, bijvoorbeeld rond valpreventie - niet te verwarren met valdetectie. Philips wil veel van die competenties zelf in huis hebben omdat ze kritisch zijn voor onze systemen en om hen te kunnen inbouwen in onze producten."

Die 30 miljoen patiënten via Wellcentive zijn overigens maar een deel van de data waarover Philips beschikt. Wereldwijd gaat het momenteel over 275 miljoen mensen. "We hebben dus al wel enige kennis. Al sluiten we partnerschappen niet uit, " zegt Huyghe.

Healthcare-as-a-service

Bij ons bezoek aan het bedrijf in Eindhoven horen we regelmatig dat Philips zijn kennis op de consumentenmarkt optimaal kan gebruiken in de medische sfeer. Het begrijpt dat de wereld er niet een is waar iedereen alles van Philips koopt maar ook dat een toestel geen leercurve of complexiteiten moet hebben. Om medische toestellen aan de man te brengen gelden er bovendien andere regels dan voor een scheermachine. "Voor veel tools doen we nu eerst een analyse vooraf om te bepalen of we het medical of non-medical maken, " klinkt het.

Ook in de prijszetting is er nood aan een andere mindset, al geldt dat voor de hele medische sector. Philips wil blijven focussen op een verkoop aan de consument, direct (onder meer online), indirect via retailkanalen of via de zorgsector. Maar ook in de gezondheidssector verschijnt het as-a-Service-model. "We zien veel producten steeds vaker verschijnen als een soort bundled service. In onze pilootprojecten waar we iemands hartfalen op afstand opvolgen, bijvoorbeeld, dan ga je als een gebundelde betaling naar de markt, als een co-creatie. Dat is ook nodig als er verschillende spelers samen naar de markt gaan: het moet een eenvoudig servicemodel zijn met een eenvoudige transactie. Het moet zo geïntegreerd mogelijk zijn. Het zal tijd vragen om daar te geraken maar het staat vandaag wel op de agenda, bij ons en bij de beslissingsnemers in de gezondheidssector."

Pieterjan Van Leemputten

Philips beschikt over data van 275 miljoen patiënten om iemands gezondheidspatroon te analyseren en voorspellen