Precies een jaar geleden werd de virtuele netwerkoperator Vanco verrassend overgenomen door de Indische telecomspeler Reliance Globalcom, een afdeling van de Reliance groep. Vanco was kort daarvoor onderuit gegaan wegens gesjoemel met de boekhouding. De Britse beurswaakhond had vragen bij de financiële cijfers, topman Alan Timpany werd opzijgezet en Vanco werd in de etalage geplaatst. Mogelijke kandidaten waren BT, T-Systems en Cable & Wireless, maar het was de groep van de Indische miljardair Anil Dhirubhai Amban...

Precies een jaar geleden werd de virtuele netwerkoperator Vanco verrassend overgenomen door de Indische telecomspeler Reliance Globalcom, een afdeling van de Reliance groep. Vanco was kort daarvoor onderuit gegaan wegens gesjoemel met de boekhouding. De Britse beurswaakhond had vragen bij de financiële cijfers, topman Alan Timpany werd opzijgezet en Vanco werd in de etalage geplaatst. Mogelijke kandidaten waren BT, T-Systems en Cable & Wireless, maar het was de groep van de Indische miljardair Anil Dhirubhai Ambani die het hoogste bod op tafel legde. Er drong zich een serieuze schoonmaakoperatie op bij Vanco, maar twaalf maanden later blijft het virtuele netwerkmodel toch overeind. Het Belgische kantoor in Groot-Bijgaarden werd gesloten, maar in het Regus-gebouw in Diegem werd ruimte gehuurd. Vandaag bewerken twee Reliance-medewerkers de markt. Reliance GlobalCom telt in totaal 1200 werknemers, waarvan 200 in Europa. "Sommige klanten zaten wel met heel wat vragen, maar we hebben er geen verloren. Integendeel, we denken er dit jaar zeker nog een bij te winnen," vertelt Dirk Laenen, solution specialist managed network services Europe bij Reliance GlobalCom. Het berijf telt in België een tiental klanten, waaronder Sioen, CH Robinson, Vitalo en uitzendgroep Start People. De eerstelijnszorg zoals de helpdesk is inmiddels volledig naar India verhuisd. Dat betekent dat er ook voor een groot stuk gestandaardiseerd is. Vanco was op dat vlak niet de beste leerling van de klas. Eén van de pluspunten van de telecomoperator, de jaarlijkse benchmarking en aanpassing van de tarieven ofte Annual Negotiation Process (ANP), werd wel behouden. Die proactieve aanpak wordt door de klanten erg geapprecieerd. Het virtuele model, waarbij gebruik gemaakt wordt van de wan-verbindingen van spelers zoals BT en Verizon Business Services, wordt ook nog steeds gehanteerd. Reliance beschikt wel over een volledig netwerk voor lange-afstandsverbindingen, maar moet net zoals de meeste andere concurrenten in Europa een beroep doen op het netwerk van derden. De laatste hand wordt gelegd aan de integratie van de datacenters van Reliance in Parijs en Amsterdam. Dan kunnen ook hosting en andere managed services worden aangeboden. Reliance Globalcom steunt vooral op de overname van FLAG in oktober 2003. Daardoor kreeg het Indische telco ineens een onderzees kabelnetwerk van 65.000 km dat Azië en de Verenigde Staten verbindt. De hoofdzetel van de groep bevindt zich in Mumbai. In India scoort het vooral met mobiele telefonie. GlobalCom telt meer dan 1.400 bedrijfsklanten in 163 landen. [LB]