Brussels Airlines vervoert jaarlijks bijna 8 miljoen passagiers en om dat allemaal in goede banen te leiden, switchte het bedrijf begin 2016 naar een nieuw passenger service system (PSS). Het nieuwe PSS, dat onder meer reservaties en ticketing regelt, moest een systeem vervangen dat al meer dan tien jaar in gebruik was. De luchtvaartmaatschappij maakte meteen van de gelegenheid gebruik om zijn it-architectuur op te schonen. "Het was een opportuniteit om terug structuur te brengen in de communicatie tussen verschillende systemen, " zegt Olivier Plaitin, head of software delivery team bij Brussels Airlines. "Voordien hadden we eigenlijk geen overkoepelend platform. De oude omgeving was eerder een 'spaghetti-architectuur'. Alle systemen spraken rechtst...

Brussels Airlines vervoert jaarlijks bijna 8 miljoen passagiers en om dat allemaal in goede banen te leiden, switchte het bedrijf begin 2016 naar een nieuw passenger service system (PSS). Het nieuwe PSS, dat onder meer reservaties en ticketing regelt, moest een systeem vervangen dat al meer dan tien jaar in gebruik was. De luchtvaartmaatschappij maakte meteen van de gelegenheid gebruik om zijn it-architectuur op te schonen. "Het was een opportuniteit om terug structuur te brengen in de communicatie tussen verschillende systemen, " zegt Olivier Plaitin, head of software delivery team bij Brussels Airlines. "Voordien hadden we eigenlijk geen overkoepelend platform. De oude omgeving was eerder een 'spaghetti-architectuur'. Alle systemen spraken rechtstreeks met elkaar. Dat maakte het moeilijk om te beheren en om incidenten op te lossen." Concreet werd er gekozen voor een platform uit twee delen. Een Microsoft BizTalk Server met daarbovenop een API Management Platform: Sentinet. Hoe werkt dat dan? "BizTalk Server is middleware die de messagingcommunicatie verzorgt tussen verschillende applicaties. In plaats van applicatie naar applicatie, verloopt de communicatie nu via enterprise service bus, over de BizTalk Server. Je publiceert je gegevens op één plek en andere applicaties kunnen die data opvragen volgens het pub-sub principe, " legt Serge Verborgh uit. Hij is binnen Codit verantwoordelijk voor de business unit services en verzorgde mee de integratie bij Brussels Airlines. In een tweede fase kwam er boven die BizTalk Server nog een API management platform dat, onder meer, toelaat sneller en makkelijker nieuwe functies uit te rollen naar partners. Sentinet beveiligt en virtualiseert bijvoorbeeld verschillende webservices binnen de organisatie, voordat ze worden doorgestuurd naar interne en externe diensten. Olivier Plaitin: "Brussels Airlines is sterk aan het investeren in digitalisering van processen. We wilden dus een API service layer kunnen voorstellen aan de buitenwereld. Bedoeling is dan om met andere partners, intern en extern, te gaan integreren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Amadeus, ons eigen ticketing systeem." Een en ander past in een digitaal transformatieproces voor de luchtvaartmaatschappij. "We vervoeren mensen in vliegtuigen maar we zijn ook een dienstenbedrijf, " legt Olivier Plaitin uit. "Het nieuwe systeem moet het mogelijk maken dat we bijvoorbeeld selfservicingdiensten zo snel en efficiënt mogelijk aan de buitenwereld kunnen leveren." Het project zelf verliep, gezien de omstandigheden, vrij vlot, vertelt Olivier Plaitin: "Zo'n project is niet klein. We hadden het eerst geraamd op anderhalf jaar voor de integratie. Met de extra work packages voor de API layer heeft het uiteindelijk twee jaar geduurd." Over de migratie zelf meldt Olivier trots dat it geen enkele dag out is geweest. Er zijn ook meerdere maatregelen genomen om dat in de toekomst zo te houden. "Binnen Codit is onze toegevoegde waarde dat we in een closed loop model voorzien, " legt Serge Verborgh uit. "We gaan niet alleen een project analyseren, ontwerpen en implementeren maar we bieden ook support en managed service, die ervoor moeten zorgen dat alles 24/7 blijft draaien en dat er notificaties worden gegeven als er iets mis gaat." Daarbovenop is alles ontdubbeld. "Eender welke virtuele machine wordt gekopieerd, bijna in real time, naar onze disaster recovery site, " zegt Olivier Plaitin. "Zo kunnen we continuïteit voorzien. In alle landen waar we een connectie hebben, is die verbinding ontdubbeld. Mijn job is ervoor te zorgen dat we altijd een proces in plaats hebben om zo snel mogelijk terug online te zijn. We moeten niet bang zijn van incidenten, omdat we processen in plaats hebben om zo snel mogelijk terug alles online te zetten." Els Bellens